1395-12-08 10:27
882
0
35812
به بهانه سفر یک روزه روحانی به اهواز؛

همه وعده های رئیس جمهور به مردم خوزستان

روحانی با وعده هایی به اهواز آمده بود و پیش از این نیز رییس جمهور در سفر استانی خود به خوزستان وعده های داده بود که در ادامه آنها را مرور خواهید کرد.

به گزارش گلستان ما به نقل از رهیاب، حضور رییس جمهور در خوزستان فرصتی خوبی است تا وعده هایی را که دولت به مردم داده است به دولت مردان یادآوری کنیم تا یادشان نرود چه گفته بودند و چه کرده اند.

دولت یازدهم دی ماه سال 92 به استان خوزستان سفر کرد سفری که پر از وعده های ریز و درشت بود. آنچه در این نوشته قرار است مورد بررسی قرار گیر وعده هایی است که رئیس جمهور در سفر استانی به مردم خوزستان داد قول هایی که بعد از گذشت بیش از سه سال قرار است عملی شدن آنها را مورد قضاوت مردم قرار بگیرد.

اما لیست وعده هایی که در سخنرانی های رئیس جمهور در حضور سه روزه اش در خوزستان به مردم داده شده است به شرح ذیل می باشد:

عملیاتی کردن طرح 550 هزار هکتاری ظرف سه سال/ایجاد 300 هزار موقعیت شغلی

روحانی: از طریق صندوق توسعه در طول 3 سال آینده 550 هزار هکتار از زمین های خوزستان را آماده کشت خواهیم کرد.

این 300 هزار موقعیت اشتغال مستقیم و غیر مستقیم را بوجود خواهد آورد.

تامین آب طرح 550 هزار هکتاری

روحانی: آقای حجتی که اینجا حضور دارند قول خواهند داد که در مدت سه سال آینده آب لازم برای این اندازه از زمین‌های کشاورزی استان تأمین شود.

احیای کارون

روحانی: شورای عالی آب، دولت یازدهم تصمیم گرفت از سرشاخه‌های کارون، جز برای آب آشامیدنی هیچ اقدام دیگری انجام نشود. 

اگر طرح و پروژه دیگری جزء برنامه بوده است، آن پروژه‌ها متوقف خواهد شد.

مشکل هجوم ریزگردها به خوزستان
روحانی: یکی از مباحث اصلی مورد توجه دولت رفع مشکل هجوم ریزگردها به خوزستان است که باید این مسأله در تعامل با دیگر کشورها حل و فصل شود.

قرار بود دوباره در این هفته شورای عالی محیط زیست تشکیل جلسه بدهد که به دلیل سفر به خوزستان به آینده موکول شد.

مشکل ریزگردها باید با همکاری سایر کشورهای منطقه حل شود که ما این را ان‌شاءالله دنبال خواهیم کرد. مسئله نه تنها برای این استان، بلکه برای بسیاری از استان‌ها حائز اهمیت است. 

یکی از مباحث اصلی مورد توجه دولت رفع مشکل هجوم ریزگردها به خوزستان است که باید این مسأله در تعامل با دیگر کشورها حل و فصل شود.

طرح تصفیه آب شهر اهواز
روحانی: باید برای پسماندها و فاضلاب‌هایی که متأسفانه به این رود می‌ریزد جلوگیری شود. برای این کار، طرحی که برای تصفیه آب شهر اهواز است به سرعت پیگیری خواهد شد. 

این موضوع را در دولت بررسی می‌کنیم و طرح تکمیل این پروژه را با دادن سرعت لازم در زمانی کوتاه که اعلام خواهد شد به اتمام می‌رسانیم.

منابع لازم برای تصفیه فاضلاب شهر اهواز در سال 93 تأمین خواهد شد.

حل مسأله فاضلاب شهرهای خوزستان
روحانی: پروژه حل مسأله فاضلاب در شهرهای دیگر هم در این استان در دستور کار است.

اختصاص درصدی از درآمدهای نفت به مردم خوزستان
روحانی: نفت و گازی که در خوزستان وجود دارد متعلق به همه ملت است. اما تولید آن در این منطقه تبعاتی را برای مردم بومی به دنبال دارد که باید حل و فصل شود و مردم منطقه هم مثل مردم سایر نقاط کشور از توسعه صنعت نفت و افزایش تولید آن خوشحال شوند که یک راه آن اختصاص درصدی از درآمدهای نفت به مردم این منطقه است که ما این موضوع را در دولت بحث و بررسی می‌کنیم و اگر مورد قبول دولت قرار گرفت، آن را در لایحه‌ای تقدیم مجلس می‌کنیم.

در اشتغال حق با نیروهای بومی است
روحانی: مردم بومی باید احساس کنند این ذخایری که وجود دارد، البته که برای ملت است، اما آنها کنار این ذخایر زندگی می‌کنند و برای آنها تبعاتی دارد.

ما باید مردم منطقه را خوشحال کنیم. یک راه آن این است که یک درصدی از این ذخایر به آنها اختصاص پیدا کند. این را در دولت بررسی می‌کنیم.

اصل مسئله را قبول دارم که در همة صنایع (نفت پتروشیمی فولاد و...) و در شرایط مساوی، حق با نیروهای بومی است. هم برای استفاده از نیروهای بومی و هم اینکه درصدی از درآمدها به مردم استان اختصاص پیدا کند،

آب آشامیدنی اهواز هفته آینده وصل خواهد شد
روحانی: گرچه تمایل داشتیم آب آشامیدنی سالم در همین هفته به اهواز برسد اما ان‌شاء‌الله این اتفاق برای هفته آینده خواهد افتاد و مردم اهواز از آب با کیفیت استفاده خواهند کرد

مسأله آب برای شهرهای مختلف استان، بویژه اهواز، خرمشهر و آبادان
روحانی: برای آب آشامیدنی خرمشهر و آبادان تلاش پیگیر می‌شود تا در زمانی کوتاه آنها هم به ثمر نهایی برسد.

تأمین آب شرب سالم را در کل استان به سرعت پیگیری خواهیم کرد.

آزادراهی که بین بندر امام و تهران است و باید بخشی از آن از اندیمشک تا اهواز تکمیل شود.

روحانی: به وزیر راه و مسکن مسئلۀ آزاد راه بندر امام به تهران و این 120 کیلومتری که از اندیمشک تا اهواز باقی مانده را گفته‌ام و ایشان هم نامه‌ای نوشته، حضوری هم گزارش داد و آنچه نیاز دارد مطرح کرد که ان‌شاءالله آن را هم از طریق صندوق توسعه حل و شروع خواهیم کرد و جزو برنامه‌هایی است که مدنظر دولت قرار خواهد گرفت.

پاکسازی و لایروبی اروند
روحانی: اروند را به صورتی در می آوریم که بتواند نه تنها در کشتیرانی و آبادانی که نبود بخشی از بیکاری‌ای که شما به حق برای آن شعار سر می‌دهید برطرف کند.

کل آبادان و خرمشهر به عنوان منطقه آزاد اروند اعلام می‌شود
روحانی: مسأله بعد منطقه آزاد است؛ شرایط امروز منطقه آزاد اروند مناسب نیست. دولت مصمم است کل آبادان و خرمشهر را به عنوان منطقه آزاد اروند اعلام کند.

رفع نگرانی ها در خصوص سد گتوند
روحانی: در دولت هم به مسئولین دستور خواهم داد که مسئلۀ گتوند را به دقت مورد بررسی قرار دهند.

این را به صورت رسمی اعلام می‌کنم که همه مسئولین موظف این مسئله را مورد بررسی قرار دهند که حداقل دولت بتواند گزارشی را به مردم ارائه کند که چرا چنین شده است.

برای این مسئله راه‌حل‌هایی وجود دارد و اقداماتی شروع شده و ان‌شاءالله ما نگرانی‌ها را حتی‌الامکان رفع خواهیم کرد. باید دو کار انجام دهیم؛ رفع نگرانی‌ها، پیدا کردن راه‌حل و بررسی دقیق آنچه انجام شده است.

بیکاری در خوزستان به هیچ وجه پذیرفته نیست
روحانی: مهم‌ترین برنامة دولت در کشور و مخصوصاً در مناطق حساس و مهمی مثل خوزستان و خرمشهر مسئله اشتغال خواهد بود.

دکتر روحانی با اشاره به همسایگی خوزستان با عراق روابط خوب و برادرانه ایران و عراق را نعمتی بزرگ برای دو کشور و از جمله برای خوزستان عنوان و افزود: در چنین شرایطی بیکاری در خوزستان به هیچ وجه پذیرفته نیست و این استان حتی باید از سایر استان‌ها نیروی کار جذب کند.

رییس‌جمهوری در ادامه به تصمیمات خوبی که دولت پیش از سفر به خوزستان برای پیشرفت آبادانی این استان اتخاذ کرده است، اشاره کرد و اظهار داشت: همه آنچه برای آبادانی این استان عنوان شد باید در همین دولت عملی شود.


مشکلات زیست محیطی در مسجدسلیمان
روحانی: مسجد سلیمان مشکلات دیگری در عرصه زیست‌محیطی دارد که توجه ویژه‌ای از سوی دولت نسبت به رفع آن معطوف خواهد بود.

حل مشکلات جاده ای خوزستان
روحانی: همه مشکلات جاده‌ای استان شناسایی شده و با تخصیص 6 میلیارد تومان اعتبار در سال 93 رفع بخشی از آنها در اولویت اقدام قرار گرفته است.

129 طرح عمرانی با اعتباری حدود 539 میلیارد تومان
روحانی: بودجه استانی خوزستان در سال 1393 حدود 800 میلیارد تومان است؛ از این 800 میلیارد تومان، 334 میلیارد تومان از داخل استان و حدود 500 میلیارد تومان از بودجه عمومی تأمین می‌شود. 129 طرح عمرانی با اعتباری حدود 539 میلیارد تومان اجرا خواهد شد، که رقم قابل ملاحظه‌ای است. برای این سفر هم تصمیمات بسیار مهمی را از قبل در تهران اتخاذ کردیم – وقتی تصمیم به سفر استانی گرفتیم- که ان‌شاءالله و به حول و قوۀ الهی به آنها عمل خواهیم کرد.

522 میلیارد تومان معادل 5/1 میلیارد دلار، 593 میلیون یورو برای سی و سه طرح عمرانی و شانزده طرح عمران روستائی و شانزده طرح عمران شهری هزینه خواهدشد که قدم‌های بسیار مهمی است.

فعال کردن ظرفیت‌های گردشگری استان
روحانیگردشگری ظرفیت‌های فراوانی برای ایجاد اشتغال و گسترش ارتباطات فرهنگی در عرصه داخلی و فراملی دارد که باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد. البته نباید فقط به فکر جذب گردشگر خارجی باشیم و افزایش گردشگری داخلی هم مورد توجه جدی دولت یازدهم است.

حل مشکلات بهداشتی و کمبود تخت‌های بیمارستانی
روحانیبه طور کلی مشکل حوزه سلامت و درمان در این استان زیاد است و حتماً و موکداً به وزیر بهداشت دستور خواهم داد که معضلات خوزستان را به طور جدی پیگیری نماید.

حل مشکل اشتغال در مسجدسلیمان
روحانیمسجد سلیمان طرح‌هایی از جمله آلومینیوم و پتروشیمی وجود دارد که دولت باید برای تکمیل این طرح‌ها اقدام کند و این برای سرعت اشتغال در این شهرستان مؤثر خواهد بود.

حل مشکلات زیست محیطی خرمشهر
روحانی: مردم این شهر از اوضاع زیست محیطی در رنج هستند. این را دولت می‌داند و در صدد برطرف کردن آن است.

حل مشکل بیکاری در خرمشهر
روحانیمشکل دیگر مردم این شهر، نرخ بیکاری آن است که اصلاً قابل قبول نیست. امروز مردم، زنان و مردان تحصیل کرده‌ای در شهر هستند که نیاز به اشتغال دارند. دولت قدم‌های اولیه را برداشته است و در طول پنج ماه که از شروع به کار دولت گذشته است، بررسی‌هایی صورت گرفته اما خود را موظف می‌دانیم که قدم‌های دیگری هم برداریم.

آبادان و خرمشهر مرکز گردشگری ایران
روحانی: از همه کارآفرینان و سرمایه‌داران ایرانی و ایرانیان خارج از کشور دعوت می‌کنیم به خرمشهر و آبادان بیایند و در این دو شهر سرمایه‌گذاری کنند. ما می‌خواهیم آبادان و خرمشهر مرکز گردشگری ایران باشند.

روحانی در گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم استان خوزستان در روز آخر حضورش در استان گفت"بنده وقتی قولی را خدمت مردم ارائه کنم، اطمینان می‌دهم که کاملاً مورد کار کارشناسی قرار گرفته و حتماً عملی خواهد شد" به نظر شما آیا وعده های رئیس جمهور به مردم خوزستان عملی شد؟!

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.