1395-12-07 17:56
1864
0
35760
میراث فرهنگی در خواب زمستانی؛

تصاویر/ گردشگران فعلا فقط بفرمایید النگدره و نهارخوران!/ بافت تاریخی سرمایه ای فراموش شده

در آستانه عید نوروز قرار داریم و دوباره مسئله جذب گردشگران نوروزی قوت گرفته است، مسئله ای که ستاد سفر فرمانداری گرگان برای آن آماده شده اما هنوز جاذبه های گردشگری ما آماده نیستند!!

به گزارش گلستان ما به نقل از پاسرو، در آستانه عید قرار داریم و به تبع آن تب جذب گردشگر در اقصی نقاط کشور بالا گرفته است، تمامی شهرستان های استان های مختلف تمایل دارند که مقصد اصلی مسافران نوروزی باشند، بی شک شهرستان گرگان ظرفیت های بالقوه فراوانی برای دیدن دارد، جاذبه هایی که علاوه بر آب و هوای خوش می توان ساعتها به آن خیره ماند.

از کوه و جنگل و دشت و دمن که بگذریم خانه های کهن این شهرستان متمدن یکی از پرافتخارترین و دیدنی ترین جاذبه های گرگان بشمار می روند، این مسئله به جهت اهمیت بالایی که داشت در آخرین جلسه شورای اداری شهرستان با حضور مدیرکل میراث فرهنگی استان مورد مداقه قرار گرفت و در ستاد سفر نوروزی به آن پرداخته شد اما...

اما زیبایی ذاتی گرگان نیازمند ارائه ای زیبا نیز است! خانه های کهن این شهرستان وقتی دیدنی تر می شوند که بیم فروریزی آن وجود نداشته باشد! از اقدامات مثبت اداره میراث فرهنگی استان که بگذریم می رسیم به وضعیت خانه قاجار و خانه فاطمی ها و خانه زیبای جنب امامزاده "بی بی نور بی بی هور" که ظواهر امر بیم ماندگاری این آثار گرانبهای تاریخی را در دلهای تپنده این شهرستان تقویت می کند.

به گفته یکی از دانشجویان معماری دانشگاه گلستان خانه های خریداری شده توسط میراث فرهنگی باید مرمت و بهسازی شوند تا ماندگارتر شوند، اینکه کدام بنا خریداری شده و یا به شرکت های خصوصی واگذار شده یا خیر در این نوشته نمی گنجد آنچه که مهم است بهسازی آن ها پیش از تخریب است، امری که در ید اختیار اداره کل میراث فرهنگی است.

یکی از این بناهای تاریخی مهم "خانه قاجار" جنب پارک شهر است که در نگاه اول پیش از آنکه مجذوب معماری کهن آن شوی خانه ای مخروبه را می بینی که گویا چیزی به پایان عمر دیرینه اش نمانده است!

QAJAR 1

QAJAR 2

QAJAR 3

این خانه مدتی مورد بهسازی قرار گرفت اما به پر کردن چند سوراخ و مرمت قسمت کوچکی از سقف بسنده شد، این خانه قرار است چند سال دیگر برای گردشگران آماده بازدید شود؟ آیا اگر این اندک ساختما ها نیز خراب شوند نسل های آینده چیزی از گرگان و فرهنگ و معماری آن خواهند دانست؟! چرا باید اقدام به این مهمی نیمه کاره رها شود، آیا پایه های این بناها منتظر می مانند تا صاحب ملک و اداره میراث بر سر خرید و فروش ملک به توافق برسند؟! حافظه گردشگران این صحنه ها را قرار است به خاطر بسپارند و یا خیر قرار است به نهارخوران و النگدره گرم شود تا این ها در آینده مرمت شوند؟!

خانه فاطمی

FATEMI

POST

وضعیت "خانه فاطمی ها" نیز مساعد گزارش نمی شود، پست اینستاگرامی یک فعال میراث فرهنگی گرگان نگرانی ها را در این باب افزایش داد، کامنت های زیر این پست نیز جالب توجه است، در یکی از کامنت ها آمده است: «با چه عشق و علاقه ای خریدیمشو و با چه شوقی مرمتشو شروع کردیم افسوس»؛ بله افسوس از میراثی که دارد باد می برد...

خانه تقوی

TAGAVI

خانه خراسانی

KHORASANI

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.