1396-01-06 16:34
949
0
37081
گزارش/

آرامش بهاری در بقاع متبرکه با چاشنی قطع درختان و کندن گل و گیاه !

امسال با توجه به فرموده رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطبهای فرهنگی و لزوم ترویج فرهنگ وقف و همچنین استقبال مردم از امامزادگان در تمامی ایام سال به ویژه ایام نوروز، طرح آرامش بهاری در آرامستان ها و بقاع متبرکه سراسر کشور در حال اجراست.

به گزارش گلستان ما به نقل از طوبی گلستان، در این طرح قرار است با استفاده از ظرفیت تعطیلات نوروزی، احیاء، تبلیغ و ترویج سنت های اصیل اسلامی، تعمیق و تقویت فرهنگ ناب دینی در جامعه و خدمت رسانی مطلوب و شایسته به زائران بقاع و اماکن متبرکه صورت پذیرد.

برپایی خیمه های معرفت، برگزاری مسابقه های مختلف قرآنی، فرهنگی و هنری، پاسخگویی به مسائل شرعی، ارائه مشاوره و تبیین فرهنگ و سنت نیک و حسنه وقف را از برنامه های طرح آرامش بهاری نوروز 96 به شمار می آیند.

اما در برخی از شهرستانها بالاخص شهرستان علی آباد کتول و در آرامستان اصلی شهر که مرقد مطهر هارون ابن موسی ابن جعفر (ع) ( امام زاده الازمن ) نیز در آن واقع است شرایط به گونه ای دیگر در حال رقم خوردن است و این آرامش با قطع درختان و کندن گل و گیاه های های کاشته شده، همراه شده است!

هر چند هیات امنا معتقدند به منظور انجام بازسازی و مرمت این اقدامات صورت گرفته است ولی هیچ عقل سلیمی کندن گل و گیاه و درختان با عمر بیش از سی سال را به منظور بازسازی نمی پذیرد.

در حالی که به واسطه سهل انگاری در حفاظت از جنگل ها بیش از نیمی از کشور درگیر معضل ریزگرد ها و سیل های فصلی هستند و درختکاری و غرس نهال در این ایام در حال تبدیل شدن به یک سنت است و حتی مقام معظم رهبری نیز همه ساله به انجام این امر مقدس اهتمام می ورزند کندن درختان و سوزاندن آثار و بقایای آنها با هیچ منطقی سازگار نیست.

زیبا سازی با سیم های خاردار همخوانی ندارد

هر چند قطع درختان بخشی از مشکلات این آرامستان محسوب می شود و مشکلات این آرامستان در بخش های دیگر هم به چشم می آیند. حصار کشی آرامستان با سیم خاردار، سیم های خاردار زنگ زده و بریده در اطراف آرامستان، سنگ قبر های شکسته، چرای گاه و بی گاه دام در محوطه ، دپوی زباله و ... بخشی از مشکلات اساسی این آرامستان محسوب می شوند که به هیچ عنوان زیبنده این مکان مقدس نیست.

م ح یکی از افرادی است که در حال شستن قبر یکی از آشنایان خود می باشد. از او راجع به وضعیت آرامستان سوال می‌کنم. در پاسخ می گوید: کسانی که اینجا زیر خروارها خاک خفته اند شاید از نظر دیگران مرده بیش نباشند ولی از نظر ما صاحبان عزا جیگر گوشه های ما هستند که برخی از آنها به خاطر دین، وطن و ناموس به دیدار معبود شتافتند و بقیه نیز به علت بیماری، تصادف و یا مرگ طبیعی فوت نمودند.

آرامش بهاری در بقاع متبرکه با چاشنی قطع درختان و کندن گل و گیاه !

 در هر حال اینها عزیزانی بودند که اکنون در بین ما نیستند. ما هر هفته برای قرائت فاتحه به اینجا می آئیم اما به جای دیدن آبادی و سرسبزی شاهد قطع درختان و سوزاندن آنها هستیم. یکی دیگر از مشکلات اینجا اطاله ساخت امامزاده است. مسکن مهر با آن همه سنگ اندازی در شهرستان ساخته شد ولی امامزاده شهر که نماد مذهبی شهرستان است هنوز تکمیل نشده است و معلوم نیست ساخت آن تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟!

الف ع یکی دیگر از مراجعه کنندگان به امامزاده در خصوص مشکلات امامزاده گفت: ما هر هفته که برای زیارت اهل قبور و قرائت فاتحه به این آرامستان مراجعه می کنیم اما متاسفانه شاهد هستیم که نهال ها و گلهایی که در افراد اطراف قبور  توسط مردم کاشته شده است، کنده و قطع شده است.

تا جایی که ما اطلاع داریم گل و درخت و سبزه نماد طبیعت پاکی و زندگی هستند و قطع درختان معلوم نیست با کدام منطق صورت می گیرد. در حالیکه این آرامستان فاقد دیوار کشی مناسب است و هر از گاهی شاهد چرای دسته جمعی دام و طیور در این آرامستان هستیم. اما مسئولان شهرستان و هیات امناء تا کنون اقدام اساسی در این خصوص انجام نداده اند و حصار کشی با سیم خاردار صورت گرفته است که نه تنها در شان این آرامگاه نیست بلکه به راحتی قابل نفوذ است و انواع و اقسام حیوانات وارد حریم قبرستان می شوند.

آرامش بهاری در بقاع متبرکه با چاشنی قطع درختان و کندن گل و گیاه !

سخن پایانی

در دین مقدس اسلام زیارت قبور نه تنها نفی نشده است، بلکه به این امر توصیه نیز شده است. از حضرت‌ باقر علیه‌ السّلام‌ درباره زیارت‌ اهل‌ قبور پرسش‌ نمودند. فرمود: چون‌ روز جمعه‌ باشد آنان را زیارت‌ كن‌ ؛ چون‌ هر كس‌ از آنان‌ در ضیق‌ و تنگی‌ باشد در بین‌ طلوع‌ صبح‌ صادق‌ و طلوع‌ آفتاب‌ گشایش‌ می‌یابد.

بر اساس تعالیم الهی زیارت قبور مومنان ثواب بسیار دارد، و علاوه بر فواید عظیمه‏اى كه بر آن مترتّب است، باعث عبرت و آگاهى و زهد و بى‏میلى به دنیا، و رغبت در آخرت مى‏شود، عاقل آن است كه در قبرستان از اموات عبرت بگیرد، تا حلاوت دنیا از دلش بیرون رود، و شهد كالاى دنیوى در كامش تلخ گردد.

 اما آنچه در فضای آرامستان اصلی شهرستانها به چشم می آید نه تنها با تعالیم اسلامی فاصله دارد، بلکه با موازین بهداشتی و اخلاقی نیز دارای زاویه است و توجه به فضای معنوی و  فیزیکی آرامستان های کشور که یکی از ضروریات است متاسفانه در این شهرستان مغفول واقع شده است. امید است مسئولین محترم شهرداری و اداره اوقاف بدون ملاحظات سیاسی و قومیتی در اسرع وقت نسبت به ساماندهی فضای فیزیکی محوطه، جلوگیری از تردد احشام، ساماندهی و راه اندازی دفتر جهت پرداخت هزینه کفن و دفن، تسریع ساخت و ساز محوطه امامزاده و انجام امورات زیربنایی و اساسی در این آرامستان اقدام کنند.

آرامش بهاری در بقاع متبرکه با چاشنی قطع درختان و کندن گل و گیاه !

آرامش بهاری در بقاع متبرکه با چاشنی قطع درختان و کندن گل و گیاه !

آرامش بهاری در بقاع متبرکه با چاشنی قطع درختان و کندن گل و گیاه !

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.