1397-05-29 04:43
1078
0
56211
قرق مرال‌های قرمز شکست؛

زیستگاه مرال‌های قرمز در پارک قرق رو به تعطیلی/ مطالبه مردم قرق برای حفظ زیستگاه مرال‌های قرمز

با توجه به تغذیه نامناسب مرال‌ها و عدم ازدیاد نسل مرال‌های قرمز در پارک قرق به نظر می‌رسد زیستگاه بیش از ۴۵ ساله این گونه جانوری رو به تعطیلی باشد.

به گزارش گلستان ما ؛ نزدیک به ۲۰ کیلومتر از گرگان به سمت  گنبدکاووس حرکت کنید قطعاً تابلو زیبای «به شهر قرق زیستگاه مرال‌های قرمز خوش آمدید» توجه شما را جلب خواهد کرد.

اما به نظر می‌رسد بنا به گفته کارشناسان محیط‌ زیست به دلیل عدم تغذیه مناسب مرال‌های این شهر که در محوطه محصور شده نگهداری می‌شود قرق این موجودات دوست‌داشتنی که پای مسافران زیادی را به این شهر می‌کشاند شکسته خواهد شد.

قرق بیش از ۴۵ سال است که از این گوزن‌ها دوست‌داشتنی که برخی مسافران هر ساله به دیدن آنها می‌آیند نگهداری کرده و مردم این شهر نیز که اقوام و آشنایانشان را برای دیدن این مرال‌ها به پارک قرق می‌آوردند نیز بسیار نگران آینده این گونه جانوری هستند.

بخشی از مردم شهر قرق که امروز  در  زمان انتقال مرال‌ها حضور داشتند اعتقاد دارند خروج این مرال‌ها به اقتصاد گردشگری شهر قرق لطمه جبران‌ناپذیری خواهد زد.

از سویی برخی شایعات از جمله بیماری واگیردار که منجر به مرگ چند مرال در سال‌های گذشته شده علت اصلی جابه‌جایی این مرال‌ها عنوان شد این مسأله پای ما را به قرق باز کرد تا ببینم ماجرا از چه قرار است.

محمدعلی پودینه، نایب رئیس شورای اسلامی شهر قرق در گفت‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس ضمن ابراز نگرانی از انتقال مرال‌های قرمز اظهار  کرد: مرال‌های قرمز از سال ۱۳۵۲ براساس تفاهم‌نامه منابع طبیعی و محیط ‌زیست در پارک قرق و در محوطه سه هکتاری مسقر شده‌اند.

وی با بیان اینکه بخشی از اراضی قرق برای تامین علوفه و تغذیه این مرال‌ها در نظر گرفته شده، گفت: امروز  به دلیل برخی از مشکلاتی که وجود داشت بنا شده که این مرال‌ها جا‌به جا شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر قرق تصریح کرد:  امروز  در زمان جابه‌جایی به ما می‌گویند که این مرال‌ها بیمار بودند و سال گذشته سه مرال در این مکان مردند و در همین مکان نیز دفن شدند.

پودینه در مورد مکان جابه‌جایی این مرال‌ها می‌گوید؛ گفته شده که فردی می‌خواهد در کردکوی و در مزرعه خود این مرال‌ها را نگهداری کند، ما با هر انگیزه‌ای که این انتقال  اتفاق می‌افتد کاری نداریم ولی شهر قرق زیستگاه مرال قرمز است و مردم انتظار دارند که این مرال‌ها در اینجا حفظ شوند.

این عضو شورای اسلامی شهر قرق ادامه می‌دهد که امروز  تعداد مرال‌های قرمز قرق به هشت یا  ۹ راس رسیده و در گذشته ما شاهد بودیم برخی سال‌ها تعداد مرال‌ها به ۴۰ راس نیز می‌رسید.

پودینه می‌افزاید؛ امروز سه راس مرال از پارک جنگلی قرق انتقال یافت و بنا شد ۶ عدد دیگر نیز براساس قراردادی که با بخش خصوصی اتفاق افتاده انتقال یابد و متاسفانه یکی از مرال‌ها نیز امروز  در حین جابه‌جایی فرار کرده است.

*مرال قرمز از جاذبه‌های گردشگری قرق است

وی با بیان اینکه جنگل‌های ما محافظت شده نیست و ممکن است در صورت رها شدن مرال‌ها مورد شکار قرار گیرد، یادآور شد: برند شهر قرق مرال قرمز است و دیدن این مرال قرمز  سبب ماندگاری و توقف مسافر می‌شد و یک جاذبه گردشگری  در این شهر به‌شمار می‌رود و درخواست داریم این مرال‌ها در قرق باقی بماند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر قرق در مورد مرگ سه مرال در سال‌های گذشته بر اثر بیماری یادآور می‌شود؛ وقتی متوجه بیماری این مرال‌ها شدیم تحقیقاتی انجام دادیم و شاید بخشی از تلف شدن مرال‌ها سوءتغذیه باشد و دامپزشک نیز به ما بیان کردند که در قرنطینه مشخص می‌شود.

پودینه گفت: امروز در مصاحبه با صدا و سیما کارشناس محیط‌زیست عنوان کرده که در یک سال گذشته هیچ تلفاتی مرال‌ها نداشتند و شورای شهر نیز مصوبه‌ای داشته تا دو میلیون تومان برای خوراک و تغذیه این مرال‌ها اختصاص یابد.

وی گفت: امیدواریم  راهکارهای مناسبی را محیط‌زیست انجام دهد تا بتوانیم مرال‌ها را در قرق حفظ کنیم  و برای مناطق دیگر تکثیر کنیم.

این عضو شورای شهر قرق در مورد واگذاری تصدی‌گری، نگهداری و مراقبت مرال‌های قرق به شهرداری قرق گفت: پیگیر این مهم هستیم ولی شهر قرق نوپا است  و تمام تلاش ما این است که تهیه خوراک این مرال‌ها را انجام دهیم صحبت‌هایی در این رابطه با شهرداری شده و این مهم را پیگیری می‌کنیم.

محمدعلی رضایی عضو شورای اسلامی شهر قرق نیز می‌گوید، دو ماه گذشته جلسه‌ای تشکیل شد و خواسته مردم و اعضای شورای اسلامی شهر این بود که مرال در قرق بماند چراکه آرم و نام شهر قرق به‌نام مرال قرمز ثبت شده است.

وی می‌افزاید؛ اگر امروز مسافر و گردشگری به قرق می‌آید در مورد مرال قرمز پرس‌وجو می کند حال اگر این گونه جانوری از قرق جابه‌جا شود ما به گردشگران و مسافران چه توضیحی بدهیم؟

عضو شورای اسلامی شهر قرق با بیان اینکه زیستگاه مرال قرمز متعلق به قرق است، ابراز می‌کند؛ برای آنکه این مهم در ذهن آیندگان باشد باید مرال در قرق باقی بماند و سازمان محیط زیست، اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری، شهرداری هر کدام باید به نوبه خود در حفظ این گونه جانوری در این شهر کمک کنند.

رضایی معتقد است اگر مرال در شهر قرق بماند نه تنها منبع درآمدی برای شهروندان می‌شود بلکه ورود گردشگر و مسافر را به این شهر افزایش می‌دهد.

*نگهداری خوبی از مرال‌ها در پارک قرق صورت نگرفته

مدیرکل محیط زیست استان گلستان درباره علت جابه‌جایی مرال‌ها می‌گوید؛ همه مرال‌ها جابه‌جا نمی‌شوند مگر اینکه شاهد ازدیاد جمعیت آنها نباشیم.

امیر عبدوس که اعتقاد دارد در طول این سال‌ها نگهداری خوبی از مرال‌ها صورت نگرفته، می‌گوید، با وجود این شرایط ما همه مرال‌ها را از این نقطه جابه‌جا نمی‌کنیم، تنها تعدادی از مرال‌ها که شامل یک مرال نر و دو مرال ماده بود را برای تکثیر جمعیت از پارک قرق منتقل کردیم تا در نقطه‌ای دیگر با مشارکت بخش خصوصی و با امکانات خوب و شرایط عالی نگه‌داری شوند و شاهد افزایش جمعیت و نسل‌گیری آنها باشیم.

وی با اشاره به فرار یکی از مرال‌ها در حین جابه‌جایی توضیح داد: این مرال مجدد برمی‌گردد و مشکلی ندارد بارها این اتفاق افتاده و دوباره به محل زندگی خود برگشتند.

مدیرکل محیط زیست استان گلستان می‌افزاید؛ جمعیتی که از تعداد مرال در قرق اعلام می‌کنند هشت رأس است ولی انتظار ما جمعیت بیش از این تعداد است چراکه در صورت تغذیه مناسب و دوقلوزایی باید ازدیاد جمعیت داشته باشند.

عبدوس به بیماری و مرگ و میر مرال‌ها نیز اشاره کرد و گفت: اگر مرگ‌ومیر وجود نداشته باشد جمعیت ثابت نمی‌ماند و این یک مسأله طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است از این رو شاهد مرگ مرال‌ها بر اثر بیماری «یون» بودیم، البته این بیماری قابل کنترل است.

وی در پاسخ به این پرسش آیا امکان واگذاری مرال‌ها به شهرداری در صورت تأمین علوفه و نگه‌داری مناسب وجود دارد، می‌گوید؛ چند ماه پیش که برای واگذاری مرال‌ها به قرق رفته بودیم شهرداری و شورای اسلامی شهر وعده دادند که پارک و تغذیه مرال‌ها را بهبود بخشند که ما در این زمان تغییری را مشاهده نکردیم اما باز هم امیدواریم شهرداری آنجا را تحویل بگیرد و وضعیت حفاظتی و نگه‌داری  از مرال‌ها بهبود یابد.

مدیرکل محیط زیست استان گلستان می‌گوید؛ در صورتی که شرایط بهبود پیدا نکند مجبور هستیم برای نجات نسل این گونه حیوانی، بقیه مرال‌ها را هم از پارک قرق منتقل کنیم.

به گزارش خبرنگار فارس؛ با توجه به توضیحات مدیرکل محیط‌زیست استان گلستان  گویا شرط ماندن مرال‌ها در زیستگاه قرق ازدیاد نسل و تغذیه مناسب است.

به طور قطع مسافران و گردشگرانی که به پارک قرق سر می‌زنند در صورت انتقال مرال‌ها تنها می‌توانند خاطراتشان را از حضور مرال‌ها قرمز برای فرزندانشان تعریف کنند.

===============

گزارش از داود خاندوزی - فارس

===============

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.