1396-05-25 14:32
2399
3
42788
برای نخستین بار در کشور؛

گلخانه پیشرفته ای که از صفر تا صد توسط جوان ایرانی ساخته شد/ توسعه طرح سازه اسپانیایی گلخانه در پهناورترین استان کشور

گلخانه هیدروپونیک دهستان پشترودِ شهرستان بم که توسط علی دهقان در اسفند سال گذشته رسما به مرحله بهره برداری رسید، در کشور بعنوان گلخانه‌ای مدرن محسوب می‌شود که صفر تا صد ساخت آن از سازه مستحکم و مبتکرانه سوله و تجهیزات آن در نوع خود نمونه‌ای بی‌نظیر از تحقق اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش گلستان ما به نقل از ارگ نیوز؛ گلخانه هیدروپونیک دهستان پشترودِ شهرستان بم که توسط  علی دهقان به همراه سه تن از دوستان وی احداث شده است و در اسفند سال گذشته رسما  به مرحله بهره برداری رسید، در کشور بعنوان گلخانه‌ای مدرن محسوب می‌شود که صفر تا صد ساخت آن از سازه مستحکم و مبتکرانه سوله گلخانه گرفته تا تجهیزاتی از قبیل آب‌شیرین‌کن و دستگاه گرمکن و سایر تجهیزات آن که در نوع خود نمونه‌ای بی‌نظیر از تحقق اقتصاد مقاومتی است.

علی دهقان مبدع و یکی از تولیدگران تجهیزات این گلخانه مدرن در گفتگو با خبرنگار ما گفت: حدود دو سال پیش و در سال 94 بود که به فکر تأسیس این گلخانه افتادیم و با 100 میلیون تومان سرمایه اولیه و 50 میلیون تومان تسهیلاتی که دریافت کردیم شروع به طراحی و ساخت سازه گلخانه در مساحت 1٬500 متر کردیم.

وی افزود: در این زمینه کلیه تأسیسات و دستگاه‌ها را با همکاری یکی دیگر از دوستان ساخته و به مرحله بهره‌برداری رساندیم و تخصص ساخت این تجهیزات هم حاصل تجربه‌ی ده‌ساله من در زمینه صنعت در حوزه برق، مکانیک و تاسیسات در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بوده است.

این جوان مبتکر ابراز داشت: تحقیقات ما از حدوداً 11 سال پیش به صورت آزمایشی آغاز شد.

این کارآفرین جوان گفت: برای ساخت گلخانه تجهیزاتی از قبیل دستگاه پرس، دستگاه خم کن، دستگاه بالابر برای ارتفاع هفت متر نیاز بود که همگی توسط خودمان طراحی و ساخته شد که این به جز دستگاه‌هایی بود که برای خود گلخانه و بهره برداری از آن مورد نیاز بود که البته آنها نیز توسط گروه چهار نفره ما طراحی و ساخته شدند.

دهقان بیان داشت: به لطف خدا اکنون توانسته‌ایم یک دوره کشت و برداشت را سپری کنیم و در این دوره با کشت خیار سبز کار خود را آغاز کردیم و مشاهده شد که کیفیت محصولات نسبت به کشت خاکی بسیار بهتر بوده است و در هر مرحله کشت چهار برابر محصول بیشتری نسبت به کشت خاکی برداشت می شود.

وی افزود: کلیه صیفی‌جات در این گلخانه از قبیل توت‌فرنگی، گوجه، خیار قابل کشت است و درهمه این موارد در کشت هیدروپونیک چهار برابر محصول بیشتری حاصل می‌شود و در واقع قابل مقایسه با کشت خاکی نیست چراکه بسیاری از کودهایی که در کشت هیدروپونیک استفاده می‌شود ارگانیک است.

این کارشناس با اشاره به این نوع کشت گفت: پس از گذشت 45 روز از کشت،  مرحله برداشت محصول گلخانه شروع می‌شود و هر دو روز یکبار برداشت انجام می‌شود و دوره آن تا شش ماه ادامه دارد که به لطف خداوند در دوره کشت اول موفق به برداشت 35 تن محصول شدیم.

وی گفت: افراد بسیاری به بنده مراجعه می‌کنند و در این زمینه مشاوره می‌گیرند و ما نیز به آنها مشاوره‌هایی در خصوص نحوه کاهش هزینه‌های راه اندازه گلخانه را ارائه می‌کنیم و همچنین مشاوره‌ای در خصوص نحوه بهبود عملکرد گلخانه را نیز به آنها ارائه می‌دهیم.

دهقان به میزان صرفه‌جویی تیم خود در راه‌اندازی این گلخانه اشاره کرد و گفت: به طور مثال در صورتی که اگر بنا بر خریداری دستگاه پرس بود به 25 میلیون تومان سرمایه نیاز داشته که این دستگاه را با هزینه تمام شده 4 میلیون تومان ساختیم و همچنین در زمینه ساخت گلخانه نیز در صورتی که این کار را به پیمانکار می‌سپردیم برای هر متر از آن حدود دوازده هزار تومان دستمزد دریافت می‌کرد اما خود ما بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای آن را احداث کردیم.

مسئول گلخانه‌ی هیدروپونیک پشترود گفت: در طرح توسعه گلخانه برنامه‌ریزی صورت گرفته است تا به ازای هر هزار متر زمینه اشتغال پنج نفر فراهم می‌شود که این توسعه برای یک هکتار انجام خواهد شد.

وی در ادامه گفت: در آینده برای صادرات برنامه‌ریزی کرده‌ایم اما باید بازار داخلی ارزیابی شود.

این مبتکر بمی در خصوص ابداعی که در زمینه ساخت سازه گلخانه به کار گرفته شده است توضیح داد: سازة کارخانه طرح اسپانیا است که البته این طرح ایراداتی داشت که در طرح سازه ما برطرف شده است به طوری که سفت کن پلاستیک گلخانه از طریق لوله انجام می‌شود در حالی که مشکل اصلی سازه اسپانیایی این است که از لاکهین کانال استفاده می کند و این باعث می‌شود در دمای بالا فنر پلاستیک را سوراخ کند.

وی در ادامه گفت: از مشکلات دیگری که طرح سازه اسپانیایی داشت این بود که استحکام پلاستیک در این سازه ضعیف است و در صورت بروز توفان موجب پارگی پلاستیک می‌شود درحالیکه در طرح ما علیرغم بروز طوفان 80 کیلومتری که در سال گذشته در بم اتفاق افتاد به لطف خداوند هیچ مشکلی بوجود نیامد.

آقای دهقان به استخری که برای این گلخانه احداث شده است اشاره کرد و گفت: استخر ذخیره آب که فعلاً از آن استفاده می‌شود نهصد متر مکعب آب را ذخیره می‌کند که این استخر برای یک هکتار گلخانه جوابگو است اما در طرح توسعه استخری برای گلخانه ای یک هکتاری در نظر گرفته شده است و سه هزار و ششصد مترمکعب ظرفیت ذخیره آب دارد که طبق محاسبات ما یک دوره کامل کشت را جوابگو خواهد بود.

وی در پایان گفت: استخر جدید کاملاً پوشیده است و سازه گلخانه در طرح توسعهرِکود در پی برد که  بر روی آن قرار می گیرد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

جعفری

سلام عرض ادب و احترام چطور میتونم واسه راه اندازی گلخانه با مبتکر گلخانه تو هشترود بم ارتباط بگیرم و از تجربه ایشان استفاده کنم با تشکر فراوان

0
0
پاسخ
1399-09-12 18:34
جعفری

سلام عرض ادب و احترام چطور میتونم واسه راه اندازی گلخانه با مبتکر گلخانه تو هشترود بم ارتباط بگیرم و از تجربه ایشان استفاده کنم با تشکر فراوان

0
0
پاسخ
1399-09-12 18:34
جعفری

سلام عرض ادب و احترام چطور میتونم واسه راه اندازی گلخانه با مبتکر گلخانه آقای علی دهقان تو پشترود بم ارتباط بگیرم و از تجربه ایشان استفاده کنم با تشکر فراوان

0
0
پاسخ
1399-09-12 18:35

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.