1397-08-24 15:30
584
0
58747
یک کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد؛

وقتی خواسته‌های آمریکا در منطقه محقق نشده یعنی دیگر ابر قدرت نیست/ افول آمریکا از اقتصاد آغاز شده است

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: عمده تلاش ترامپ در آمریکا امروز این است که مشکلات اقتصادی این کشور را حل کند و باید توجه داشت چه ابرقدرتی است که مشکلات درونی اقتصاد آن را فلج کرده است. پیش بینی کارشناسان اقتصادی این است که این مسکن ها دوام زیادی نداشته و در آینده ای نه چندان دور دوباره مشکلات اقتصادی آمریکا باز می گردد.

به گزارش گلستان ما، ابوالفضل صدقی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص افول قدرت آمریکا اظهار داشت: در سطح روابط بین الملل قدرت در چند سطح تعریف می شود؛ یکی در سطح فوق قدرت است که یعنی یک کشور در صحنه بین الملل دارای چنان قدرتی است که چند کشور هم جمع شوند نمی توانندقدرت کشور برتر را داشته باشند.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها ادعا می کردند بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی قدرت برتر دنیا بودند تصریح کرد: به ادعای خودشان آمریکا هژمونی برتر بود؛ سطح دوم برتر هنگامی است که چند ابر قدرت دنیا وجود داشته باشند که در برهه های مختلف تعدادی از کشور ها ابر قدرت دنیا بوده اند. مرحله سوم قدرت این است که برخی از کشورها ابر قدرت نشده اند اما پتانسیل بازیگری جهانی را دارند. و بعد از آن قدرت های منطقه ای و سپس قدرت های کوچک تعریف می شوند.

این کارشناس مسائل سیاسی ضمن بررسی سلسله مراتب قدرت در دنیا عنوان کرد: آمریکا بعد از فروپاشی قدرت شوروی که ادعا می کرد که فوق قدرت بوده و هر اتفاق در دنیا باید با اجازه آمریکا باشد، دیگر قدرت سابق را ندارد؛ یک قدرت زمانی قدرت است که هر زمان که اراده کند به لحاظ سیاسی، اجتماعی، نظامی، اقتصادی و ... هر گاه اراده کند قدرتش جاری می شود.

صدقی در ادامه افزود: در سال های گذشته شاهد افوب قدرت آمریکا بودیم و در حال حاضر ابر قدرتی آمریکا هم زیر سوال رفته است؛ ابر قدرت قدرتی است که با کشورهای دیگر بازیگری کرده و نظمی را ایجاد کند؛ اما الان قدرت های برتر دنیا به حرف آمریکا گوش نمی دهند.

وی با بیان اینکه کسانی که دم از قدرت آمریکا می زنند وارد بازی های سیاسی شده اند عنوان کرد: قبول داریم که امروز آمریکا سطحی از قدرت را دارد اما مانند شیر پیری است که قدرت قبلی خود را از دست داده و سیطره خود را از دست دادند.

این کارشناس مسائل سیاسی ضمن تأکید بر اینکه آمریکا آنچه می خواستند در سوریه و عراق به دست نیاوردند، تصریح کرد: همه می دانند که جنگ میان عربستان و یمن با حمایت های آمریکا از سعودی ها رخ داد که امروز شاهد هستیم آمریکا در اینجا هم شکست خورده است؛ اگر قدرتی چیزی را بخواهد و محقق نشود دیگر ابر قدرت نیست.

صدقی در ادامه افزود: امروز اگر آلمان، انگلیس، فرانسه و ... مقابل آمریکا تا حدی می ایستند به خاطر جمهوری اسلامی ایران نیست، بلکه به خاطر برداشتن سیطره دلار از دنیاست که بتوانند اقتصاد خود را نیز مستقلاً رشد بدهند. روسیه و چین در حال حاضر به دنبال پیگیری این سیاست ها هستند تا جایی که چین یک قدرت اقتصادی مستقل شده است.

وی همچنین بیان داشت: بازیگری آمریکا با قدرت های دیگر بسیار کاهش پیدا کرده است که همین مساله نشان دهنده افول قدرت آمریکاست؛ قدرتهای دیگر در حال جدا کردن نهادهای قدرت خود هستند؛ این شرایط نشان می دهد که آمریکایی ها نمی توانند دیگر به قدرت قبلی خود باز گردند.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه عنوان کرد: اقتصاد یکی از مهمترنی مشکلات همه کشورهای دنیا به ویژه غرب بوده است؛ مردم از تضاد طبقاتی در همه دنیا به ستوه آمده اند؛ در غرب هم شرایط به شکلی است که اکثریت مردم به شدت کار می کنند تا بتوانند زندگی خود را تامین کنند.

صدقی با اشاره به تاجر بودن ترامپ عنوان کرد: اگرچه ترامپ آمار و ارقامی را ارائه می دهد که نشان دهنده رشد اقتصادی آمریکاست اما همه این اقدامات اخیر ترامپ موقت بوده و در شرایط فعلی آمریکا درگیر مساول اقتصادی زیادی در کشور خودش است.

وی در ادامه گفت: دست و پا زدن ترامپ برای افزایش صادرات اسلجه و همچنین مسکن های موقت اقتصادی نشان دهنده افول اقتصادی این کشور بوده و جنبش های مردمی نیز اخیراً در اعتراض به سیاست های اقتصادی آمریکا زیاد صورت گرفته است.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین گفت: عمده تلاش ترامپ در آمریکا امروز این است که مشکلات اقتصادی این کشور را حل کند و باید توجه داشت چه ابرقدرتی است که مشکلات درونی اقتصاد آن را فلج کرده است. پیش بینی کارشناسان اقتصادی این است که این مسکن ها دوام زیادی نداشته و در آینده ای نه چندان دور دوباره مشکلات اقتصادی آمریکا باز می گردد.

صدقی با تأکید بر اینکه اقتصاد آمریکا سرطانی شده است عنوان کرد: آمریکا برای اینکه بتواند اقتصاد خود را نجات دهد باید برنامه ها و دست اندازی های جهانی خود را کاهش بدهد تا بتواند اقتصاد خود را برای مدتی سر پا نگه دارد؛ مهمترین بعد افول آمریکا، افول اقتصادی این کشور است. و اگر به لحاظ اقتصادی در آمریکا رخ بدهد، افول نظامی و ... هم رخ می دهد و درآینده نه چندان دور سیطره دلار نیز از بین خواهد رفت.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.