1396-10-30 05:52
541
0
49331
بزرگترین چالش علمی استان چیست؟

از عدم وجود نظارت و نقشه راه علمی تا خلا فرماندهی علمی و عدم استفاده از برندها

عدم نظارت علمی ، عدم آمایش سرزمین و نداشتن نقشه راه ، رکود علمی و نداشتن انگیزه برای تحصیل ، خلا فرماندهی مشترک علمی و نداشتن بانک اطلاعاتی و نهایتا نداشتن بازار برای تجاری سازی و عدم توانمندی در استفاده از برندها چالش های عمده علمی گلستان هستند .

به گزارش گلستان ما به نقل از خبرگزاری علم و فناوری ؛ استان گلستان با نزدیک به یک میلیون و 900 هزار نفر جمعیت در شمال کشور با اقلیم چهار فصل و تنوع رویش و کشت 72 محصول زراعی و داشتن طبیعت بکر و محیط زیست طبیعی خصوصا دریای خزر در کنار تنها خلیج دریای خزر یعنی خلیج گرگان و تنها جزیره ایرانی دریای خزر یعنی آشوراده و پتانسیل های علمی و دانشگاهی هنوز نتوانسته آنطور که باید و شاید به جایگاه واقعی خود برسد .

از این جهت خبرگزاری علم و فناوری به سراغ تعدادی از نخبگان ، دانشگاهیان و متولیان حوزه علم و فناوری رفته و مهمترین چالش علمی استان گلستان را جویا شده است .

نظارت علمی وجود ندارد

سجاد شعبانی دانشجوی نخبه مهندسی آب دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در این رابطه اظهار کرد : معمولا کمبود اعتبارات بخش علمی و پژوهش همواره یکی از مشکلات جدی این عرصه است و از طرفی برخی دانشگاه ها و نهادهای متولی هم درگیر باند و باند بازی برای گرفتن مقالات و تحقیقات هستند .

شعبانی افزود : یکی از ضعف های جدی در این زمینه نبود نظارت علمی می باشد که مثلا دانشجویان مقالات و تحقیقاتی را به استاد ارائه می دهند اما این تحقیقات بنام استاد در اختیار نهاد و اداره ای خاص قرار می گیرد .

وی تصریح کرد : باید یک همت جمعی و اهتمام جدی و رابطه دوسویه بین دانشجو - دانشگاه بوجود بیاید تا انگیزه نخبه برای طراحی ، تحقیق ، پژوهش و پیگیری ها افزایش یابد .

شعبانی گفت : یک بار بنشینیم و کلاه خودمان را قاضی کنیم و ببینیم که آیا همه ما چقدر به موضوع علم اهمیت می دهیم ، آیا اینقدر که به شکم و البسه و ظاهر خود اهمیت می دهیم و وقت می گذاریم آیا حاضریم برای موضوعات علمی و تحقیقاتی اینقدر وقت و انرژی و هزینه صرف کنیم ؟

آمایش سرزمینی و نقشه راه علمی نداریم

دکتر اسماعیل تیموری استاد دانشگاه پیام نور استان گلستان نیز به خیرنگار ما گفت : بزرگترین چالش علمی استان گلستان اینست که آمایش سرزمینی نداریم یعنی در رشته های تخصصی ما هنوز مشخص نیست که افق دید آنها کجاست ؟

تیموری افزود : باید نقشه راه علمی مشخصی در استان باشد که مثلا مشخص کند ما چقدر دانشجو در رشته حقوق ، چقدر در رشته کشاورزی و چقدر دانشجو درز مینه علوم اجتماعی و  ... نیاز داریم .

وی تاکید کرد : نقشه جامع علمی استان جزو ضرورت هایی است که فعلا نداریم و برای همین معلوم نیست به کجا می رویم و شاهد آشفتگی در این حوزه هستیم .

این استاد دانشگاه خاطرنشان ساخت : امروز مشوق ها و دادن انگیزه به عنوان موتور محرکه بخش علم و فناوری می تواند نقش به سزایی داشته باشد اما یک نوع بی انگیزگی در این بخش وجود دارد که این می تواند ناشی از  سیاستهای دولت باشد .

رکود علمی وجود دارد

دکتر مجید محمد نژاد عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرگز نیز در خصوص این موضوع افزود : کشور ما در حال حاضر از نداشتن نیروهای متعهد علمی در کشور رنج می برد ، نیروی که با اخلاص باشد ، در حالیکه بعضا شاهدیم که نیروهایی با تفکرات لیبرالی و غربی در فضاهای علمی و دانشگاهی کار می کنند .

محمد نژاد بیان داشت : رکود علمی هم چالشی است که امروزه فضای نخبگی و دانشگاهی استان را فرا گرفته و به دلیل تعطیلی بودجه های پژوهشی شاهد افول تحقیقات و پژوهش در بدنه دانشگاه ها مخصوصا دانشگاه آزاد اسلامی هستیم .

وی اضافه کرد : کم شدن دانشجویان و پایین آمدن کیفیت کلاس های دانشجویان نیز می تواند در آینده نزدیک چالش زا باشد و لذا باید در خصوص مباحث علمی و فناوری رویکردی جدی و همه جانبه داشته باشیم .

محمد نژاد بیان داشت : امروز نیروهای بسیجی متعهد و نخبه کم نیستند که در مناطق محروم مشغول خدمت هستند و باید به اینگونه نیروها میدان داده شود تا بدنه دلسوز و انقلابی مدیریتی نظام تقویت شود .

حدود 90 درصد از دانشجویان انگیزه درس خواندن ندارند

دکتر حسینعلی شمس آبادی نخبه و مخترع گلستانی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نیز در گفت و گو با خبرگزاری علم و فناوری اذعان کرد : من به عنوان یک استاد وظیفه دارم تدریس کنم ، تحقیق کنم و با شناسایی مشکلات و ارائه راهکار به حل آنها بپردازم ، این کار در تخصص من هست که بتوانم یک دستگاهی طراحی کنم که هزینه های مرا پایین بیاورد و درآمد کشاورز را بالا ببرد .

شمس آبادی بیان کرد : بدون پول نمی شود این پروسه را طی کرد و بهره وری را افزایش داد چون برای ساخت یک اختراع یا یک دستگاه قطعا باید آزمون و خطا و تست داشته باشیم و بعد جواب بگیریم و این مستلزم صرف هزینه است .

وی تصریح کرد : حدود 90 درصد از دانشجویان انگیزه درس خواندن ندارند چون می بینند وقتی فارغ التحصیل شوند کار ندارند و نمی توانند تشکیل خانواده بدهند لذا احساس اینست که همه بیکار می شوند ، یک فراخوان می دهیم برای گرفتن یک نفر ، 50 نفر ثبت نام می کنند و این کار جذب را سخت می کند .

این عضو هیئت علمی دانشگاه یادآور شد : دولت برای برداشتن این چالش علمی باید برنامه ریزی کلی داشته باشد ، سپس آن را به جزئی تبدیل کند و در اختیار دانشجو قرار دهد ، در سال 83 دانشجو با رتبه 10 هزار وارد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان می شد اما الان با رتبه 100 هزار می آید ، در این شرایط اگر بخواهیم مثل قدیم درس بدهیم همه می افتند و مشروط می شوند و خود این ایجاد مشکل می کند .

شمس آبادی گفت : دولت باید بر اساس نیاز کشور دانشجو وارد دانشگاه ها کند ، باید دانشجویان توانمندها وارد سیستم دانشگاهی شوند و الزامی نباشد که همه لیسانس بگیرند ، باید برای هر کاری ، فردی متناسب با تخصص آن تعلیم دیده شود .

خلا فرماندهی علمی مشترک چالش عمده علمی استان

اسماعیل مهدیانی رئیس سازمان بسیج علمی ، پزوهشی و فناوری استان گلستان نیز به خبرنگار ما گفت : یکی از بزرگترین چالش هایی که در استان گلستان در حوزه علم و فناوری با آن روبرو هستیم ، اینست که فرماندهی علمی مشترک وجود ندارند و همه افراد و نهادها جزیره ای عمل می کنند .

مهدیانی افزود : پژوهش های زیادی انجام شده اما این پژوهش ها در کتابخانه ها و دانشگاه ها در حال خاک خوردن است و اهتمامی برای اجرایی شدن آن وجود ندارد ، پژوهشگران و نخبگان به مناطق محروم بروند و ببینند نیازهای روز مردم چیست و بر مبنای آن اختراعات داشته باشند .

وی بیان کرد : یک چالش عمده دیگر در استان  نداشتن بانک اطلاعاتی از حوزه علمی است به عنوان مثال هنوز مشخص نیست که چند نفر تحصیل کرده در حوزه علوم اجتماعی داریم ، چند تا دانشگاه داریم و دارند چکار می کنند ، لذا برای حل همه این مسائل حضور بسیج به عنوان یک محور و بازوی کمکی می تواند به حل مشکلات کمک کند .

در استفاده از برندها ضعیف هستیم

دکتر عماد آیدانی معاون پارک علم و فناوری استان گلستان نیز از حیف و میل بیت المال در انجام پژوهش ها و تحقیقات غیر کاربردی خبر داد و افزود : متاسفانه شاهدیم که خیلی از تحقیقات که با هزینه هم انجام می شوند عملیاتی نیستند .

آیدانی افزود : در بحث تجاری سازی اختراع و محصول هم مشکلاتی در استان وجود دارد چه اینکه مهمترین اصل در این زمینه وجود بازاری برای ارائه محصول علمی است که از اساس چنین مقوله ای در استان وجود ندارد .

وی تاکید کرد : ما چقدر از بحث برندها استفاده کردیم ؟ در خصو خاویار ما برند هستیم و یا اینکه دکتر بسکی را همه دنیا می شناسند و ایشان برند استان ماست ، اما چقدر از این پتانسیل ها استفاده شده است .

معاون علم و فناوری استان گلستان وجود استارت اپ ها و فضای مجازی را فرصتی برای توسعه کسب و کار اینترنتی خواند و اضافه کرد : قطعا این مووضع در نسل جدید جذابیتهایی را فراهم می کند و از طرفی می توان در بحث اشتغالزایی در این مقوله حساب باز کرد .

تهیه گزارش : جواد عموزاد

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.