1398-02-02 15:26
807
0
62732
تحلیلگر مسائل اقتصادی:

بار گران کسری بودجه 50 هزار میلیارد تومانی 98 بر دوش دولت/ فرجام استقراض دولت از بانک مرکزی تورم 40 درصدی است

تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: آمریکا تحریم های حداکثری را با این هدف درباره ایران اعمال کرد که بتواند موجب فروپاشی اقتصاد کشورمان شود و از این آب گل آلود ماهی بگیرد تا به اهداف شوم سیاسی خود در قالب این تصمیمات اقتصادی برسد در نتیجه سال 98، سالی بسیار کلیدی و سرنوشت ساز برای ایران از نظر سیاسی و اقتصادی است.

به گزارش گلستان ما، محمدرضا اکبری استاد دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در تحلیل وضعیت اقتصادی سال 98 به خبرنگار تیتریک، گفت: سال 98 مطابق با روند سال های گذشته با شعار اقتصادی رونق تولید آغاز شده است، سال های پیش از این نیز نامگذاری ها بر مبنای اقتصاد و پایه آن به بار آمدن اقتصادی مستقل در راستای کاهش وابستگی بود. 

اکبری با اشاره به اینکه تحریم های آمریکا و پیوستن اروپا به این سیاست های خصمانه، در دو مقطع زمانی مرداد ماه و آبان ماه 97 نمود بیشتری در کشور داشت، افزود: این روند آسیب های فراوانی را به اقتصاد کشور وارد کرد اما کشورهای غربی از جمله آمریکا به سیاست های سیاسی که پشت پرده تصمیم های اقتصادی آنها بود نتوانستند برسند. 

وی اظهار داشت: آمریکا تحریم های حداکثری را با این هدف درباره ایران اعمال کرد که بتواند موجب فروپاشی اقتصاد کشورمان شود و از این آب گل آلود ماهی بگیرد تا به اهداف شوم سیاسی خود در قالب این تصمیمات اقتصادی برسد در نتیجه سال 98، سالی بسیار کلیدی و سرنوشت ساز برای ایران از نظر سیاسی و اقتصادی است. 

اکبری تصریح کرد: بودجه، هزینه عملکرد و شرایطی که در سال 98 پیش روی ایران خواهد بود نقش موثری در تحلیل وضعیت اقتصادی دارد زیرا عایدی دولت طبق پیش بینی های فروش نفت و اخذ مالیات رقمی در حدود 360 هزار میلیارد تومان خواهد بود و در مقابل هزینه های دولت اعم از حقوق کارمندان، هزینه های جاری، عمرانی و ... 410 هزار میلیارد تومان براورد شده است. 

وی گفت: با براورد اعداد درآمدی و هزینه ای نخستین نکته ای که از بودجه سال 98 استنباط می شود کسری بودجه 50 هزار میلیارد تومانی خواهد بود که در ابتدای امسال می توان آن را پیش بینی کرد اما پیش بینی کارشناسان این است که امکان دارد رقم هزینه ای از 410 هزار میلیارد تومان فراتر رفته و رقم درآمدی به صورت کامل محقق نشود. 

اکبری با اشاره به اینکه دولت اعداد مربوط به سال 98 را با احتساب تحقق 100 درصدی درآمدهای مالیاتی و فروش نفت بین 1 تا 1.5 میلیون بشکه در روز اعلام کرده است، افزود: اولین چالش ایران در اردیبهشت ماه شکل می گیرد زیرا در این ماه آمریکا معافیت هایی که پس از آبان 97 به 8 کشور برای خرید نفت از ایران داده بود به اتمام می رسد. 

وی اظهار داشت: رئیس کارگروه تحریم های اقتصادی ایران اعلام کرد موضع کاخ سفید این است که به هیچ کشوری ادامه معافیت برای خرید نفت از ایران را نخواهد داد تا سهم ایران از فروش نفت که روز به روز در حال کاهش است به حداقل برسد. 

اکبری تصریح کرد: معافیت های آمریکا زیرکانه و هوشمندانه بود و در عین حال در پشت پرده سیاست های خصمانه ای را دنبال می کرد زیرا معافیت ها را به خاطر ارائه امتیاز به ایران قائل نشد بلکه برای عدم تغییر توازن عرضه و تقاضا این معافیت ها را به 8 کشور داد  و از آنها تعهد گرفت که خرید نفت را از ایران کاهش دهند.

وی گفت: ایران پس از برجام فروش نفت خود را به 3.5 میلیون بشکه در روز رسانده بود اما در حال حاضر سهم ایران به یک یا کمتر از یک میلیون بشکه نفت در روز کاهش پیدا کرده است و از نظر آمریکا بسیار راحت می توان آن را جایگزین کرد. 

اکبری افزود: در ابتدای سال 98 سیل هایی به واسطه بارش باران شکل گرفت و استان های مهمی از جمله خوزستان را در برگرفت، منطقه ای که سهم زیادی در تامین بودجه کشور و مالیات دارد در نتیجه بر اساس براوردها، جبران خسارت به زیرساخت ها نیازمند 30 هزار میلیارد تومان خواهد بود و با توجه به اینکه قریب به 50 تا 70 هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهیم داشت کسری بودجه ابتدای سال در حالت خوشبینانه 100 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته می شود.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه افزایش فروش نفت توسط دولت امکان پذیر نیست و در مقابل با توجه به وضعیت تولید و بازار نمی توان رقم مالیات را بیشتر کرد و جامعه کشش مالیات های گزاف را نخواهد داشت تنها راه حل دولت استقراض از بانک مرکزی است اما باید بدانیم آثار تورمی در جامعه خود را نشان می دهد. 

اکبری تصریح کرد: سال 98 تورم 35 الی 40 درصدی را با توجه به شرایط مذکور در سطح قیمت ها خواهیم داشت که متاسفانه آثار تورمی دیگری را نیز در جامعه ایجاد خواهد کرد در نتیجه با یک پیش بینی واقع گرایانه می توان گفت شاید تورم به مرز 50 درصد نیز برسد. 

وی با اشاره به اینکه در سال 98 دولت باید تدبیری اساسی داشته باشد و اصلاح بودجه عملیاتی را در دستور کار قرار دهد، گفت: دولت باید سازمان های درآمدزا و هزینه زا را در اولویت بندی قرار دهد تا بتواند افزایش تورم را نگاه دارد یا به حداقل برساند زیرا تثبیت تورم بهتر از انتظارات مردم و آثار آن برروی بازارهای مصرفی خواهد بود که کاهش قدرت خرید را نیز به دنبال دارد. 

تحلیلگر مسائل اقتصادی در خاتمه خاطر نشان داشت: با توجه به وضعیت موجود بازار، کنترل ارز نیز مسئله مهمی در سال 98 خواهد بود و اگر بانک مرکزی بتواند دلار را در مرز بین 13 تا 15 هزار تومان حفظ کند می توان تا حدی نسبت به امسال خوشبین بود اما اگر به هر دلیلی نرخ ارز حفظ نشده و ارزش پولی ریال کاهش یابد، مردم ریال خود را تبدیل به دارایی فیزیکی می کنند و تبعات آن تورم در بازار ارز، طلا، سکه، خودرو و مسکن خواهد بود. 

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.