1398-03-05 15:28
1071
0
63487
گزارش؛

سخنگوی دولت با حجم تلنبار شده مشکلات مردم چه می کند؟/ پایان 300 روز دولت بی سخنگو؛ چرا ربیعی از همان اول در جایگاه سخنگوی دولت قرار نگرفت؟

سئوال اینجاست که سخنگوی دولت با حجم تلنبار شده مسائل و مشکلات مردم و کشور چه می کند؟ چطور قرار است برای مردم این مسائل تببین و توضیح داده شود.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه دانا؛ دولت دوازدهم پس از التهابات اقتصادی که مشکلات فراوانی برای مردم بوجود آورده است به یکباره با فقدان جایگاه سخنگو مواجه شد. « محمد باقر نوبخت» که به طور توامان سخنگوی دولت و همچنین ریاست سازمان برنامه و بودجه را برعهده داشت از سمت سخنگویی استعفا کرد تا با توجه به مشکلات اقتصادی کشور فعالیت خود را بر روی برنامه و بودجه کشور متمرکز سازد. اما بعد از نوبخت که چندان سخنگوی خوبی نبود و انتقادات زیادی نسبت به  کلام او وجود داشت این جایگاه برای مدت زمان زیادی بالغ بر بیش از 8 ماه خالی ماند.

خالی ماندن جایگاه سخنگویی دولت هم باعث انتقادات بسیاری شد و هم اینکه این شائبه را بوجود آورد که دولت نمی خواهد در این وضعیت بد اقتصادی در جهت تنویر افکارعمومی گام بردارد. 
گزینه‌هایی که نامشان برای سمت سخنگویی مطرح شد 
از زمانی که نوبخت از سمت سخنگوی دولت استعفا داد گزینه‌های متعددی برای این پست نامشان بر سر زبان‌ها افتاد. «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهور از جمله افرادی بود که در این حوزه مطرح شد. اما واعظی خود این موضوع را تکذیب کرد و بیان داشت که این سمت نیازمند اشراف و آگاهی به مطالب مختلف دولتی و کشوری است.
اما واعظی از آن رو به عنوان گزینه احتمالی سخنگویی دولت مطرح شده بود که خود بخش اعظمی از این وظیفه را در زمان خالی بودن سمت سخنگویی بر عهده گرفته بود.
محمد نهاوندیان که هم‌اکنون معاون اقتصادی رییس‌جمهوری است نیز از دیگر گزینه‌ها بود. نهاوندیان در دولت قبلی ریاست دفتر رییس‌جمهوری را برعهده داشت. از علی اکبر صالحی، صالحی امیری و حاجی‌میرزایی هم به عنوان گزینه های احتمالی صحبت به میان آمده بود. 
اما جالب اینجاست علی ربیعی، وزیر برکنار شده کار که به عنوان سخنگوی جدید دولت بعد ازمدت ها انتخاب شد از جمله افرادی بود که از همان ابتدا هم نامش به عنوان گزینه احتمالی سخنگویی مطرح بود. 
بسیاری بیان می کردند که ربیعی قرار است بعد از برکناری از وزارت کار دوباره با سمت سخنگویی به دولت بازگردد اما جالب اینجاست که این روند حالا در حدود 9 ماه به طول انجامید. 
کار سخت آقای سخنگو برای پاسخ به افکارعمومی 
این موضوع چند مسئله را درباره انتخاب دیرهنگام سخنگوی دولت به میان می آورد. برای روزهای سخت مردم که بسیاری از امور مانند سهمیه بندی بنزین و علت گرانی‌ها نیازمند توضیحات جدی برای ا فکارعمومی بود دولت اطلاعات خاصی به مردم نمی داد و مردم به یکباره با یک موضوع روبرو شده و شوک حاصل از این تصمیمات دولتی مسائلی مانند ایجاد صف طویل پشت پمپ بنزین‌ها را حادث شد که مردم را بسیار نگران و اذیت کرد.
همچنین سطح اتفاقات و رخدادهای مهم کشور خصوصا در حوزه گرانی کالاهای مختلف که دغدغه مردم است و سفره ها را کوچکتر کرده است آنقدر زیاد است که حالا این موارد تلنبار شده و برای هر یک از این موارد دولت باید پاسخگوی مردم باشد. سئوال اینجاست که سخنگوی دولت با حجم تلنبار شده مسائل و مشکلات مردم و کشور چه می کند؟ چطور قرار است برای مردم این مسائل تببین و توضیح داده شود. 
قطعا سخنگو نمی تواند به همه این مسائل پاسخ بدهد و بسیار از این موارد بی پاسخ می مانند. از این رو دولت از توضیح درباره بسیاری از مسائل توانست شانه خالی کند. اگر با توجه به این اتفاقات دولت به جای یکبار در هفته دوبار هم به مردم پاسخ دهد بازهم بسیاری از این موارد لاینحل باقی می ماند. 
چرا ربیعی از همان اول در جایگاه سخنگوی دولت قرار نگرفت؟
ربیعی از همان روزهای اول که دولت به سخنگو نیاز مبرم داشت از جمله گزینه های مطرح بود اما حالا بعد از 9 ماه دولت به عنوان گزینه ابتدایی خود رسیده است. سئوال اینجاست که چرا ربیعی که قرار بود سخنگوی دولت شود بعد از 9 ماه تازه انتخاب شده است. همین موضوع به وضوح مشکل مدیریتی در دولت روحانی را نشان می دهد.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور چندی پیش در همین رابطه گفته بود که « همه حرف ها علیه دولت را می توان 5 دقیقه پاسخ گفت». حالا مشکلات مختلفی از جمله مسائل اقتصادی و برجام، تنظیم بازار، سیاست خارجی و ... وجود دارد. با این طرز تفکر جهانگیری باید پرسید که چرا دولت سخنگوی جدید انتخاب کرده است و از سوی دیگر اگر این تفکر وجود دارد آیا سخنگوی جدید آمده است که با همین رویکرد به مشکلات متعدد و سرسام‌ آور مردم در عرض کمتر از 5 دقیقه پاسخ بدهد و به نوعی مسائل را از سر باز کند.
به هر جهت از یک طرف موضوع خالی بودن جایگاه سخنگو برای دولت مسئله ساز بود و حالا که بعد از مدت‌ها این جایگاه یک متصدی پیدا کرده است بازهم مسائل و موضوعات مختلفی پیش آمده است که سخنگو با چالش جدی در پاسخ به این مسائل مواجه است و باید دید که ربیعی چگونه از پس این مسائل بر می آید. 
انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.