1397-08-26 05:31
915
0
58781
نامه سرگشاده یک فعال محیط زیستی به قره خانی؛

آقای نماینده؛ عزمی راسخ باید تا بازگشت چشمه های زرین گل قطعی شود

عیسی اسفندیاری فعال محیط زیست علی آباد کتول در نامه ای سرگشاده خطاب به اسدالله قره خانی نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی، اراده محکم و جدی وی را جهت پیگیری تبدیل گزارش به مصوبه «طرح بازگشت سرچشمه های زرین گل» را خواستار شد.

به گزارش گلستان ما به نقل از زرین نامه؛ این جوان فعال محیط زیست در نامه خود آورده است:

بسمه تعالی

 جناب آقای اسداله قره خانی نماینده محترم شهرستان علی آباد کتول

موضوع: طرح بازگشت آب سرچشمه های زرین گل

سلام علیکم

با احترام

اکنون که تنها یک سال دیگر از فرصت شما برای خدمت به مردم باقی مانده است تصمیم بر آن گرفتم که حقیقت را قربانی مصلحت نکنم و با در نظر گرفتن خداوند آنچه که برگردنم به لحاظ شرعی و اخلاقیست را بگویم و یادآورتان شوم که اقدامات شما چگونه بوده است و شما را از ادامه مسیر رفته در موضوع آب بر حذر دارم. باید پناه به خدا برد از گرفتار شدن به دشمنى هاى ريشه دار و بترسیم از اينكه به دنبال آرزوها تلاش كنیم، و آشكار و نهانمان يكسان نباشد./ حضرت علی (ع)

مایلم بدانید در سال 94 درک مشترک مجموعه ما این بود که در زمان دیگری به این مسائلی که عنوان می شود بپردازیم زیرا که نمی خواستیم موضوع آب زیر تیغ تبلیغات و فضای مسموم انتخاباتی آن روزها له بشود.

و اما بعد...

جناب آقای قره خانی همانگونه که مستحضرید متاسفانه کلید پروژه انتقال آب سرشاخه رودخانه زرین گل به شاهرود به صورت جدی در زمان دوره اول نمایندگی حضرتعالی یعنی بعد از سال 82 زده شد.

خیلی از مجوزهای غیرقانونی توسط دستگاه های اجرایی استان سمنان در چارچوب قانون در زمان شما اخذ شد! به عنوان تنها یک نمونه، مجوز احداث جاده بود که از سوی سازمان محیط زیست به شماره نامه 100.2.9502 در سال 87 صادر شده است و چندین مجوز دیگر در بین سالهای 86 و 87 و 88 در سکوت کامل از سوی شما صورت گرفت به غیر از تنها یک نامه بی اثر که در سال 89 خطاب به وزیر جهاد کشاورزی نوشتید هر چند روغن بادام خشکی نمود، دیگرهیچ گونه اقدام موثری برای جلوگیری از این ظلم آشکار که در حق مردم مظلوم و بی کس منطقه کتول صورت گرفت در آن سالها نکردید. یادآور می شوم جاده هایی که به طول چندین کیلومتر در مراتع و جنگل های بالا دست حوزه جغرافیایی شهرستان علی آباد کتول احداث شد، در زمان دوره دوم حضرتعالی صورت گرفت، یادآور می شوم انتقال آب چشمه های قربان تالار 1 و 2 و لته های گز و چاله زوا در زمان دوره دوم شما بود، یادآور میشوم انتقال آب بدون مجوز چشمه شاه پسند در دره سرمه شیرین آباد به روستای ابر در زمان جنابعالی بود و نیز یادآور میشوم تعبیه لوله ها در عمق خاک ما در زمان جنابعالی اتفاق افتاد.

zaringoli1

مع الوصف در نهایت تاسف شوربختانه همچنان آب از سالهای گذشته به علت قصور نابخشودنی به صورت ناحق در حال انتقال به شاهرود است و همچنان حقوق حقه مردم بینوای بیواره در حال پایمال شدن است.

حتماً خاطر مبارک حضرتعالی هست که در تابستان 94 زمانی که مسئولیتی به عنوان نماینده مردم نداشتید و رئیس هیأت مدیره مهندسی و توسعه گاز ایران بودید خیلی به موضوع انتقال آب علاقمند بودید و بعضا هر چند روز یک بار تماس می گرفتید و ابراز نگرانی می کردید! اما گویا اکنون مردم و نگرانی های آنها برای شما اهمیتی ندارد نمی دانم شاید دیگر به رای آنها نیازی ندارید؟!

بلای بزرگی که امروز مردم منطقه از آن رنج می برند و به ستوح آمده اند؛ بی توجهی به مسائل و مصائبی است که نسبت به آنها و حقوقشان رفته است و همچنان نیز می رود.

گویا مدت مدیدیست که اخبار منطقه ابتر به سمع و نظر مبارکتان میرسد باید خدمتتان عرض شود:

1- هم اکنون که در حال نوشتن این نامه خطاب به جایگاه نمایندگی شما به عنوان خدمتگزار مردم، هستم. حضرتعالی در سفر پارلمانی قزاقستان به سر می برید و از آنجا که شما خود را یک نماینده ملی که باید مدام در سطح کلان کشور تصمیمات مهمی از جمله نفت، گاز، برق ،پتروشیمی را بگیرد، می دانید و مکررا خود را اینگونه معرفی می نمائید. لابد این سفر، واجب بوده است!

متاسفانه در این هنگام اداره آب فاظلاب روستایی استان سمنان در طی یک هفته گذشته یک منبع بتونی جدید در پایین چشمه شاه پسند که جزء چشمه های اصلی و مادر بود، ایجاد کرده است و آب جاری در رودخانه دره سرمه که به سمت شیرین آباد سرازیر بود را کاملا مهار کرده و دیگر حتی یک قطره آب از سر منبع اصلی این رودخانه به سمت شیرین آباد نمی آید و چقدر این امر برای مردم مظلوم منطقه جانکاه است که مکررا شاهد تعدی و تجاوز و دستبرد منابع خود در زمان زمام داری امور به دست حضرتعالی هستند! متاسفانه کسی نیست که جلوی غارت و چپاول و زورگویی به آنها را بگیرد.

zaringoli1

ظاهرا که این روزها سُرنا را از سر گشاد آن می زنید!

2- طی دو سال گذشته، چند صد هکتار از اراضی جنگلی دهنه محمد آباد (منطقه آلوچال)، شیرین آباد و به تازگی سیاه رودبار یعنی همان منطقه پر مناغشه ابر که سالهاست مدیریت آن از ما به سرقت رفته است در آتش سوخت و خاکستر شد.

شما کجا تشریف داشتید؟! ای کاش به جای فقط حل مشکلات کلان کشور کمی هم به رتق و فتق امور حوزه انتخابیه خود می پرداختید.

آیا خاطر مبارکتان هست که در تیر ماه 96 با جمعی از مردم و فعالان محیط زیست شهرستان در دفترتان به حضور رسیدیم و طی صورت جلسه که به امضاء ریس دفتر شما در حضور جنابعالی صورت گرفت مقرر گرید بلافاصله پس از تعیین کابینه دولت دوم آقای روحانی و مشخص شدن وریز جدید کشور، وزیر محترم را به شهرستان علی آباد کتول آورده و قانون ماده 14 تقسیمات کشوری که تعیین حدود و ثغور و در اختیار گرفتن حوزه جغرافیایی را به استانداری ها در سال 93 مکلف کرده را اجرایی کنید؟! 

جناب آقای قره خانی چرا تا کنون این مهم محقق نشده است ؟! و قرار است تا کی بلاتکیف بماند؟!

آیا به خاطر دارید در همان صورت جلسه مقرر گردید که از طریق سازمان محیط زیست مدیریت جنگل حفاظت شده ابر که حقا حقیقتا شرعا عرفا و طبق نقشه های جغرافیایی قانونا و به گواه تاریخ و بزرگان ما که سرمایه های حقیقی ما هستند پیگیری کنید که در اختیار شهرستان علی آباد کتول قرار گیرد؟! 

اما نکردید!

آیا می دانید اکنون به علت عدم پیگیری های شما برای محقق شدن این امر آنها یک تابلو در وسط روستای سیاه رودبار با عنوان ابر ایجاد کرده اند؟!

آیا این امر باعث احساس حقارت و سرخوردگی در میان مردم منطقه به خصوص مردم سیاه روبار که همیشه مورد بی مهری قرار گرفته اند نشده است؟!

لازم است بدانید در همین ماه جاری با نصب تابویی دیگر در وردی دوراهی سیاه رودبار به شیرین آباد این منطقه را حیاط خلوط خود قلمداد کرده اند!

آیا این موضوع باعث درگیرهای مانند استان فارس در سال جاری که باعث بحران شد، نخواهد شد؟!

و تنش های اجتماعی را بین دو شهرستان شاهرود و علی آباد کتول به دنبال نخواهد داشت؟!

zaringoli1

بهتر است بدانید در بحث ثبت جنگل های هیرکانی اگر نبود هوشیاری و اقدامات به موقع مجموعه ما واقعا فقط خداوند می داند که حتی نامی از منطقه علی آباد کتول در این ثبت ملی و جهانی صورت نمی گرفت!

بنده قبلاً هم خدمتتان تاکید کرده ام که مناغشه در منطقه ابر حل نخواهد شد، مگر با تعیین مرز جغرافیایی بین دو استان گلستان و سمنان.

این را بدانید که جدا کردن جنگل سیاه رودبار و شیرین آباد که بخشی از رشته کوه البرز است و در اختیار قرار دادن آن به استان سمنان از نظر مردم منطقه یک اجحاف بسیار بزرگ و نابخشودنی محسوب می شود و قطعا تبعات سنگینی به دنبال خواهد داشت.

لذا بنده صادقانه و دلسوزانه به شما توصیه میکنم به صورت جدی و در عمل و نه سخنرانی، پیگیر مدیریت منطقه حفاظت شده ابر که در دل آن بزرگترین ذخیره گاه سرخداری جهان با قدمت چند هزار ساله وجود دارد و به نوعی شناسنامه و هویت منطقه کتول محسوب می شود ،طبق قانون به شهرستان علی آباد کتول باشید.

3- جناب آقای قره خانی شما مکرراً در چندین محفل فرموده اید که موضوع انتقال آب سرچشمه های زرین گل به شاهرود حل و فصل و تمام شده است!!

با تمام احترام متاسفانه باید خدمت شما عرض کنم که این ادعا از اساس کذب محض است!

zaringoli1

آب همچنان از زمان دوره دوم نمایندگی خود حضرتعالی در حال انتقال به سمت شاهرود است. در سال 94 که آب منطقه ای استان سمنان برای بردن باقی چشمه ها یعنی چشمه های رشیدان و چشمه مرده شور واقع در دره مرده شور وارد جنگل شد و چندین کیلومتر جاده جدید و چند حلقه چاهک و قنات حفر کرد و انبوهی از درختان را با دستگاه های عظیم قطع کرد. تنها هوشیاری مردم و ورود به موقع و تحسین برانگیز دستگاه محترم قضا باعث جلوگیری از بردن آب بقیه چشمه ها شد!

هم اکنون هم تنها به علت درایت و اقتدار قوه قضایه است که آب این چشمه ها (رشیدان و مرده شور) از سال 94 منتقل نمی شود.

نماینده محترم شهرستان شما در زمستان 96 در مسجد امام حسین (ع) محله خارکلاته فرمودید که با تلاش هایی که انجام داده اید موضوع آب سرچشمه های زرین گل از دستور کار شورای عالی آب خارج شده است!!

اما با تمام احترام این فرمایش شما صحیح نیست!!

خوب است در جریان آخرین اخبار صحیح پروژه انتقال آب زرین گل به شاهرود قرار بگیرید و بدانید با پیگیری های مردم منطقه و متوقف ماندن بخش پایانی پروژه و متاسفانه پیگیری تمام مسولان استان سمنان از جمله نماینده مردم محترم شاهرود تصمیم گیری در مورد اتمام بخش پایانی این پروژه به شورای عالی آب واگذار شد که این شورا نظر خود را منوط به گزارش ارزیابی کمیته فنی که خود شورا عالی آب آن را مشخص کرده بود اعلام کرده است.

لذا در تاریخ 19 اردیبهشت 97 کمیته فنی طبق دستور شورای عالی آب از محل پروژه انتقال آب بازدیدی به عمل آوردند و در تاریخ 9 خرداد گزارشی را مبنی بر اینکه آب چشمه های رشیدان و دره مرده شور نباید به شاهرود انتقال پیدا کند و بخش پایانی پروژه باید حذف گردد و تمام چاه ها مسدود و لوله های تعبیه شده جمع آوری و جاده های که سال 94 احداث شد، ترمیم و درختکاری شود و خسارت وارده به محیط زیست جبران شود و با خاطیان امر برخورد گردد را به شورای عالی آب که ریاست آن به عهده ریس جمهور می باشد، داده است.

از آن تاریخ تاکنون این شورا چند جلسه تشکیل داده است اما گویا این اراده در بین آنها وجود ندارد برای تصمیم گیری در این امر!

zaringoli1

لذا از حضرتعالی به عنوان کسی که کرسی نمایندگی را در اختیار دارد استدعا دارم تمام تلاش خود را بکار ببندید تا این گزارش تبدیل به مصوبه از سوی شورای عالی آب بشود و به صورت ابلاغیه به تمام دستگاه های مربوطه از جمله وزارت نیرو و سازمان محیط زیست اعلام گردد.

این حداقل کاریست که می توانید بکنید تا بیشتر از این در مورد این موضوع جفا صورت نگیرد واین داستان مانند حکایت چندین حلقه چاه آبی که استارت مجوزاتش در زمان دوره دوم حضرتعالی، زده شد و در بخش کمالان حفر گردید و آب آن اکنون به گرگان انتقال داده میشود و هیچ کس حاضر نشد مسولیت آن را به عهده بگیرد، نشود!

پس امیدوارم تنها به زدن یک نامه بی اثر اکتفاء نکنید چراکه نامه برای مردمی که در معیشت خود لنگ مانده و بغض فریاد شده در صدایشان با لهجه‌ی شیرین بومی که گاهی هم می‌لرزد، آب نمی شود و به درد آنها نمی خورد!

با درود

عیسی اسفندیاری

24 آبان 1397

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.