1397-11-24 18:46
364
0
61157
پس از ۱۴ سال کار تحقیقاتی؛

۲ رقم جدید پنبه مقاوم به شوری معرفی شد

پس از ۱۴ سال کار تحقیقاتی برای نخستین بار از دو رقم پنبه متحمل به شوری و بیماری پژمردگی با بهره‌گیری از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای اصلاح و معرفی شد.

به گزارش گلستان ما ؛ ظهر چهارشنبه با حضور مسئولان کشوری و استانی در موسسه تحقیقات پنبه کشور در گرگان از دو رقم جدید پنبه رونمایی شد.

این دو رقم به نام‌های «پرتو» و «تابان» که برای نخستین بار در کشور اصلاح و معرفی شده اند متحمل شوری و بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی بوده و بعد از یک برنامه تحقیقاتی ۱۴ ساله و با همکاری پژوهشکده کشاورزی هسته ای اصلاح و معرفی شدند.

این دو رقم جدید که با بهره گیری از فناوری صلح آمیز هسته ای اصلاح  و معرفی شده اند از سال زراعی آینده در اختیار پنبه کاران کشور قرار می گیرند.

بر اساس اعلام مرکز تحقیقات پنبه کشور صرفه جویی در مصرف آب و سموم، فراهم شدن امکان آزادسازی پیش هنگام زمین و آماده سازی آن برای کشت زمستانه و همچنین افزایش تولید سالانه کشور به میزان ۲۹ هزار تن معادل هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال درآمد افزوده در سطح ۱۵ هزار هکتار از مزیت اقتصادی این دو رقم معرفی شده است.

شایان ذکر است؛ افزایش عملکرد، متحمل به بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی و شوری خاک، کیفیت الیاف استاندارد با کیل مطلوب، مناسب برای کشت در مناطق معتدل تا گرم و خشک از ویژگی های این دو رقم بذر جدید پنبه است./مهر

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.