1396-09-23 16:58
993
0
47809
گزارش؛

بودجه پژوهشی آموزش و پرورش گلستان صرف پژوهش نمی شود/ تربیت نوجوان آماده خواه و تهی از پرسش، ارمغان بی توجهی به پژوهش

بسیاری از معلمان استان گلستان به دلیل مشکلات متعدد اقتصادی، کمبود امکانات و بی اهمیتی دستگاه تعلیم و تربیت به این حوزه رغبتی برای انجام کارهای پژوهشی ندارند و صرفا برای ارائه کردن برای دانشگاه و یا طرح معلم نمونه و .. آنهم به صورت کپی به آن می پردازند و این فاجعه برای تعلیم و تربیت است.

به گزارش گلستان ما به نقل از کلاس بیست؛ آموزش و پرورش نخستین مکان برای آموزش کودکان به شمار می ورد از این رو در بعنوان اصلی ترین نهاد تربیت نسل آینده محسوب می شود.

تربیت نوجوانی خلاق و پرسشگر از وظایف اصلی آموزش و پرورش محسوب می شود بنا براین این نهاد آموزشی برای این مهم برنامه های فروان در حوزه پژوهش برگزار می کند  که برگزاری جشنواره های همچون الگوهای برتر تجارب تدریس و مقاله نویسی برای فرهنگیان  و دانش آموزان و برنامه های پژوهش سراها  ازجمله آن است .

اما به گفته بسیاری دانش آموزان و خانواده ها شناخت چندانی از مکان علمی و پژوهشی در آموزش و پرورش استان گلستان ندارند و مجبورند فرزندان خود را برای کلاس های علمی به مراکز دیگر  و در تابستان ثبت نام کنند .

برخی دانش آموزان نیز عنوان می کنند که معلمان به پژوهش ها اهمیت نمی دهند و هر کس تحقیق قطور تری بیاورد و یا حتی زمان زودتری تحویل دهد نمره کامل را می گیرد و محتوا اصلا مهم نیست.

آنها می گویند برخی از معلمانشان در مدرسه حتی از شیوه پژوهش هم اطلاع ندارند و تنها در کپی از اینترنت می دانند و به موضوعات دم دستی و بدون کاربرد و نظری اکتفا می کنند .

7197286 334

معلمان استان، دانش آموزان آماده خواه و تهی از پرسش تربیت می کنند

اما از طرفی بسیاری از معلمان استان گلستان به دلیل مشکلات متعدد اقتصادی، کمبود امکانات و بی اهمیتی دستگاه تعلیم و تربیت به این حوزه رغبتی برای انجام کارهای پژوهشی ندارند و صرفا برای ارائه کردن برای دانشگاه و یا  طرح معلم نمونه و .. آنهم به صورت کپی به آن می پردازند و این فاجعه برای تعلیم و تربیت است.

یک معلم گلستانی در این باره به خبرنگار کلاس بیست؛ گفت: فعالیت معلمان گلستانی در برخی کلاس های درس آنطور است که بعد از ۱۲ سال کودکی که تا آن زمان با ذهنی خلاق و جستجو گر وارد آموزش و پرورش شده بود، به نوجوانی تهی  و بدون پرسش و آماده خواه بدل می شود .

این فرهنگی گلستانی همچنین ادامه داد: سیستم آموزشی نیز جایی برای بروز خلاقیت نگذاشته و آنچنان دانش آموزان و خانواده و معلمان را درگیر کنکور و آزمون کرده است که از پرداختن به پژوهش و فعالیت های عملی  دور می کند.

0909

یک درصد بودجه پژوهشی آموزش و پرورش گلستان صرف پژوهش نمی شود

"محمدرضا ایمان پور" پژوهشگر برتر استان گلستان  نیز در گفتگو با خبرنگار کلاس بیست؛ دانش آموزان سرمایه های حوزه پژوهش هستند بنابراین برای این قشر باید برنامه ریزی بلند مدت داشت.

وی  تصریح کرد: آموزش و پرورش استان گلستان به تبع کشور یک درصد بودجه پژوهشی  خود را  صرف پژوهش نمی کند و این نیازمند بازنگری است.

استادیار دانشگاه منابع طبیعی و علوم کشاوری گرگان با بیان اینکه  دانشگاه نسل سوم کار آفرین هستند، افزود: در همین راستا آموزش و پرورش هم باید به سمت پژوهش و کار آفرینی سوق داده شوند.

آموزش و پرورش گلستان، مدیران را موظف به همکاری با پژوهش سراها کند

"فاطمه اکبری" مدیر پژوهش سرای  آق قلا با بیان اینکه باید به سمت کاربردی کردن طرح های دانش آموزان  و فرهنگیان رفت، در گفتگو با خبرنگار کلاس بیست؛اظهار کرد: پژوهش سرا با ورود به مدارس بستر مناسب برای ایده پردازی و آموزش خلاقیت هستند .

وی تاکید کرد: آموزش و پرورش خود باید حامی گسترش پژوهش سراها باشد  و برای تجهیز آن اقدام نماید و مدیران و معلمان موظف کنند تا با مدیران این مراکز همکاری داشته باشند .

مدیر پژوهش سرای  آق قلا افزود: در سال گذشته  طرحی در آق قلا اجرا شد که دوخت روپوش مدارس  را بر عهده هنرستان های این شهر گذاشتند و دانش آموزان رشته های طراحی دوخت و خیاطی توانستند تا80 درصد مدارس را پوشش دهند .

اکبری ادامه داد:  به همین خاطر دانش آموز ضمن احساس استقلال مالی از نشاط برای ادامه تحصیل در رشته های هنرستانی برخوردار می شود .

وی با بیان اینکه طی چند سال اخیر با گسترش هنرستان ها، طرح های دانش آموزی در این حوزه افزایش پیدا کرده است، یادآورشد: امروز می بینیم هنرجویان ابتکارات و اختراعات زیادی را در زمینه های مختلف فنی ، کشاورزی و دام و طیور داشته اند .

photo ۲۰۱۷ ۱۲ ۰۱ ۲۲ ۲۹ ۵۸

بها دادن به پژوهش سراها دانش آموزان را از آموزش صرف جدا می کند

مدیر پژوهش سرای آق قلا با بیان اینکه با بها دادن به پژوهش سراها می توان دانش آموزان را از آموزش صرف جدا کرد، افزود: فعالیت های عملی در این مکان ها سبب بروز خلاقیت دانش آموزان می شود .

این فرهنگی پژوهشگربیان کرد: پژوهش سراها با تشکیل انجمن های علمی و عملی توانسته است در جهت ایده پردازی کمک شایان به نوجوانان بکند بنا براین باید به تقویت آنان پرداخته شود چراکه تقویت پژوهش سرا به تقویت علمی دانش آموزان هم کمک می کند .

به گزارش کلاس بیست؛ تحقیقات میدانی خبرنگار این پایگاه خبری نشان می دهد، زنجیره تحقیق و پژوهش های کاربردی و اثر بخش در مدارس گلستان پاره  شده و شاید بتوان گفت تنها با  تغییر نگاه ازسوی معلمان در این حوزه بتوان برای شکل گیری مدرسه پویا با دانش آموزان خلاق و پرسشگر امیدوار بود .

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.