1396-10-28 16:33
800
0
49291
وقتی واردات جایگزین تولید محوری می شود؛

ورشکستگی کارخانه های داخلی٬ ارمغان مناطق آزاد!

مناطق آزاد کشور در مسیر ناهموار توسعه قرار گرفته و بجای تولید محوری همه هم و غم خود را برای واردات نهاده اند ، وارداتی که باعث نابودی اقتصاد ایران می شود .

به گزارش گلستان ما به نقل از قشم آزاد، مناطق آزاد کشور که در ابتدا با اهداف بلند توسعه و اتصال به اقتصاد جهانی پا به عرصه رقابت نهادند خیلی زود با قرار گرفتن در کنارکشورهای عربی و تحریم های بین المللی از آنچه در ذهن داشتند به دور ماندند تا اینکه برای بقا به جای تولید و صادرات فقط به فکر واردت باشند ، وارداتی که در بازده زمانی آنچه که داشتیم را از ما گرفت .

قرار بود این مناطق به عنوان موتور محرک در جهت صادرات و ارز آوری باشند اما خلاف جهت عمل می کند و به جای صادرات روی به سوی واردات بی رویه آورده اند تا جایی با عملکرد نادرست باعث از هم پاشیدن صنعت تولید در کشور شده اند .

همه کشورهای توسعه یافته و یا درحال توسعه کالاهایی را وارد می کنند که تکنولوژی تولید و یا مواد اولیه آن را ندارند ، اما در کشور ایران بدون در نظر گرفتن کالاهای مورد نیاز واردات صورت می گیرد ، این در حالی است که در کشورهای دیگر کالاهایی که توان ساخت آن را ندارند آن هم به صورت خام وارد می کنند ، این کشورها با این کار مدیریت شده هم کالاهای مورد نیاز خود را تامین می کنند و هم با واردات خام اشتغالزایی را در کشور خود نگه می دارند که این مدیریت در کشور ایران دیده نمی شود .

کشور چین در حالی یکی از بزرگترین وارد کننده ترین کشورهای جهان به حساب می آید که با مدیریت واردات خام این تهدید را به فرصت تبدیل کرده  و با دگرگون کردن مواد اولیه و تبدیل آن به کالای مصرفی علاوه برا ایجاد اشتغال صنایع خود را روز به روز افزایش و قویی تر می کنند .

ورشکستگی کارخانه های داخلی ارمغان مناطق آزاد !

واردات بی رویه و قاچاق کالا در مناطق آزاد در دهه های اخیر بلای جان کارخانه های داخلی شده و با ورود بیش از حد کالا زمینه  ورشکستگی خیل عظیمی از کارخانه ها را فراهم کرده است .

موضوع اشتغال و پایداری کارخانه ها در کشورهای در حال توسعه همیشه موضوعی بسیار پیچیده بوده که همه کشورها برای داشتن اقتصاد پویا و رقابت با جوامع بین المللی سعی در حفظ و توسعه صنعت تولید داشته اند چرا که اگر حافظ صنعت تولید کشور خود نباشند باید طعم تلخ رکود اقتصاد را بچشند ، رکودی که می تواند آنها را وارد حاشیه های زیادی کند .

افزایش صادرات و کسب در آمدهاى ارزى در کنار تقویت جامعه محلی و پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی از مهمترین ماموریت های مهم مناطق آزاد در جنگ اقتصادی در این چند ساله بوده که با یک نگاه خواهید دید مناطق آزاد در  این جنگ سخت شکست خورده اند و نتوانسته اند در اقتصاد جهانی سربلند بیرون بیایند .

کشور ایران با مدیریت های غیر کارشناسی در حوزه اقتصاد ، کالاهای غیر مورد نیاز را از مناطق آزاد به صورت انبوه وارد و با عدم نظارت بر توزیع کالاها وارد سرزمین اصلی می کنند تا همان اندک کارخانه هایی تولیدی در کشور با این عمل نادرست نابود و ورشکست شود .

این در حالی است که کارشناسان خبره اقتصادی در کشور مدیریت نادرست ، افزایش واردات و قاچاق کالا را عامل اصلی و اساسی بیکاری و تعطیلی کارخانجاتی داخلی عنوان کرده اند ،

اقتصاد کشور ایران برای رشد و ترقی و رقابت با دیگر کشورها نیاز به کارخانه های فعال دارد و با کارخانه های فعال می تواند علاوه بر ایجاد اشتغال روند توسعه همه جانبه خود را بدون هیچ دغدغه ای دنبال کند .

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.