1398-06-03 11:41
930
0
65105
رئیس سازمان بسیج اصناف کشور عنوان کرد:

تأمین مواد اولیه و گردش مالی دو مشکل اصلی تولیدکنندگان پوشاک/ یزد می‌تواند قطب نساجی و پوشاک کشور باشد

رئیس سازمان بسیج اصناف کشور گفت: برای حل مشکل تولیدکنندگان پوشاک در بحث مواد اولیه باید گمرکات و دولت در تأمین مواد اولیه کمک کنند و در بحث گردش مالی هم باید بانک‌ها وارد میدان شوند و کار را دنبال کنند و کمک کنند.

به گزارش گلستان ما، غلامرضا حسن‌پور در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، در پاسخ به این سئوال که چرا برخی تولیدکنندگان داخلی پوشاک و نساجی اصرار دارند برای تولیدات‌شان از برند خارجی استفاده کنند، اظهار داشت: به نظر من دلیل این مسئله، بحث فرهنگی است، یعنی هنوز این موضوع در مردم جا نیفتاده و آن‌ها فکر می‌کنند مثلا اگر برند ترکیه بپوشند کلاس کارشان بالاست. در واقع ما در اقتصاد مقاومتی شاید مهم‌ترین مؤلفه‌مان فرهنگ اقتصادی است و تا این فرهنگ را اصلاح نکنیم همچنان گرفتار هستیم.

وی افزود: به عنوان مثال فرد بهترین پارچه را تولید می‌کند اما در عین حال از آرم یک کشور دیگر استفاده می‌کند تا فروش داشته باشد. فرد این کار را می‌کند به خاطر اینکه می‌بیند مردم از این آرم خارجی استقبال می‌کنند؛ البته افرادی هم به خاطر سود بیشتر این کار را می‌کنند. لذا مسئله فرهنگی در این ماجرا مهم است.

رئیس سازمان بسیج اصناف کشور در پاسخ به اینکه چه میزان از تولیدات داخلی با مارک‌های خارجی به فروش می‌رسد، عنوان کرد: به نظرم خیلی نیست، خیلی به آن دامن می‌زنند اما حتما زیر 20 درصد است و به آن داغی که می‌گویند زیاد نیست. یعنی تولیدکنندگانی هستند که با افتخار مارک داخلی خودشان را می‌زنند و در واقع این فرهنگ دارد کم‌کم جا می‌افتد، اما باز هم هنوز کمبودهای فرهنگی در این عرصه وجود دارد.

حسن‌پور با بیان اینکه تولیدات داخلی قابل رقابت با تولیدات خارجی است، عنوان کرد: حتی برخی از تولیدات ما در نساجی قطعا بهتر از تولیدات خارجی است اما متأسفانه این موضوع جا افتاده است که همه فکر می‌کنند خارجی خوب است. این در حالی است که تولیدکنندگان خارجی در تبلغیات و کار رسانه‌ای قوی عمل می‌کنند و تولیدات داخلی در این زمینه ضعیف هستند.

وی تأکید کرد: برای حمایت از تولیدات داخلی صدا وسیما و رسانه‌ها باید وارد میدان شوند و به تبلیغات آن بپردازند و برای تبلیغات تخفیف بدهند؛ یعنی نباید طوری باشد که برخورد صدا و سیما با کالای ایرانی و دیگر کالاها یکی باشد.

عضو هیئت عالی نظارت بر تشکل‌های صنفی پیرامون نقش قاچاق در بازار پوشاک و نساجی هم گفت: با توجه به وضعیتی که ارز در حال حاضر دارد، قاچاق در پوشاک و نساجی کاهش پیدا کرده است اما متأسفانه وضعیت هنوز آنگونه که باید و شاید مطلوب نیست.

حسن‌پور بیان کرد: بر اساس بازدیدهای میدانی که ما داشتیم، تولیدکنندگان داخلی دوتا مشکل اساسی دارند، یکی تأمین مواد اولیه‌شان است که متاسفانه خیلی از آن در ایرانی تولید نمی‌شود و دوم هم بحث گردش مالی و کمبود مالی است که این دوتا موضوع خیلی روی این‌ها فشار می‌آورد که باید حل شود.

وی تصریح کرد: در بحث مواد اولیه باید گمرکات و دولت در تأمین مواد اولیه کمک کنند و در بحث گردش مالی هم باید بانک‌ها وارد میدان شوند و کار را دنبال کنند و کمک کنند.

رئیس سازمان بسیج اصناف کشور با بیان اینکه در حال حاضر و با توجه به فضای که به وجود آمده است، تولیدات ایرانی مشتری خوبی دارند، یادآور شد: اما در بحث مواد اولیه ما بالای 90 درصد واردات داریم چون در داخل کشور مواد اولیه‌اش نداریم، اما تولیدات داخلی است و واقعا ما می‌توانیم در بحث پوشاک و نساجی با کل دنیا رقابت کنیم و اگر دو موضوع اصلی یاد شده را رفع کنند، مشکلات حل می‌شود. به عنوان مثال تولیدکنندگان می‌خواهند بروند مواد اولیه بخرند باید حتما بروند آنجا پول نقد بدهند تا مواد اولیه برایشان بفرستند که این موجب می‌شود روی‌شان فشار بیاید.

حسن‌پور خاطرنشان کرد: صادرات پوشاک هم هرچند خیلی کم است اما کم کم دارد جایش را باز می‌کند و برخی کارخانه‌ها که دارند تولیداتشان را الان افزایش می‌دهند می‌توانند در صادرات هم دخیل شوند و کشورهایی مثل عراق و سوریه هستند که باید نسبت به صادرات به آن‌ها ورود کنیم مخصوصا اینکه پوشاک آنجا خیلی نیاز است. البته من این را می‌گویم که ما حتی به ترکیه هم می‌توانیم صادر کنیم اگر آن دو موضوع مذکور یعنی مواد اولیه و بحث مالی را حل کنیم.

وی اظهار داشت: به نظرم باید مسئولین به بحث نساجی و پوشاک اهمیت بیشتری بدهند چون هم اشتغال زودبازده است و هم توان علمی و فنی‌اش در کشور زیاد است، مخصوصا برخی از شرکت‌های دانش‌بینان تلاش کرده‌اند و به این حوزه ورد کرده‌اند؛ مثلا در خود یزد نساجی سابقه دیرینه‌ای دارد که اگر احیا شود خود یزد می‌تواند قطبی در بحث نساجی و پوشاک در کشور باشد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.