1397-07-20 10:32
3660
1
57743
یک کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد:

کاهش قیمت دلار به زیر 8 هزار تومان با دخالت بانک مرکزی/ افزایش و کاهش قیمت دلار تنها در دست مدیران دولت است

این کارشناس مسائل اقتصادی با تأکید بر اینکه برنامه ریزی و مدیریت در بازار دو عاملی هستند که در هفته گذشته مسئولان به آن تن دادند خاطرنشان کرد: مسائلی مانند FATF و برخی از اتفاقات خارجی که به قیمت دلار ربط می دهند در حقیقت اساساً ربطی به کشور نداشته و اقتصاد ایران را نمی توانند تا این حد دگرگون کنند.

به گزارش گلستان ما، سید رضا میرزائی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص اتفاقات اخیر در بازار ارز و نوسان های قیمت که در نهایت منجر به کاهش نرخ ارز شد اظهار داشت: همانطور که پیش از این بارها گفته شد عامل اصلی بالا رفتن نرخ ارز، عدم برنامه ریزی و مدیریت بود از همین جهت هرگاه این دو مورد جبران شود، قطعاً نرخ ارز هم پایین می آید.

وی با بیان اینکه دولت اگر برنامه ریزی اقتصادی مناسب داشته باشد، هیچگاه برای کشور مشکل اقتصادی به وجود نمی آید عنوان کرد: افزایش قیمت دلار فقط از نبود مدیریت ناشی شد که با اندک نظارت بازار ارز یکباره دچار کاهش نرخ شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه افزود: اگر برنامه ریزان در دولت و به ویژه بانک مرکزی بخواهند برنامه خوبی را تدوین و اجرا کنند به خوبی می توانند بازار دلار را در کنترل خود بگیرند؛ نظارت بر بازار ارز می تواند قیمت دلار را تا رقمی کمتر از 8 هزار تومان کاهش دهد.

میرزائی در ادامه افزود: مشاهدات میدانی نشان می دهد همه کسانی که پول های خود را به بازار ارز کشیده و دلار خریده اند امروز با تزریق دلار به بازار و کاهش قیمت آن سعی می کنند دلار خود را در بازار به بالاترین قیمت بفروشند از همین رو با گذشت زمان با افزایش دلار در بازار قیمت ها باز هم پایین تر می آید.

وی ضمن اشاره به مشاهدات میدانی خود در بازار فردوسی عنوان کرد: مردم به عنوان فروشنده به بازارهای ارز رفته اند اما در شرایطی که همچنان احتمال پایین آمدن نرخ ارز وجود دارد کسی به جز افراد مصرف کننده دلار خریداری نمی کنند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تأکید بر اینکه برنامه ریزی و مدیریت در بازار دو عاملی هستند که در هفته گذشته مسئولان به آن تن دادند خاطرنشان کرد: مسائلی مانند FATF  و برخی از اتفاقات خارجی که به قیمت دلار ربط می دهند در حقیقت اساساً ربطی به کشور نداشته و اقتصاد ایران را نمی توانند تا این حد دگرگون کنند.

میرزایی در ادامه تأکید کرد: مسائل خارجی و حتی تصویب FATF  زمانی بر اقتصاد کشور تأثیر دارد که مدیران اقتصادی ما کوتاهی کرده باشند اما باز هم اداره اقتصاد به دست مدیران اقتصادی کشور است. اگر کوتاهی از سوی مدیران داخلی نبود این شوک ارزی به وجود نمی آمد و امروز دولت با برطرف کردن برخی از این کوتاهی ها قیمت دلار را کاهش داد.

وی در ادامه به نقش موثر قوه قضاییه در کاهش نرخ دلار اشاره کرده و گفت: خبر اعدام برخی از اخلالگران در بازار سکه و دلار باعث ریزش نرخ سکه و دلار شد و همین نشان می دهد که اگر قوه قضاییه به خوبی ایفای نقش کند و حکم هایی که صادر می شود در کوتاه ترین زمان اجرا شود، قطعاً تأثیر زیادی بر کنتر بازار و ایجاد ثبات دارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان با بیان اینکه در حال حاضر جای دلال و مردم عوض شده تصریح کرد: در شرایط فعلی همه فروشنده هستند و چون خریداری وجود ندارد حتی بدون اینکه دولت ارز تزریق کند، قیمت دلار در هر روز دچار ریزش می شود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.