1396-06-13 15:32
963
0
43612
حاشیه‌نگاری از اجتماع کسبه معترض در مقابل ساختمان پلاسکو ؛

گلایه کسبه از وعده‌هایی که محقق نشد / هزینه ساخت پلاسکو را خودمان می‌دهیم/ وام‌هایی که از سود ۹ درصد به سود ۱۸ درصد رسید و آخر هم پرداخت نشد!

برخی از کسبه پلاسکو امروز در مقابل این ساختمان تجمع کردند و خواستار عملی شدن وعده‌های مسئولان و بازسازی سریع پلاسکو شدند.

به گزارش گلستان ما به نقل از تهران نیوز؛ از خیابان جمهوری که رد می‌شوی، جای خالی یک ساختمان بزرگ را حس می‌کنی. یک ساختمان بزرگ که تا همین ۸ ماه قبل خانواده‌های زیادی را تامین می‌کرد و تمام دارایی بسیاری از افراد محسوب می‌شد.

جای خالی ساختمانی را حس می‌کنی که تا همین چند ماه قبل نخستین گزینه رجوع بسیاری از مردم برای خرید لباس بود و کمک شایانی به بهبود وضعیت اقتصادی کشور می‌کرد.

درست است؛ اشتباه نمی‌کنید؛ وقتی می‌خواهیم از پلاسکو تعریف کنیم باید از فعل‌های گذشته «می‌شد»، «بود»،‌ «می‌کرد» و … استفاده کنیم چرا که امروز از آن فقط یک خرابه باقی‌مانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شبکه خبری تهران نیوز ، روز پنج‌شنبه ۳۰ دی ماه ۹۶ بود که خبری منتشر شد و همه را غرق حیرت کرد. وقتی در رسانه ملی و فضای مجازی خبر فرو ریختن پلاسکو را دیدیم و خواندیم، برایمان قابل هضم نبود و باور نمی‌کردیم اما … اما ماجرا حاکی از آغاز یک چالش بزرگ بود که بسیاری از کارگران و صاحب مغازه‌های پلاسکو را تا به امروز درگیر خودش کرده است.

کارگران و صاحب مغازه‌هایی که دیگر کار و مغازه ندارند و فقط به وعده‌های مسئولان دلخوش کرده‌اند. آن‌ها به قول خودشان چندین بار تجمع کرده‌اند اما جوابی نگرفته‌اند و دلخور هستند از اینکه کسی نیست تا به حرف‌های آن‌ها گوش دهد.

این کارگران صبح امروز بار دیگر در اعتراض به عدم تحقق وعده‌های مسئولان در مقابل ساختمان یا بهتر است بگویم «خرابه» پلاسکو اجتماع کردند. وقتی در میان آن‌ها می‌رویم، درد و دل‌های زیادی دارند. یکی از آن‌ها که بیکار شده بود می‌گفت:‌ سن و سالم بالاست و کسی به من کار نمی‌دهد و دیگری می‌گفت که هزینه جهیزیه دخترم را برای کرایه مغازه در بازار دادم.

یادم می‌آید در همان نخستین روزهای ریزش پلاسکو، مسئولان وعده‌هایی مبنی بر ساخت سریع، پرداخت حقوق به کارگران بیکار شده، پرداخت وام با سود کم به ضرردیدگان می‌دادند اما امروز وقتی از معترضان می‌پرسیدیم که آیا وعده‌ها محقق شده است یا خیر، ‌می‌گفتند که «مسئولان وعده می‌دهند اما فقط وعده و چیزی در عمل نمی‌بینیم».

یکی از اقدامات جالب کسبه این بود که وعده‌های محقق نشده مسئولان درباره پلاسکو را در یک بنر بزرگ چاپ کرده و در مقابل پلاسکو زده بودند.

جعفر گرجی یکی از کسبه معترض بود که به خبرنگار تهران نیوز گفت: ما خواهان روشن شدن تکلیف‌ ۶۰۰ نفر از کسبه پلاسکو توسط بنیاد مستضعفان هستیم. پرداخت وام ۳۰۰ میلیون تومانی با سود ۷ درصد نیز از دیگر مطالبات ماست.

حتی حاضریم هزینه ساخت پلاسکو را هم بدهیم / ما را از بلاتکلیفی دربیاورید

سیداحمد حسین‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تهران نیوز خواهان امضای قرارداد مکتوب بنیاد مستضعفان با شورای ساختمان پلاسکو شد و تاکید کرد: وعده‌های بسیاری برای ساخت پلاسکو دادند اما عملی نشد. قرار بود وام با سود ۹ درصد بدهند که سپس گفتند ۱۸ درصد و آخر هم ندادند. هیچ کاری برای ما انجام ندادند. نزدیک به پنج بار در این مکان تجمع کرده‌ایم اما بنیاد مستضعفان و شهرداری ما را به یکدیگر پاس می‌دهند و کاری انجام نمی‌دهند.

وی افزود: از مسئولان خواهش می‌کنم که پلاسکو را بسازند و ما را از بلاتکلیفی دربیاورند. ما حتی حاضریم هزینه ساخت پلاسکو را هم بدهیم اما ما را از بلاتکلیفی دربیاورید. بسیاری از کارگران هنوز بیکار هستند. هر چه داشتیم از دست دادیم و بازار هم که خراب است.

حسین‌زاده خاطرنشان کرد: خواستار انعقاد قرارداد مکتوب با سرقفلی‌داران هستیم. ساختمان پلاسکو روزی تولیدی پوشاک ایران را تامین می‌کرد اما امروز بلاتکلیف است. نگذارید تولیدکننده‌ها متفرق شوند. هر کدام از این مغازه‌دارها سه یا چهار تولیدی را تامین می‌کردند. آقای سعیدی‌کیا ما را از این وضعیت خارج کنید و کارگران را دریابید چرا که ما به شما و قدرت مدیریت‌‌تان ایمان داریم.

پلاسکو را در کوتاهترین زمان ممکن بسازید

داریوش شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار تهران نیوز خواستار بازسازی پلاسکو در اسرع وقت شد و عنوان کرد: ما از آقای سعیدی‌کیا، رئیس سازمان بنیاد مستضعفان می‌خواهیم که این ساختمان را در کوتاهترین مدت بسازند. ایشان وعده دادند که این ساختمان را در مدتی کوتاه بسازند و ما خواهان عملی شدن این وعده هستیم.

در شرایطی که رهبر معظم انقلاب همواره بر حمایت از تولید ملی، اقتصاد مقاومتی و خرید جنس ایرانی تاکید دارند، امروز هزاران کارگر که خواستار تحقق فرمایشات رهبرشان هستند به دلیل خلف وعده مسئولان بیکار شده‌اند. از مسئولان می‌خواهیم تا پلاسکو که قدمتی طولانی دارد را بسازند و کارگران و مالکان را از بلاتکلیفی خارج کنند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.