1396-04-01 15:33
1130
0
40578
در آستانه سالروز قدس خونین همدان؛

روایتی دیگر از بمباران روز قدس و شهادت 80 نمازگزار همدانی

سجاده های خونین، تسبیح های از هم گسسته و پیکر های تکه تکه شده نمازگزاران روز قدس سال 61، زیر بمباران هواپیماهای صدام، آن هم زیر آفتاب سوزان، عاشورا و کربلا را بار دیگر در تاریخ ثبت کرد.

به گزارش گلستان ما به نقل از رودآور؛ فردا آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان است، آخرین جمعه ای که سالیان سال است با عنوان روز قدس نامگذاری شده است.

 35 سال می گذرد و همچنان همدانی ها روز قدس خونین و به خاک و خون کشیده شدن نمازگزاران آن روز توسط بمباران هوایی صدام جنایتکار را فراموش نکرده اند.

به تاریخ قمری 35 سال پیش در چنین روزهایی شهر همدان برای نخستین بار مورد حمله وحشیانه رژیم بعث عراق قرار می گیرد و از آن رو که پدافند هوایی در خود این شهر مستقر نشده بود و تنها چند تیربار هوایی آن هم سوار بر توتیتا موجود بود، هواپیماهای عراقی چندین نقطه از شهر را به رگبار می بندند.

راهپیمایی کنندگان روز قدس 61 زیر بمباران الله اکبر سرمی دهند

به تاریخ شمسی 25 تیرماه سال 61 است و به تاریخ قمری آخرین جمعه رمضان همان سال، روز قدس است و مردم مؤمن و روزه دار همدانی همزمان با راهپیمایی کنندگان این روز درسراسر کشور از خانه های خود برای حضور در راهیمایی این روز بزرگ بیرون آمده اند. از میدان امام خمینی(ره) و خیابان های منتهی به آن راهپیمایی خود را آغاز می کنند تا به نزدیکی میدان آرامگاه بوعلی می رسند که به یک باره شاهد صدای انفجار و دود می شوند و فریادهای الله اکبر که به آسمان برمی خیزد.

هواپیماهای عراقی چندین نقطه از این شهر را که هنوز پدافند هوایی در آن مستقر نشده بود از جمله محله سبدبافان، محله قلعه سبزی و خیابان منتهی به آرامگاه باباطاهر را بمباران کردند.

شعار "مرگ بر امریکا"و "مرگ بر اسراییل" کوبنده تر می شود

دود غلیظ همه جا را احاطه می کند و انبوه جمعیت به کمک آسیب دیدگان و مجروحان می روند و کم کم بر عده مردم افزوده می شود و شعارهای کوبنده "مرگ بر امریکا"، "مرگ بر اسراییل" و "جنگ، جنگ، تا پیروزی" اوج می گیرد و حالا دیگر نزدیک ساعت 11 صبح است و راهپیمایی کنندگان به ورزشگاه آزادی محل برگزاری سخنرانی روز قدس و اقامه نماز جمعه وارد می شوند، ابنوه جمعیت به حدی است که حتی مردم در راه پله ها و خیابان های منتهی به ورزشگاه سجاده نماز خود را پهن کرده است.

مادر بارداری کنار دیگر فرزندش نشسته و به آرامی برای او سجاده پهن می کند و آن یکی ذکر می گوید و دیگری دست ها را به دعا برداشته است و آزادی قدس شریف را از خدا درخواست می کند.

بیان مصیبت های واقعه کربلا از سوی سخنران پیش از خطبه ها

سخنران پیش از خطبه ها یکی ازروحانیون حوزه قم است که برای روحیه دادن و بالابردن اتحاد و همبستگی همدانی ها که هنوز دقایقی از بمباران شهرشان نگذشته بود، از مصیبت های وارده بر امام حسین(ع) در کربلا و خاندان پاکش سخن به میان می آورد.

خطیب نماز جمعه وقت آیت الله نوری همدانی است/نمازگزاران به خاک و خون کشیده می شوند/تکرار عاشورا در همدان

دقایقی که می گذرد صفوف نماز جمعه مرتب تر می شود و خطیب نماز جمعه وقت آن روز، آیت الله نورهمدانی است، در وسط های سخنان او بار دیگر صداهای مهیب هواپیماهای عراقی به اوج می رسد و بخش شمالی ورزشگاه و بیشتر صفوف ابتدایی نمازگزارن بمباران می شود، مگر می شود ادعای مسلمانی داشت و نمازگزاران را به خاک وخون کشید؟! تاریخ کربلا باز تکرار می شود، پیکرهای تکه تکه شده، سجاده های خونین، تسبیح های از هم گسسته شده، آن طرف دستی از کتف بانویی آویزان شده و درآغوش مادر جان می سپارد، بانویی که گفته می شد قرار است بعد از رمضان مراسم عقدکنانش برگزار شود.

سجده بر خون زیر آفتاب سوزان

آن سو هم چادر آغشته به خون بر سر سجاده ای سپید پهن شده و بانویی که از پهلو ترکشی به او اصابت کرده است و کمی آن طرف تر از شدت انفجار بدن های پاره پاره شده زیر آفتاب سوزان تیرماه یادآور غم های مدینه می شود و روز سخت عاشورا، حالا دیگر فریادهای یا زهراء(س) و یا حسین(ع) اوج می گیرد و هرکسی به دنبال عضوی از اعضای خانواده خود است، پسرکی که مادرش را صدا می زند و مادری که دخترک خردسالش را در میان چادرگل گلی آغشته به خون می پیچاند و کمک می طلب.

80 همدانی به شهادت می رسند و یک هزار نفر هم مجروح می شوند

80 نفر از زنان، کودکان و مردان همدانی در این بمباران به شهادت می رسند و یک هزار نفر نیز مجروح می شوند، نمازگزاران شهدا را به بیرون از استادیوم آزادی می برند و برخی دیگر به مجروحان کمک رسانی می کند، کمی می گذرد همه جا هنوز پر از التهاب، دود و فریاد است و بس.

با تدبیر آیت الله نور همدانی نماز جمعه در مسجد جامع برگزار می شود

با این وجود برای نشان دادن استواری و اقتدار ایرانیان در برابر زورگویی ها و حملات ددمنشانه مزدوران رژیم صهیونیستی و امریکا با تدبیر آیت الله نوری همدانی پس از انتقال شهدا و کمک به مصدومان مردم برای اقامه نماز جمعه به مسجد جامع شهر همدان فراخوانده می شوند و با وجود آن همه مصیبت وارد آمده، نماز جمعه ترک نمی شود و آن روز با معنویت تمام نمازگزاران بر سجاده خون، سجده می کنند.

آن روزها سند مظلومیت ملت ایران و سکوت مدعیان حقوق بشر و تاریخ ننگ بی گناه کشی و کودک کشی را بر پیشانی صدام کافر تا ابد زد.

تغییر نام ورزشگاه آزادی به ورزشگاه شهدای قدس

از سوی آیت الله نورهمدانی به عنوان نماینده امام در همدان سه روز عزای عمومی اعلام می شود و پس از آن بود که ورزشگاه آزادی نام خود را به شهدای قدس تغییر داد تا در تاریخ انقلاب اسلامی برای همدانی این واقعه مهم بیش از پیش ثبت شود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.