1395-03-07 05:28
2209
1
32634
گزارش؛

اعتراض دانش‌آموزان سوم دبیرستانی سراسر کشور به امتحانات نهایی/ سختی سوالات یا سستی دانش آموزان؟ + تصاویر

برگزاری امتحانات امسال ، سریالی از اعتراضات را در سراسر کشور راه انداخته و بسیاری از دانش آموزان طراحی سوالات را فراتر از حد دانش آموز سوم متوسطه می دانند.

به گزارش گلستان ما به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، خردادماه برای دانش آموزان همیشه با تلاش و کوشش دوچندانی همراه است تا امتحانات آخرسال و حاصل یک سال تحصیلشان به خوشی به پایان برسد و دوران تعطیلات تابستان را بدون هیچ دغدغه ای و با تمرکز بر تقویت دروس سال بعد یا مهارت آموزی سپری کنند.

دراین میان امتحانات پایان سال برای  دانش آموزان سال سوم متوسطه  اهمیتی بیشتر پیدا می کند و وضعیت حساس تری دارد چراکه علاوه بر اتمام بخش اعظمی از دوران تحصیلی، نمراتشان در  کنکور، این سد محکم دانش آموزان در طول سال های تحصیل،  لحاظ شده و می توان این نمرات را گام های بنیادی آمادگی برای این آزمون به حساب آورد.

اعتراض دانش‌آموزان سوم دبیرستانی به امتحانات نهایی/ سختی سوالات یا سستی دانش آموزان؟

امتحانات، زودتر از راه رسیدند

زمان برگزاری امتحانات امسال نسبت به سال های قبل تغییراتی داشت و زودتر مهمان دانش آموزان شد از جمله دلایل  این تغییرات به دلیل تقارن ایام ماه مبارک رمضان با برنامه امتحانات خرداد ماه دانش‌آموزان، بود که باعث شد وزارت آموزش و پرورش بعد از بررسی ها و نظرسنجی هایی با کارشناسان عرصه های تربیتی ،برنامه امتحانات نهایی خرداد دانش‌آموزان کشور را تغییر دهد و زمان آن از 25 اردیبهشت آغاز شود. البته بعد ازاین اعلام زمان هم مجدد  برنامه امتحانات تغییراتی داشت تا دانش آموزان در شرایط مطلوبی امتحانات را پشت سربگذرانند.

هرچند زمان شروع امتحانات نیز با اما و اگرهایی بسیاری مواجه بود و برخی مناطق و مدارس قصد داشتند زمان های پیشنهادی دیگر را برای برگزاری امتحانات تعیین کنند اما در نهایت عبدالرسول عمادی رییس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت : امتحانات نهایی که ویژه دانش‌آموزان سال سوم متوسطه سالی - واحدی (روزانه)، سال سوم متوسطه رشته‌های فنی و حرفه‌ای، پیش‌دانشگاهی سالی- واحدی (روزانه) و نیم‌سالی - واحدی (بزرگسالان - داوطلبان آزاد) است ؛امتحان تمامی دانش آموزان مذکور  از 25 اردیبهشت آغاز شده  و 18 خرداد ماه پایان می‌یابد.

سوالات امتحان نهایی بازبینی می شوند

بعد از حرف و حدیث های بسیار، در نهایت 25 اردیبهشت ماه ، امتحان دانش آموزان سال سوم متوسطه با درس عربی 3 در رشته های علوم تجربی، ریاضی فیزیک ،ادبیات و علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی سوم متوسطه برگزار شد و برمبنای برنامه امتحانی سایر دروس نیز در نوبت آزمون قرار گرفتند؛ اما بیش از یک روز از زمان امتحانات نگذشته بود که فریاد  اعتراض دانش آموزان از سختی امتحانات به ویژه درس "شیمی"  بلند شد .

در این راستا عمادی یادآور شد: برای طراحی سوالات امتحانات نهایی استانداردهایی وجود دارد و سوالات براساس اهداف دروس طراحی می‌شود؛این سوالات توسط طراحان مجرب طرح می‌شود و پس از آن بار دیگر تیم بازبینی ،سوالات را بررسی می کند و ضریب سختی سوالات متناسب با دانش‌آموزان کل کشور اعمال می‌شود به گونه‌ای که دانش آموزان در منطقه از کشور توان پاسخگویی به سوالات را داشته باشد.

وی اظهار کرد: هر سال سؤالات امتحانات نهایی را تحلیل می‌کنیم و از نظر ما سوالاتی دشوار هستند که 50 درصد دانش‌آموزان توانایی پاسخ به آن را نداشته باشند اما هیچ امتحانی را نداشتیم که 50 درصد دانش‌آموزان توانایی پاسخ به آن را نداشته باشند.

سوالات امتحانی زیر ذره بین دانش آموزان

امسال نسبت به سال های قبل ، صدای اعتراض دانش آموزان  بلندتر از سال های دیگر به گوش می رسد و اکثر آنها سختی سوالات را بیش از توان دانش آموزان سوم متوسطه می دانند.

اعتراض دانش‌آموزان سوم دبیرستانی به امتحانات نهایی/ سختی سوالات یا سستی دانش آموزان؟

با برخی از آنها گفت و گو کردیم و علت سختی سوالات و اعتراضشان را جویا شدیم برخی از دانش آموزان سوم تجربی دروس شیمی، زمین شناسی  و ریاضی را بسیار سخت ارزیابی می کردند و گفتند : در درس زمین شناسی و با وجودی که ماهیت  این درس پر از مطالب حفظی و شبیه به هم هست ، در طراحی سوالات از جزیی ترین مسائل که واقعا به خاطر سپردن آنها مشکل و حتی ناممکن است، سوال داده شده بود؛ در درس شیمی هم سوالات به حدی مفهومی بود که سوادی فراتر از حد یک دانش آموز سوم دبیرستان برای پاسخگویی نیاز داشت.

اعتراض دانش‌آموزان سوم دبیرستانی به امتحانات نهایی/ سختی سوالات یا سستی دانش آموزان؟

در درس دینی هم که مشکل هر سه رشته نظری بود، دانش آموزان می گفتند: سوالات خیلی ریز و از فرعیات کتاب بوده است هم چنین در درس ریاضی و جبر نیز سوالات بسیار پیچیده شده بود.

اعتراض دانش‌آموزان سوم دبیرستانی به امتحانات نهایی/ سختی سوالات یا سستی دانش آموزان؟

اعتراض دانش‌آموزان سوم دبیرستانی به امتحانات نهایی/ سختی سوالات یا سستی دانش آموزان؟

اصرار دانش آموزان برسختی امتحانات وانکار مسئولان

باوجود پیگیری هایی که بعد ازاعتراضات دانش آموزان در درس شیمی انجام شد و تصور بر این بود که  دامنه اعتراضات فقط محدود به یک درس می شود  اما باز هم اعتراض دانش آموزان در درس های زمین شناسی،ریاضی ،جبرو دینی ادامه پیدا کرد و امان آنها را برید تا جایی که حتی در برخی استان ها دانش آموزان مقابل آموزش و پرورش منطقه خود دست به اعتراضات تجمعی زدند و خواستار ترتیب اثری از سوی مسئولان شدند.

با این وجود مسئولان مربوطه به این مساله نظری مخالف دانش آموزان دارند و طراحی سوالات را در حد و اندازه دانش آموزان می دانند از این رو رییس مرکز سنجش آموزش و پرورش می گوید: بعد از این‌که بعضی دانش‌آموزان نسبت به برخی امتحانات اعتراض داشتند، روی این موضوع تمرکز کردیم و از حوزه‌های تصحیح امتحانات خواسته شد تا  نتایج اوراق امتحانی سراسر ایران را  اعلام کنند که بر این اساس میانگین نمرات امتحانات تصحیح شده تا پنجم خرداد ، 12.7 بوده که نسبت به سال گذشته رشد1.13 هم داشته چراکه در سال گذشته این عدد 11.57 بوده است.

اعتراض دانش‌آموزان سوم دبیرستانی به امتحانات نهایی/ سختی سوالات یا سستی دانش آموزان؟

اسفندیار چهار‌بند مدیر کل آموزش و پرورش تهران بیان کرد: در آموزش و‌پرورش تهران با‌ بررسی های انجام شده در خصوص اعتراضات دانش آموزان که بیشتر دروس شیمی،عربی و دینی را شامل می‌شد جلسه ای تشکیل شده  تا به این موارد توجه شود و بعد از این مرحله اعتراضات به سازمان سنجش آموزش و پرورش منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: تا کنون برخی از دروس دانش آموزان تصحیح شده وضعیت نمرات خوب بوده و حتی در درس دینی که بسیاری از دانش آموزان به آن معترض بودند15 درصد نمره 20 گرفته اند و میانگین نمرات به طور کلی 16 است.

اعتراض های واقعی ، پاسخ خود را گرفتند

هرساله برگزاری امتحانات با اعتراضی هایی از سوی دانش آموزان همراه است اما این بار حجم اعتراضات گسترده تر شده و تا کنون که یک هفته به پایان امتحانات باقی مانده ، تقریبا هر روز شاهد اعتراض به سوالات امتحانی از سوی دانش آموزان هستیم که تنها در برخی موارد این اعتراضات به ثمر رسیدند.

اعتراض دانش‌آموزان سوم دبیرستانی به امتحانات نهایی/ سختی سوالات یا سستی دانش آموزان؟

مدیرکل آموزش و پرورش تهران گفت : با توجه به این مسئله که نمرات نهایی دانش آموزان در کنکور محاسبه می‌شود، مصححا‌ن نهایت دقت را در زمان تصحیح انجام می دهند و حتی در درس دینی با توجه به بررسی های انجام شده ، قرار بر این شد تا در کلید سوالات در یکی دو سوال تغییراتی به نفع دانش آموزان ایجاد شود.

وی هم چنین یادآور شد: با توجه به اين كه طراحي سوالات در سطح برنامه كتاب هاي درسي است ولي اعتراضات دانش آموزان بررسي و نتايج در اولين فرصت اعلام مي شود.

بازار داغ جزوات رنگارنگ، آفت امتحانات

امسال اعتراض دانش آموزان به سوالات نهایی شکل جدی تری به خود گرفته و مسئولان هم جز در یکی دو مورد  موافقت با دانش آموزان ، سختی سوالات را تکذیب کردند و آن را در چارچوب کتاب های درسی دانستند و یادآور شدند: ممکن است در ساختار بیان سوال تغییراتی وجود داشته باشد که چنین چیزی دور از انتظار هم نیست اماهرگز سوالات از حد کتاب فراتر نبوده است.

حال در کشمکش بین خواسته دانش آموزان و پاسخ مسولان ، تنها عامل اختلاف را می توان بازار داغ جزوات و کتاب های به اصطلاح کمک درسی رنگارنگ دانست که با تبلیغات اغواکننده ، دانش آموزان را به سوی خود می کشند و ادعا می کنند با روش های میانبر و بدون زحمت دانش آموز می تواند بهترین نتیجه ممکن را بگیرد. هرچند سال هایی بوده که چنین روش هایی جواب داده است اما امسال با تغییر روند طرح سوالات ، پیشتازی چنین مراکز و انتشاراتی با بن بست مواجه شده اند و در این میان فقط دانش آموزانی که به چنین تبلیغات اعتماد داشتند ، ضربه می خورند.

عمادی اظهار داشت: تا به حال هیچ‌ اشکال فنی از سوالات نهایی گرفته نشده است و خواسته ما از دانش آموزان این است که روی کتاب‌های درسی‌شان تمرکز کنند چرا که گاهی آنها روی جزوات معلمان‌شان و موسسه‌ها تکیه می‌کنند و از کتاب غفلت می‌کنند و زمانی که سوالات نهایی از متن کتاب باشد با مشکل روبه رو می شوند.

تب کنکور به امتحانات نهایی سرایت کرد

کنکور را می توان مهم ترین مساله ای دانست که هر فرد اززمان ورود به مدرسه تا پایان دوره تحصیلات در مدرسه به آن فکر می کند و هر چه به کنکور نزدیکتر می شود ، حساسیت آن افزایش پیدا می کند تا جایی که کل زندگی فرد را تحت تاثیر قرارمی دهد.

به دنبال حساسیت این مساله ، از چند سال پیش قرار بر این شد تا نمرات امتحانات نهایی در کنکور تاثیر مثبتی داشته باشد که این امر در سال گذشته با توجه به تغییر نظام آموزشی با حرف و حدیث هایی بسیاری مبنی بر ابطال طرح همراه شدو تصمیم گیری نهایی به عهده مجلس قرار گرفت  تا چندی پیش که مجلس قانون تاثیر نمرات در کنکور را مجددا تصویب کرد .

بنابر قانون جدید مصوب شده ، حساسیت امتحانات نهایی برای دانش آموزان مقطع سوم متوسطه رنگ دیگری به خوذد گرفت و تاثیر 25 درصدی کنکور باعث شده  تا حساسیت دانش آموزان نیز افزایش پیدا کند و نسبت به کسب نمره بالاتر نهایت تلاش را داشته باشند .

هر چند قانون ترمیم نمرات که  از سال پیش تصویب شده هم چنان به قوت خود باقی است اما  ضروری است تا معلمان مدارس، طراحان سوال ، مصححان و دیگر عوامل مربوطه نیز این حساسیت  دانش آموزان را جدی تر بگیرند و در ارائه هرچه بهتر فعالیت ها کوشش کنند.

گزارش از آتوسا دولتیاری

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.