1397-06-28 12:40
472
0
57081
عالم بزرگ اهل سنت:

اگر قیام امام حسین(ع) نبود، انحرافات مشروعیت پیدا می‌کرد/ در برابر دشمنان از اقدام خداپسندانه امام حسین(ع) سرمشق بگیریم

یک عالم بزرگ اهل سنت می‌گوید برای مقابله با دشمنانی که نظام اسلامی را مورد تهدید قرار داده‌اند می‌توان از اقدام خداپسندانه امام حسین(ع) در روز عاشورا سرمشق گرفت.

به گزارش گلستان ما به نقل از مرآت، بر خلاف تصور بسیاری از افراد، مشترکات شیعیان و اهل‌سنت آن‌قدر زیاد است که شمارش آن‌ها در حد مقدمه یک گفتگو میسر نیست. یکی از مهم‌ترین مشترکات میان برادران شیعه و اهل سنت، حب اهل‌بیت(ع) است و یکی از زیباترین جلوه‌های این حب را می‌توان در محبت به حرکت و شخصیت سیدالشهداء جستجو کرد. ما برای گفتگو پیرامون این موضوع به سراغ مولوی نذیر احمد سلامی، عالم بزرگ اهل سنت و عضو مجلس خبرگان رهبری رفته‌ایم. بی‌درنگ شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می‌کنیم:

مرآت- جناب مولوی نذیر احمد سلامی! دیدگاه کلی شما درباره حرکت امام حسین(ع) در روز عاشورا چیست و از دیدگاه شما اگر ایشان قیام نمی‌کردند، چه خطراتی جهان اسلام را تهدید می‌کرد؟

عاشوراء که روز شهادت امام حسین علیه‌السلام است، از نگاه اهل سنت روز سرنوشت‌سازی است و حادثه‌ای که این روز اتفاق افتاد و جریانی از این روز آغاز شد، تاریخ‌ساز است. بیش از ۳۰ نفر از نویسندگان و علماء اهل سنت درباره حادثه عاشورا کتاب نوشته‌اند و یزید و یزیدیان را محکوم کرده‌اند و اقدام امام حسین علیه‌السلام را مورد تعریف و ستایش قرار داده‌اند.

از نگاه اهل سنت فلسفه حرکت، اقدام و قیام حضرت امام حسین علیه‌السلام این بود که با جانشینی یزید در سال ۶۱، آن حضرت که فرزند ارجمند رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم بود احساس کرد که با این جانشینی، قطار اسلام در حال خروج از ریل اصلی است؛ لذا ایشان احساس مسئولیت کرد و می‌خواست جلوی این انحراف را بگیرد. اگر حضرت این حرکت را انجام نمی‌داد، در دوران بعدی بنی‌امیه و بنی‌عباس تمام انحرافات و گمراهی‌ها مشروعیت پیدا می‌کردند.

هرچند که امام حسین به شهادت رسید و به ظاهر موفق نشد اما بزرگ‌ترین توفیق ایشان این بود که با این حرکت مشروعیت انحرافات بعدی خط قرمز کشید و اگر این اقدام را انجام نمی‌داد شاید انحرافات و گمراهی‌هایی که در زمان بنی‌امیه و بنی‌عباس به وجود آمد که کسی فکرش را هم نمی‌کرد و کسی هم نمی‌اندیشید که این انحرافات خلاف اسلام هستند.
در برابر دشمنان از اقدام خداپسندانه امام حسین سرمشق بگیریم

لذاست که این اقدام امام حسین ستودنی است و چنان‌که گفتم نویسندگان بسیاری کتاب‌ها و مطالب گوناگونی نوشته‌اند که در تاریخ حفظ شده‌اند. با توجه به شرایط امروز ما می‌توانیم در برابر دشمنانی که نظام اسلامی را مورد تهدید قرار داده‌اند از این اقدام خداپسندانه امام حسین علیه‌الصلوه و السلام در روز عاشورا سرمشق بگیریم و حرکت ایشان را برای نابود کردن ظالمان و ستمگران و تمامی قدرت‌هایی که نظام اسلامی را مرود تهدید قرار داده‌اند، خط مشق و نقشه راه قرار بدهیم.
باید سیره امام حسین(ع) را احیاء کنیم

مرآت- تلاش‌های گسترده‌ای از سوی دشمنان برای به انحراف کشیدن مسیر عزادارای امام حسین(ع) به ویژه از سوی دشمنان انگلیسی ما در جریان است. دلیل این همه هراس دشمنان از فراگیری فرهنگ عاشورا چیست و ثانیا ما و شما برادران اهل سنت چگونه می‌توانیم در کنار هم به نشر فرهنگ عاشورا کمک کنیم؟

نشر فرهنگ عاشورا از نگاه ما اهل‌سنت این است که ما سیره امام حسین علیه‌الصلوه و السلام و اقدامات و فداکاری ایشان را احیاء کنیم. ایشان عزیزترین سرمایه خود که جان خود و خانواده و فرزندانش بود را فدا کرد. ما نمی‌توانیم این کار را در حد اعلی انجام دهیم اما باید تلاش کنیم که در برابر انحرافاتی که امروز اسلام، امت اسلامی و به ویژه نظامی اسلامی ما را مورد تهدید قرار داده است، از هیچ فداکاری دریغ نکنیم.

نماز بدون سلام به آل پیامبر ناقص است

مرآت- ما و شما برادران اهل سنت، به اهل بیت پیامبر(ص) اعتقاد داریم. شما در جایی فرموده بودید که محبت به اهل بیت جزو ایمان اهل سنت است و اگر در نماز خود به اهل بیت پیامبر سلام نفرستیم، آن نماز را ناقص می‌دانیم.  شاید یکی از مهم‌ترین پیام‌های حضرت سیدالشهداء(ع) و اهل‌بیت ظلم‌ستیزی باشد. امروز سخنان بسیاری درباره آینده انقلاب اسلامی و مردم ایران گفته می‌شود. به نظر شما ملت و نظامی که به اهل‌بیت(ع) اعتقاد دارند، چه سرنوشتی خواهند داشت؟

بله ما معتقدیم که نماز بی سلام به اهل بیت، ناقص می‌شود. تا زمانی که ما به آل و اصحاب و اولاد پیامبر درود نفرستیم، نمازمان ناقص خواهد بود. ما در این‌باره روایاتی در صحیح بخاری و صحیح مسلم داریم که بر اساس آن باید در نماز عبارت «اللهم صل علی محمد و علی آل محمد» را بگوییم و اگر در تشهد هر نمازمان این عبارت خوانده نشود، نماز ناقص تلقی می‌شود.

اما تلاش دشمنان همواره در این راستا بوده که شرایط را برای پیشرفت نظام اسلامی پیچیده معرفی کند و مردم را در ارتباط با نظام اسلامی بدبین کند اما اگر ما تاریخ عاشورا و فداکاری حضرت امام حسین را و فرهنگ اهل‌بیت و اسلام و سیرت پیامبر را نقشه راه قرار بدهیم، هیچ جای نگرانی نیست.

ما با تبعیت از سیره پیامبر و اهل بیت و اصحاب پیامبر، می‌توانیم هرگونه شرایط سهمناکی که ما را مورد تهدید قرار بدهد، خنثی کنیم؛ به شرط این که اتفاق و اتحاد داشته باشیم و همدل و همزبان باشیم. خودمان را حفظ کنیم و دشمن را بشناسیم. اگر ما اولا وحدتمان را حفظ کنیم، ثانیا به فرهنگ غنی اسلام و پیامبر و ائمه چنگ بزنیم و ثالثا دشمن را بشناسیم، ان‌شاءالله همانطور که از بدو انقلاب خطرها و تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده‌ایم، در زمان حال و آینده نیز هر تهدیدی را به فرصت تبدیل خواهیم کرد.

مرآت- اصحاب امام حسین(ع) نزد ما شیعیان منزلت والایی دارند. ما برای اصحاب امام به دلیل شرکت در حرکت عظیم عاشورا احترام قائل هستیم. شما برادران اهل سنت نسبت به اصحاب امام حسین(ع) چه دیدگاهی دارید؟

وقتی خود امام حسین بسیار قابل احترام است، کسانی که در خدمت امام حسین بودند و ایشان را یاری کردند به هر نحو و عنوانی که باشند، قابل احترامند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.