1398-03-19 11:32
797
0
63761
بررسی ابعاد اقدام برجامی ایران در گفت و گوی دانا با فوآد ایزدی؛

اروپایی ها نمی خواهند یا نمی توانند مقابل فشار آمریکا مقاومت کنند/ باید روند اشتباهی که ایران در سال های گذشته داشته اصلاح شود

کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به تحریم های هسته ای جدید آمریکا علیه ایران گفت: اروپایی ها نمی خواهند یا نمی توانند در مقابل فشار آمریکا مقاومت کنند و باز این ذهنیت اشتباه در اروپا ایجاد شده است که ایران تحت هر شرایطی در برجام خواهد ماند.

به گزارش گلستان ما، فواد ایزدی، کارشناس مسائل آمریکا در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به اقدامات اخیر آمریکا مبنی بر عدم تمدید معافیت های هسته ای اظهار داشت: هدف دولت فعلی آمریکا سرنگونی و فروپاشی جمهوری اسلامی ایران است و از همین جهت تصمیم گرفته است که همه ابزار در اختیارش را برای فشار بیش تر به ایران به کار بگیرد.

وی تصریح کرد: آمریکا در صدد این است که یک فروپاشی در ایران اتفاق بیافتد یا اینکه ایران تسلیم 12 پیش شرطی شود که پامپئو آن ها را تعیین کرده است.

کارشناس مسائل آمریکا خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه آمریکا در این زمینه هزینه ای برای فعالیت های ضد ایرانی پرداخت نکرده است، این مسیر را شروع کرده و ادامه می دهد و هنوز هم مصمم به افزایش فشار علیه جمهوری اسلامی ایران است.

ایزدی در پاسخ به این سوال که "واکنش اروپایی ها در مواجهه با این مسئله چه خواهد بود؟" گفت: اروپایی ها نمی خواهند یا نمی توانند در مقابل فشار آمریکا مقاومت کنند و باز این ذهنیت اشتباه در اروپا ایجاد شده است که ایران تحت هر شرایطی در برجام خواهد ماند.

وی در ادامه افزود: این ذهنیت در غرب ایجاد شد راهبرد ایران این است که منتظر خروج ترامپ از کاخ سفید باشد و نتیجه آن این شد که اروپا احساس کرد که نیاز نیست به ایران امتیاز دهد.

این کارشناس با اشاره به اعلام موضع ایران بیان داشت: امید داریم با اعلامی که رئیس جمهور ایران کرد، این ذهنیت را در اروپایی ها اصلاح کرده باشد.

فواد ایزدی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که "آیا زمان این نرسیده است که ایران از برجام خارج شود؟" گفت: قبل از اینکه ایران بخواهد کاملاً از برجام خارج شود، یک سری اقداماتی را می تواند انجام دهد؛ قدم اول این است که کارها و فعالیت هایی را که ناقض برجام نیست ولی به نفع صنعت هسته ای کشور است را انجام دهد.

وی به گام بعدی اشاره کرد و اظهار داشت: قدم بعد خروج محدودی از برجام است، یعنی ایران بعضی از وظایفی را که ذیل برجام باید انجام دهد آن ها را انجام ندهد ولی به طور کامل خارج نشود.

کارشناس مسائل آمریکا افزود: قدم سوم نیز باید خروج از برجام باشد و قدم چهارم نیز خروج از ان پی تی است؛ اگر هر کدام از این مراحل جواب نداد، مرحله بعدی باید محقق شود و مرحله آخر هم خروج از ان پی تی است.

ایزدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه "مواضع ایران در قبال برجام چه باید باشد؟" گفت: این مسئله را قائدتاً رئیس جمهور اعلام کرد، ولی یک مشکلی که در چند سال گذشته داشتیم این است که حرف های مقامات قوه مجریه ما را کسی جدی نمی گیرد.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی هم که آمریکا از برجام خارج شد همین مسئله بود، آمریکایی ها احساس می کردند که ایران چاره ای به جز ماندن در برجام ندارد.

این کارشناس اشاره کرد: رئیس جمهور این فرصت را دارد که این ذهنیت ها را اصلاح کند، در حقیقت اگر صحبت های رئیس جمهور ایران را جدی نگیرند برای کشور یک خطر محسوب می شود و باید روند اشتباهی که ایران در سال های گذشته اصلاح شود..

وی در پایان گفت: امید داریم در مدت تعیین شده شاهد آغاز اصلاح روند اشتباه پنج شش سال گذشته باشیم.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.