1396-07-07 19:00
3358
0
44700
نوشته شده توسط نصرت الله صادقلو؛

پیامد ها و نتایج "تکیه و جایگاه آن" (بخش سوم)

از آن جا که کمیت تکیه ها و گرایش به آن ها در بین عزاداران به خصوص جوانان و نوجوانان فراوان دیده می شود و با توجه به آسیب شناسی تکیه ضروری است دست اندر کاران به کیفیت و رشد فرهنگ اصیل عاشورایی به دور از تحریفات و خرافات توجه کافی مبذول دارند.

به گزارش گلستان ما به نقل از گل رامیان، از آن جا که کمیت تکیه ها و گرایش به آن ها در بین عزاداران به خصوص جوانان و نوجوانان فراوان دیده می شود و با توجه به آسیب شناسی تکیه ضروری است دست اندر کاران به کیفیت و رشد فرهنگ اصیل عاشورایی به دور از تحریفات و خرافات توجه کافی مبذول دارند.

همزمان با آغاز ماه محرم و گرایش جوانان به تکایا جهت آسیب شناسی جایگاه تکیه  در همین پایگاه خبری تحلیلی بخش اول تکیه و جایگاه آن با محوریت شهر رامیان و بخش دوم علل گرایش جوانان به تکیه ها به قلم دکتر نصرت الله صادقلو محقق و استاد دانشگاه  منتشر شد و امروز بخش سوم آن مبحث در این پایگاه خبری تحلیلی منتشر می شود که در ذیل آورده شده است.

ب : پیامد ها و نتایج

1 ) رواج بدعت ها و تحریفات در عزاداری امام حسین به دلیل نبودن روحانی و مبلغ آگاه و باسواد و به خاطر ایجاد جذابیت و جوانگرایی

فرق زيادى است بين مظلوميت و خوار و ضعيف بودن. ما بايد با اشعار و مطالب خود، ابعاد مظلوميت و حقانيت اهل بيت را پررنگ كنيم و ظلم و بى عدالتى دشمنان رامتذكر و يادآور شويم. نه اين كه بعضاً با اشعار و روضه هاى بى محتوا، بدون سند و بعضاً ساختگى ، اهل بيت را ناتوان و ذليل جلوه دهيم كه اين موجب بى احترامى به ساحت مقدس و ملكوتى آنان مى شود.

متأسفانه ديده شده برخى مداحان ، اشعارى با سبك آهنگ هاى نامناسب مى خوانند و نام اين كار نادرست خودرا جوان گرايى و جوان پسندى مى گذارند و در مقابل آنها، سينه زنان هم به طرز عجيبى سينه مى زنند و بالا و پائين مى پرند و حركاتى از اين قبيل انجام می دهند .این حرکات و اعمال نادرست ، نوحه های توهین آمیز  ، ایجاد وهن در برخی غیر مسلمان هاو علاوه بر تحریف فرهنگ اصیل حسینی آموزش های غلطی برای جوانان و نوجوانان و کودکان ما است .

2 ) نفوذ آسانتر دشمنان اسلام در میان جوانان که در مساجد این امکان وجود ندارد .

سیاست به کارگیری مذهب علیه مذهب و ایجاد یا تشدید اختلاف دینی و مذهبی، از جمله ترفندهای دشمنان اسلام است که در طول تاریخ به کار گرفته اند . از آن جا که حضور روحانی و افراد برجسته و معتمد در تکیه ها کمتر حاصل می شود بستر مناسبی فراهم می آید تا دشمنان به اشکال گوناگون به فرهنگ اصیل عاشورایی ضربه بزنند . البته شاید بتوان گفت به نسبت بیشتری که جنبه های منفی برای دشمنان آماده است جنبه های مثبت و بستر مناسب رشد فرهنگی برای خودمان و دست اندر کاران فرهنگی خودمان آماده است .

اصل آن است که هرچه تکیه ها کمتر شوند و مساجد رونق و رواج بیشتری یابند بهتر و مفید تر خواهد بود .

3 ) پراکندگی و تفرقه که از آسیب های بزرگ مساجد و جامعه ی ماست و اسلام نیز برای اتحاد و یکپارچگی اهمیت بسیار قائل شده است . که نمونه ی آن نماز جماعت و جمعه و ... است .

شاید به جرأت بتوان گفت یکی از با اهمیت ترین کارکرد های مسجد اتحاد و یکپارچگی مسلمانان است که در سایه ی جضور و اجتماع مردم در مساجد حاصل  می شود .

امام خمینی ( ره ) در اهمیت اجتماع در مساجد که زمینه ساز اتحاد است می فرمایند :

«مساجد بايد مجتمع بشود از جوانها، اگر ما بفهميم كه اين اجتماعات چه فوایدي دارد و اگر بفهميم كه اجتماعاتي كه اسلام براي ما دستور داده و فراهم كرده است، چه مسائل سياسي را حل مي‌كند، چه گرفتاري‌ها را حل مي‌كند، اين‌طور بي‌حال نبوديم كه مساجدمان مركز بشود براي چند پيرزن و پيرمرد.».( صحيفه امام، ج 13، ص 325.)

«نماز را در جماعت بخوانيد، اجتماع بايد باشد. اجتماعاتتان را حفظ كنيد. مساجدتان را محكم نگه داريد.»( صحيفه امام، ج 12، ص 393 و 394.)

4) سوء استفاده ی تجاری برای فروش وسایل عزاداری که بسیاری از آن ها مانند  پارچه هاى نقاشى شده از تصاوير امام حسين(ع) و حضرت عباس(ع) و... در مساجد و تکیه ها دیده می شود .

متأسفانه ديده شده در سال هاى اخير، برخى افراد ساده لوح و بعضاً سودجو از اعتقادات مردم سوء استفاده كرده و اقدام به كشيدن تصوير حضرت ابوالفضل العباس(ع) در حالت هاى مختلف مى كنند كه هيچ كدام از اينها درست نيست و لازم است نيروى انتظامى، شهردارى و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى با اين قبيل مؤسسات و مراكز فرصت طلب برخورد قاطع نموده و از تحريف واقعيات و بى احترامى ها به ساحت مقدس اهل بيت و جريحه دار كردن احساسات و عواطف و ارادت مردم جلوگيرى نمايند.

يك چيز ديگرى كه در ساليان اخير باب شده، نصب داربست بر سردر كوچه ها و ابتداى خيابان هاى فرعى است كه هيأت ها در آن قرار دارند و متأسفانه روى اين داربست ها به ابعاد بزرگ، پارچه هاى نقاشى شده از تصاوير امام حسين(ع) و حضرت عباس(ع) و... كار شده است.

5 ) آموزش نادرست به جوانان و کودکان

از آن جا که تکیه ها متولیان توانمند و مدیران قوی و روحانی ندارند کارها و فعالیت های آن ها در بسیاری از مواقع در جهت فرهنگ اصیل عاشورایی نیست و این رفتارها آموزش عملی نادرستی را برای نوجوانان وکودکان به دنبال دارد .

6 ) رقابت و چشم و هم چشمی که روح معنوی عزاداری امام حسین ( ع ) را دچار مشکل می کند .

متأسفانه بعضاً مشاهده مى شود كه از روى رقابت، چشم و هم چشمى و يا احساسات مقطعى عده اى اقدام به تشكيل هيأت و برپايى تكيه مى كنند  بهتر است همه دست در دست هم بيشتر در فكر اتحاد و معنويت باشيم تا تكروى و پراكندگى. چرا كه دست خدا با جماعت است. در حقيقت مشكل ما اين نيست كه چرا دسته و تكيه و هيأت زياد نداريم بلكه مشكل در اين است كه ما نياز به معرفت و معنويت داريم كه بايد برويم به آن برسيم.

7 ) مزاحمت برای مردم مانند سد معبر و صدای زیاد

مسئولين دسته ها و هيأت هاى عزادارى از ايجاد مزاحمت براى مردم جداً پرهيز كنند. هيأت را رأس ساعت مقرر مثلاً ۸ يا ۹ شب شروع نمايند و حداكثر تا ساعت ۱۱ يا ۱۲ شب پايان دهند مگر شب هاى تاسوعا و عاشورا و شب يازدهم كه مى بايست بيشتر به عزادارى و كسب معرفت بپردازيم.

8 ) عدم رعایت بهداشت و نظافت وایمنی

در تكيه ها مى بايست موضوعاتى از قبيل: نور، آب خورى، دستشويى، صدا، تهويه، سرمايش، گرمايش، نكات ايمنى (كپسول آتش نشانى، درب خروج اضطرارى) و... به دقت مورد عنايت قرار گرفته و به آسايش و آرامش خانواده ها و بچه ها توجه ويژه شود. در چند سال اخیر آتش سوزی های زیادی از تکیه ها که گاهی صدمات جانی نیز داشته است ، گزارش شده است

نصرت الله صادقلو-محقق و استاد دانشگاه

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.