1398-03-25 14:02
966
1
63889
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس:

جبران نفت ایران توسط عربستان بلوفی که قیمت نفت اوپک را بالا برد/ ورود ایران به بازار اوپک تنها راه برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: ظرفیت نفت و تولید ایران فراتر از ظرفیت کنونی حال حاضر اوپک است و اگر مشکلات ایجاد شده توسط آمریکا سر راه ایران نباشد حتما قادر است در جایگاه رفیعی قرار گیرد.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه آرمان؛ با تحریم ایران توسط آمریکا و جلوگیری از فروش نفت ایران بازار اوپک با افزایش قیمت نفت رو به رو شد.

در این بین عربستان سعودی با حمایت از این اقدام آمریکا اعلام کرد نفت ایران توسط این کشور جبران خواهد شد و از این طریق مانع افزایش قیمت نفت اوپک می شوند.

اما آنچه امروز عیان شده است عدم توانمندی این کشور در جبران نفت ورودی توسط ایران است، گرچه این کشور امکان دارد در بازه زمانی کوتاهی به سختی بتواند نفت ایران را جایگزین کند اما قطعا استمرار نخواهد داشت.

همانطور که در حال حاضر تولید نفت خام اوپک از ۳۲ میلیون بشکه در روز به ۳۰ میلیون بشکه کاهش یافته است از سوی دیگر هم قیمت نفت نسبت به زمان حضور ایران در اوپک بالاتر رفته است.

در این راستا اسدالله قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با خبرنگار راه آرمان اظهار داشت: توان عربستان و امارات در ارتباط با جبران نفت ایران یک بلوف بزرگ است.

وی عنوان کرد: شاید این کشور در کوتاه مدت یکباره بتوانند مقدار نفت خود را افزایش دهند لیکن نمی تواند استمرار داشته باشد بنابراین قدرت و توان تولید این مقدار نفت را نخواهد داشت.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ابراز داشت:  همان طور که می دانید از نفت مواد بسیاری از قبیل بنزین ، متانول و سایر مواد شیمیایی به دست می آید، از آنجایی که نفت تولید شده توسط آمریکا نفت شل است که نفت بسیار سبکی است و بیشتر برای تولید بنزین مورد استفاده قرار می گیرد بنابراین نمی توان از آن فراورده های دیگر را تولید کرد.

قره خانی تاکید کرد: الازم به ذکر است که ونوزوئلا تحریم شده و تولید نفت آن با مشکل روبه رو شده است و همچنین کشورهای لیبی و نیجیریه هم به واسطه درگیری هایی با کاهش تولید نفت مواجه شدند.

وی افزود: در خلیج فارس هم به واسطه یک سری تحرکاتی که صورت می گیرد اوپک با از دست رفتن مقدار زیادی نفت مواجه شده است، از طرف دیگر هم کشورهایی نظیر هند و چین دارای رشد بالایی هستند و به همان نسبت هم به نفت نیازمندی بیشتری پیدا کرده اند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: زمانی که همه این عوامل را با هم در نظر میگیریم مشاهده می کنیم  که ظرفیت تولیدی نفت خام اوپک کاهش یافته و نتوانستند نفت ایران را جایگزین کنند.

قره خانی ادامه داد: شاید در آینده اوپک حتی با کاهش بیشترنفت خام رو به رو شود و بازار تقاضا هم به تبع آن رونق بیشتری بگیرد و توازن بین عرضه و تقاضا به هم بخورد،  محتمل است که در آینده شاهد افزایش قیمت نفت هم خواهیم بود مگر اینکه در مناسبات و سیاست های بین المللی تغییر ایجاد شود.

وی اذعان کرد: از سوی دیگر حرکت های یمن برای دفاع از خود در مقابل عربستان و انهدام نفت کش های این کشور و ایجاد نا امنی  برای آن ها سبب بالا رفتن قیمت نفت شده است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی که تکه های این پازل را کنار یک دیگر قرار می دهیم به این نتیجه می رسیم که رشد قیمت نفت را در آینده خواهیم داشت مگر اینکه اتفاقات دیگری رخ دهد و ایران وارد بازار شود، نقش آفرینی خود را در اوپک با عرضه بیشتر انجام دهد تا تعادل در بازار نفت ایجاد شود.

ورود ایران به بازار اوپک تنها راه برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا

قره خانی تاکید کرد: در برجام زمانی که این فرصت را به ما دادند که یک میلیون بشکه نفت را برای رسید به سقف سهمیه اوپک خود افزایش دهیم باور نداشتند که ایران در مدت کوتاهی می تواند به آن نقطه اوپتیمم برسد لذا بر همگان محتمل است که ایران ظرفیت بالایی در تولید نفت دارد و دارای مخازن غنی است.

وی یادآور شد: ایران نشان داد که می تواند ظرفیت تولید خود را افزایش دهد و این تولید استمرار هم داشت.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خاتمه گفت:ظرفیت نفت و تولید ایران فراتر از ظرفیت کنونی حال حاضر اوپک است و اگر مشکلات ایجاد شده توسط آمریکا سر راه ایران نباشد حتما قادر است در جایگاه رفیعی قرار گیرد وعلاوه بر سقف تولیدی که در اوپک برای ما مشخص شده و حتی فراتر از آن توانایی تولید نفت خام را خواهد داشت.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

حسین

ایشون مگه سخنگو هستن هنو

0
0
پاسخ
1398-03-26 05:03

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.