1397-07-26 11:33
750
0
57949
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

پذیرش FATF جلوی دور زدن تحریم‌ها را در شرایط تحریمی فعلی می گیرد/ صنایع باید دنبال منابع جایگزی آب شیرین زاینده‌رود باشند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تأکید بر اینکه با پذیرش FATF راه‌های دور زدن تحریم‌ها بسته می‌شود، گفت: ما به عنوان مخالف این لایحه معتقد هستیم که هنوز شرایط تحریم عوض نشده است و برای معاملات باید از دیگر راه‌ها استفاده کنیم که با پذیرش این قانون، راه‌های دور زدن تحریم‌ها بسته‌ می شود.

به گزارش گلستان ما به نقل از صاحب نیوز؛ حمیدرضا فولادگر عصر چهارشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران بابیان اینکه طرحی که با عنوان بازچرخانی زاینده‌رود مطرح شد چندین قسمت دارد که به طرح بازچرخانی معروف شد، اظهار کرد: اولین قسمت این است آب در خط لوله‌ای از سد چم آسمان تا سد نکوآباد بیایید و بعد در بستر زاینده‌رود تا شهر اصفهان باشد که با این لوله‌گذاری جلوی پرتی آب‌گرفته می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: کمک گرفتن از پساب فاضلاب برای تأمین آب زاینده‌رود، قسمت دوم این طرح است که این آب برای کشت مثمر مفید نیست و مضر است.

وی با اشاره به اینکه سومین بخش این طرح شامل بازچرخانی آب است، افزود: این طرح برای بهبود وضعیت فضای سبز، آثار باستانی و مصارف زیست‌محیطی مورداستفاده قرار می‌گیرد به‌احتمال هدر رفت آب در اجرای این طرح انتقاداتی که به آن واردشده و که این قسمت اولویت کمتری در اجرا دارد.

فولادگر با تأکید بر اینکه نظر من به‌عنوان یک نماینده مجلس و نه کارشناس این است که این طرح باید زمانی اجرا شود که ضروری و هیچ راه‌حلی نداشته باشیم، خاطرنشان کرد: این طرح باید کار کارشناسی شود و ‌طرح بهشت‌آباد در وزارتخانه نیرو راجع به روش اجرای آن موردبحث است.

تونل سوم کوهرنگ، طرح مشارکتی فولاد مبارکه و آب منطقه‌ای اصفهان است

وی بیان کرد: طرح تونل سوم، با جلساتی که برگزار شد به جلو رفته و پروژه فعال‌شده و طرح مشارکتی فولاد مبارکه و آب منطقه‌ای اصفهان است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بابیان اینکه ۷۰ میلیارد نمایندگان اصفهان و ۶۵ میلیارد تومان نماینده دیگر شهرستان که در کل ۱۳۵ میلیارد تومان شد، شامل ردیف کردیم، تصریح کرد: در سال ۹۸ سد تونل سو کوهرنگ ایجاد ‌‌می‌شود و در سال ۹۹ این تونل به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه خروجی این سد ۲۰۰ میلیون مترمکعب در شرایط عادی و ۲۵۰ میلیون مترمکعب در شرایط بارشی خوب، است، ادامه داد: اگر تونل در زمان مقرر انجام نشد باید پروژه انتقال آب و ایجاد خط لوله شروع شود.

فولادگر تأکید کرد: احیای رژیم حقوقی زاینده‌رود، جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه، جلوگیری از بارگذاری جدید و برداشت‌های غیرمجاز، هوشمند سازی برداشت آب و مصوبات شورای عالی آب را با شدت دنبال می‌کنیم.

وی با عنوان اینکه بحث الگوی مصرف آب آشامیدنی در اولویت است، گفت: امسال شهروندان اصفهانی توانستند باصرفه جویی به حل کم‌آبی کمک کنند که باید ادامه پیدا کند و مسئولان باید بر روی تجهیزات نظارت کنند.

صنایع باید دنبال منابع دیگر غیر آب شیرین زاینده‌رود باشند

نماینده مردم اصفهان در مجلس با تأکید بر اینکه باید در صنعت بازچرخانی آب انجام شود و در آینده صنایع اصفهان از آب شیرین زاینده نمی‌تواند استفاده کنند، بیان کرد: صنایع باید دنبال منابع دیگر غیر آب شیرین زاینده‌رود باشند و کشاورزان باید الگوی کشت خود را عوض کنند

وی بابیان اینکه در زمینه مالیات باید قانون روشن باشد که استفاده‌های متفاوت از آن نشود، افزود: قانون، نشریات و مطبوعات را از پرداخت مالیات معاف می‌کند و اما اگر یک نشریه موسسه فرهنگی داشته باشد که فعالیت‌های اقتصادی دارد باید مالیات دهند.

فولادگر گفت: FATF را گروه جی هفت برای قانون مبارزه با پول‌شویی بنیان گذاری کردند و پس از حوادث ۱۱ سپتامبر، مبارزه با تروریست ربه این قانون اضافه شد

وی با اشاره به اینکه در زمان حاضر این گروه ۳۵ کشور عضو حقیقی و دو کشور پیمانی هستند و که به دیگر کشور می‌گویند که عضو این گروه شوید که اگر نپذیرید معاملات بانکی دچار مشکلات و تحریم می‌شود، اظهار کرد: این قانون ۲۷ بند توصیه و چهاربند الزام‌آور دارد که در صورت پذیرش باید عضو کنوانسیون‌های مبارزه با تأمین مالی تروریست و پول‌شویی شویم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: قانون این دو کنوانسیون در کشور وجود داشت که قوانین مبارزه با پول‌شویی سال ۱۳۸۶ و منابع مالی تروریست در سال ۱۳۹۴ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

گروه‌هایی برای ما تروریست هستند که شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کند

وی بابیان اینکه دولت توصیه‌های این گروه را پذیرفته و متعهد شدند که ایران عضو این کنوانسیون شود که دولت چهاربند الزام‌آور را تحت چهار لایحه به مجلس ارائه داد که در مجلس تصویب شد، تأکید کرد: در این لایحه‌های که تصویب شد مطرح کردیم، گروه‌هایی برای ما تروریست هستند که شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: ایران در حال حاضر تحریم است که برای دور زدن از این‌ها باید یک سری کارها را انجام دهیم که FATF این کارها را تخلف محسوب می‌کند که با قبول درخواست‌های این گروه باید رعایت کنیم و اگر رعایت نکنیم با تحریم‌های جدید روبه‌رو می‌شویم.

وی با اشاره به اینکه رهبر انقلاب تأکید کرند که این کنوانسیون‌ها جایی دیگر مدیریت می‌شود و خود مجلس در این زمینه قانون بگذارد، خاطرنشان کرد: اما دولت درخواست کرد که این لایحه‌ها به جریان بیافتد و پس از سؤال از رهبر انقلاب، ایشان تصمیم‌گیری در این مورد را به مجلس واگذار کردند.

با پذیرش FATF راه‌های دور زدن تحریم‌ها بسته می‌شود

فولادگر با تأکید بر اینکه با پذیرش FATF راه‌های دور زدن تحریم‌ها بسته می‌شود، گفت: ما به عنوان مخالف این لایحه معتقد هستیم که هنوز شرایط تحریم عوض نشده است و برای معاملات باید از دیگر راه‌ها استفاده کنیم که با پذیرش این قانون، راه‌های دور زدن تحریم‌ها بسته‌ می شود.

وی ادامه داد: اروپایی‌ها هیچ ضمانتی برای همکاری با ایران نداده‌اند بنابراین تا تکلیف این تحریم‌ها معلوم نشویم، داریم راه‌های دور زدن تحریم را برای خود می‌بندیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به اینکه شرایط فعلی اقتصادی بیشترین فشار بر کارگران و بازنشستگان می‌آورد، تصریح کرد: مجلس طرح معیشت مردم را مطرح کرد که دولت به‌شدت مخالف کرد اما خود طرحی را ارائه داد.

وی بابیان اینکه بخشی از این طرحی که به‌عنوان بسته حمایتی دولت مطرح کرد، اجناس، اقلام و کمک‌های غیر نقدی و بخش دیگر به‌صورت شارژ کردن کارت‌های معیشتی مانند یارانه‌ها و سومین بخش ترمیم حقوق‌ها است.

فولادگر گفت: با توجه به این منابع طبیعی که در کشور داریم چرا باید به اینجا برسیم که مردم محتاج کمک دولت شوند.

کاهش مالیات تولیدکنندگان به ۲۰ درصد

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی با اشاره به اینکه دولت در جلسات خود از طرح حمایت از تولید می‌گوید، افزود: بخشی از این طرح حمایت، تسهیلات مالیاتی است که ضریب ۲۵ درصد مالیات را به ۲۰ درصد کاهش داده‌اندـ

وی اضافه کرد: بخش دیگر این حمایت، تسهیلاتی بانکی است که بانک مرکزی متأسفانه عمل نکرد.

فولادگر بابیان اینکه بخشی دیگر این حمایت بحث بیمه‌ای است که جریمه‌های کارفرما و سازمان تأمین اجتماعی به توافق برسند، اظهار کرد: به‌عنوان‌مثال بدهی‌ها به بیمه به‌صورت اقساط پرداخت کنند و شامل جریمه نشوند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: بحثی که در شورای سه قوه مطرح‌شده، یک میلیارد دلار تسهیلات بانکی جدید از محل صندوق توسعه ملی برای واحدهایی که در این بحث نوسانات ارز آسیب‌دیده‌اند که شامل واحدهای کوچک و متوسط می‌شود.

وی بابیان اینکه به هر کارشناس اقتصاد بگویید برای شرایط کنونی اقتصادی چه راه‌حلی داری، حمایت از تولید را عنوان می‌کند، اضافه کرد: مقابله با تورم، جذب نقدینگی سرگردان، افزایش رشد اقتصادی کشور، کاهش بیکاری و حل مشکلات اقتصادی حمایت از تولید است که شکی در آن نیست اما چگونه باید از تولید حمایت شود.

فولادگر با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات امروز تولید ناشی از مسائل اقتصادی کشور است، خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان اعلام می‌کند من نیروی انسانی باسواد و حرفه‌ای، تجهیزات خوب داریم و مشکل فنی یا تکنولوژی نداریم اما که اقتصاد کشور به من مشکلاتی را تحمیل کرده است.

سیاست‌های اشتباه ارزی، تحریم‌ها، سیاست‌های پولی و بانکی، مهم‌ترین مشکلات اقتصادی هستند

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی بیان کرد: سیاست‌های اشتباه ارزی، تحریم‌ها، سیاست‌های پولی و بانکی، مهم‌ترین مشکلات اقتصادی هستند.

وی بابیان اینکه چندین سال است تأکید می‌کنیم که نقدینگی سرگردان و غیر مولد در کشور زیاد است و بیشترین آثار تخریب خود را در چند ماه گذشته نمایش داد، گفت: نقدینگی امروز کشور حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان است.

فولادگر اضافه کرد: سه سال است پایش کردیم که بزرگ‌ترین مشکل تولیدکننده نقدینگی غیر مولد و سرگردان است که دنبال کسب سود از هر راهی است و اشکال آنجاست که نتوانستیم نقدینگی را درست در تولید هدایت کنیم.

وی با بیان اینکه نظام بانکی، بودجه زیاد جاری دولت و سیاست‌های ارزی اشتباه سه عامل موثر در نقدینگی است، تأکید کرد: اولین عامل ایجاد نقدینگی نظام بانکی است که روزبه‌روز نقدینگی بدون کنترل را افزایش می‌دهد.

بودجه جاری هفت برابر بودجه عمرانی است

نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: دومین عامل، بودجه جاری هفت برابر بودجه عمرانی است در بودجه ۹۷ پیش‌بینی‌شده که ۹۰ درصد این بودجه جاری حقوق و مزایا است.

وی بابیان اینکه سومین علت سیاست‌های ارزی است که منابع و مصارف را درست مدیریت نکردیم، اظهار کرد: دولت در حالی که می‌توانست مشکلات ارزی را پیش‌بینی کند اما جدی نگرفت و خوش‌خیال بود.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی با تأکید بر اینکه مشکلات اقتصادی ما ساختاری است، تحریم‌ها بخشی کمی را تأثیرگذار است و مشکلات عمده مدیریتی و ساختاری است، بیان کرد: اگر همان درصد مدیریتی و ساختاری را درست کنیم عمده مشکلات کشور حل می‌شود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.