1396-09-23 17:27
500
0
47800
تداوم واردات کالاهای غیرضروری به کشور؛

تله موش‌های چینی هم به گمرک ایران رسید/ مرگ تدریجی تولید داخلی با واردات چسب‌زخم و پشه‌بند

آمارهای رسمی نشان می‌دهد در سال جاری عمده کالاهای وارداتی به کشور، اجناس مصرفی، بنجل و غیر ضروری بوده است.

به گزارش گلستان ما به نقل از نافع، این روزها اخباری مبنی بر واردات اقلام غیر ضروری به گوش می رسد، اقلامی که با مشاهده آنها در لیست واردات کشور؛ تنها جمله ای که  از ذهن می گذرد" وارات، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد است"

حالا این واردات از شیرمرغ هم فراتر رفته و به آب پنیر، تله موش، پشه بند، کاهو فلفل، پفیلا، چوب کبریت، ویفر، چسب زخم، کلنگ و سنگ پا رسیده است.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد در سال جاری عمده کالاهای وارداتی به کشور، اجناس مصرفی، بنجل و غیر ضروری بوده است.

واردات از جنس حشره کش و آدامس

متاسفانه بر اساس آمار گمرک؛ در نیمه نخست امسال ۳۰۵ تن حشره‌کش به ارزش ۶۲٬۵۹۲٬۶۸۶٬۳۱۶ ریال وارد کشور شده  که این نوع واردات؛ ۱٬۸۸۸٬۷۸۷ دلار از کشور خارج کرده است.

همچنین در ماه های فروردین،اردیبهشت،خرداد و تیر ماه سال جاری،حدود 25 میلیارد ریال آدامس،29 میلیارد ریال شیرینی،50 میلیارد ریال شکلات،24 میلیارد ریال پفیلا،13 میلیارد ریال ویفر و 40 میلیارد ریال مربا و ژله و 11هزار تن لوازم آرایشی وارد کشور شده است.

فلفل خرد شده و آب پنیر در لیست واردات ایران

ایران همچنین در ۸ ماه اول امسال ۴۳۸۳ تن فلفل خردشده به ارزش ۲۲۳۴۷۲۰۷ دلار وارد کرده است.

آمار گمرک درباره واردات آب پنیر به کشور نیز جالب توجه است به طوری که در ۷ ماه اول امسال ۲۰۱۰ تن آب پنیر به ارزش ۶۲۵۱۸۸۲ دلار وارد ایران شده است.

این نوع واردات درشرایطی انجام  شده که به گفته ؛ شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ مجموع ارزش صادرات کشور در سال گذشته به 10 کشور عمده هدف صادراتی  35.8 میلیارد دلار بوده در حالی که همسایه  ما ترکیه ظرف 10 سال گذشته به صادرات 377 میلیارد دلای رسیده است.

بر مبنای موارد پیش گفته، خبرنگار ما سعی کرد علت این نوع واردات غیر ضروری را از متولیان امرجویا شود.

احمد وند: گمرک ایران تنها مجری است/ این نوع واردات پیش از این هم وجود داشته

یکی ازکارکنان گمرک جمهوری اسلامی ایران در این رابطه درگفتگو با خبرنگار ما، با شاره به اینکه، اقلام وارداتی که در حال حاضر ازسوی رسانه ها مورد توجه قرار گرفته، پیش از این نیز وارد میشد، گفت: اطلاعات قبلا، در دسترس نبود اما در حال حاضر بر روی سایت اطلاع رسانی گمرک قرار گرفته است.

احمدوند با بیان اینکه البته این نوع از واردات تازگی ندارد،اظهار کرد: گمرک ایران برای ورود هیچ یک از این اقلام مجوز صادر نمی کند و تنها مجری است.

وی توضیح داد: سازمان توسعه و تجارت ایران، مجوزهای لازم در این رابطه را صادر می کند.

پاسخگویی متولیان امر در سازمان توسعه و تجارت ایران به روزهای آتی موکول شد

 درادامه خبرنگار ما سعی کرد طی تماسی تلفنی، با علی علی آبادی ؛ مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت مصاحبه ای ترتیب دهد که البته این مصاحبه پس از تماس های پی در پی امکان پذیر نشد و به ارسال سوالاتی برای پاسخگویی در روزهای آتی موکول گردید.

مدیر روابط عمومی  سازمان توسعه و تجارت ایران : چیزی که غیر قانونی باشد وارد نمی شود

به دنبال پیگیری های خبرنگارنافع ؛ اصغری؛ مدیر روابط عمومی  سازمان توسعه و تجارت ایران در توضیح به خبرنگار نافع گفت: در رابطه با واردات محصولاتی چون کاهو، کلم، فلفل خرد شده، و اقلامی از این دست؛ وزارت جهاد کشاورزی باید پاسخگو باشد.

اصغری درادامه با بیان اینکه البته باید دانست، چیزی که غیرقانونی باشد وارد کشور نمی شود، گفت: به عنوان مثال خوردوهای 2500 سی سی به بالا شامل منع واردات هستند و این واردات خلاف مقررات است!

کارشناس اقتصادی: واردات غیر ضروری به منزله مرگ تولید داخلی است

با توجه به موارد پیش گفته؛ گفتگویی ترتیب دادیم با هوشنگ شجری، یکی از اساتید دانشگاه و کارشناسان حوزه اقتصادی؛

 شجری ضمن تاکید بر توصیه های مقام معظم رهبری در خصوص توجه به اقتصاد مقاومتی،گفت: پرهیز از واردات برخی کالاها و اقلام غیر ضروری از الزامات است.

وی ادامه داد: واردات غیر ضروری علاوه بر اینکه موجب خروج ارز از کشور می شود، خسارات جدی  ای را نیزبه تولید داخلی وارد می سازد.

هوشنگ شجری با تاکید بر اینکه واردات غیر ضروری و خارج ازقاعده، بر پیکره اقتصاد کشورضربه سنگینی وارد می سازد،گفت: البته از سوی دیگر چنانچه منع قانونی در گمرکات نیزافزایش یابد، شمارکالاهای قاچاق نیزافزایش می یابد، که در این حالت مبارزه با واردات قاچاق دشوار می شود.

وی  توضیح داد: در حقیقت؛ واردات غیر ضروری به منزله مرگ توان تولید داخلی است و در چنین شرایطی چالشها قابل کنترل نخواهند بود.

این کارشناس با بیان اینکه؛ متاسفانه در حال حاضر، منابع آگاه ،خبراز ورود اقلامی می دهند که هیچگونه ضرورتی برای تامین آن از آن سوی مرزها احساس نمی شود، گفت:این نوع واردات به تولید کنندگان ما دیکته می کند که ایران توان تولید حتی محصولات کم ارزش و دم دستی را هم ندارد.

و اما نا گفته اینکه؛

برخی کارشناسان معتقدند تعدد معافیت های وارداتی نیز در افزایش واردات خارج از اصول به کشور اثر گذاراست به طوری که به بیان همین کارشناسان، در تمام کشورهای دنیا معافیت های وارداتی حدود ۵ الی ۶ نوع اما در کشور ما این معافیت‌ها 76مورد گزارش شده است!

همچنین علیرغم توصیه های مقام معظم رهبری در توجه به اقتصاد مقاومتی، به نظر می رسد هنوز هم عزمی راسخ و جدی به منظور تحقق این مهم در میان مسئولین وجود ندارد!

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.