1397-08-19 10:34
639
0
58605
بن‌سلمان:

ماجرای خاشقجی اصلاحات را به خطر انداخته/نباید اجازه داد قتل خاشقجی باعث شود جهان از موضوع ایران غفلت کند

محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی که هنوز هم زیر سایه سنگین قتل فجیع جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی قرار دارد، در تازه‌ترین اظهارنظر خود گفته است نباید اجازه داد قتل خاشقجی باعث شود جهان از موضوع ایران غفلت کند.

به گزارش گلستان ما، پسر شاه سعودی که بر اساس مواضع مقامات ترکیه، مسؤول مستقیم و صادر‌کننده فرمان قتل فجیع خاشقجی بوده است، طی هفته‌های اخیر سعی کرده کمتر مقابل دوربین‌ها حاضر شده و اظهارنظر کند. بر اساس اسناد و شواهد ارائه‌شده از سوی مقامات ترکیه و همین‌طور برخی رسانه‌های بین‌المللی، پسر شاه سعودی و ولیعهد این کشور، پشت‌پرده قتل جمال خاشقجی قرار داشته است و همین موضوع سبب شده اقدامات داخلی و منطقه‌ای بن‌سلمان مختل شود.

با این حال اما ولیعهد تازه‌کار سعودی گویا بشدت از تبعات قتل خاشقجی برای سیاست‌هایش در داخل و خارج عربستان ناراضی است. او که در آستانه به دست گرفتن قدرت در عربستان تبدیل به یک سیاستمدار بی‌اعتبار شده است، در تازه‌ترین اظهارات خود در جمع یک گروه نزدیک به صهیونیست‌ها که روابط نزدیکی با نتانیاهو دارند، گفته است ماجرای قتل خاشقجی نباید توجه دیگران را از موضوع ایران غافل کند. این اظهارنظر ولیعهد متهم به قتل سعودی نشان می‌دهد از نگاه این سعودی تندرو، ماجرای قتل خاشقجی توانسته است منجر به تضعیف تلاش‌های سعودی علیه جمهوری اسلامی ایران شود. 

بن‌سلمان در دیدار با هیاتی از اوانجلیست‌های آمریکا که به ریاست یک فرد آمریکایی-اسرائیلی به ریاض سفر کرده‌‌اند، گفته قتل خاشقجی نباید موجب شود جهان به «تهدید ایران» بی‌توجهی کند. به گزارش فارس، پنجشنبه هفته گذشته یک هیات از مسیحیان اوانجلیست (آخرالزمانی) که با رژیم صهیونیستی و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا رابطه نزدیکی دارند، در سفر به عربستان سعودی با «محمد بن‌سلمان» ولیعهد این کشور دیدار کردند.

«جوئل روزنبرگ» تبعه آمریکایی- اسرائیلی که ریاست این هیات را بر عهده داشته، به پایگاه «آکسیوس» گفته است بن‌سلمان در این دیدار قتل «خاشقجی» را مساله‌ای «وحشتناک» خوانده و گفته عاملان این حادثه را مجازات می‌کند اما این پرونده نباید جهان را از «تهدید ایران در منطقه و جهان» غافل کند. به گفته روزنبرگ، بن‌سلمان در این نشست علیه ایران، علیه «رجب‌طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و حتی علیه روسیه صحبت کرده است.

روزنبرگ که چند ماه پیش به تمجید از «اصلاحات» بن‌سلمان پرداخته بود و از حامیان او به شمار می‌آید، درباره محتوای این نشست گفت: «او گفت دشمنانش هر آنچه در توان دارند انجام می‌دهند تا از این وضعیت سوءاستفاده کنند و شرایط را بدتر کنند». وی در این دیدار 2 ساعته مدعی شده ایران، روسیه و ترکیه هم مخالفان خود را بازداشت می‌کنند اما کسی علیه آنها موضع‌گیری نمی‌کند.

روزنبرگ که تابعیت آمریکایی- اسرائیلی دارد، هم‌اکنون در فلسطین اشغالی زندگی می‌کند و زمانی هم برای «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی کار می‌کرده است. او که سفر این هیات به عربستان را تنظیم و برنامه‌ریزی کرده، می‌گوید مساله قتل خاشقجی نخستین موضوعی بوده که در نشست مطرح شده و «ولیعهد هم از آن دفاع نمی‌کرد». این در حالی است که مقام‌های ترکیه‌ای تاکید کرده‌اند دستور قتل خاشقجی از بالاترین سطح رژیم سعودی صادر شده است. افرادی هم که به عنوان عاملان این حادثه معرفی شده‌اند، همگی از معتمدین و نزدیک‌ترین افراد به بن‌سلمان بوده‌اند.

روزنبرگ که در روایت خود تلاش کرده است از بن‌سلمان دفاع کند، می‌گوید: «او گفت: گوش کنید، این کار فجیعی بوده است. این اشتباهی وحشتناک است و ما تا الان ۱۸ نفر را بازداشت کرده‌ایم. من ۵ نفر را اخراج کرده‌ام. ما ته و توی این قضیه را درمی‌آوریم و عاملان این کار باید بهایش را بدهند. این اشتباهی غیرقابل قبول است و زمانی هم اتفاق افتاده که تمام اصلاحات ما را که برای انجامش داریم تلاش می‌کنیم، در معرض خطر قرار داده است. این یک فاجعه است».

به گفته روزنبرگ، بن‌سلمان از این دیدار برای ارسال 2 پیام به کاخ سفید و جمهوری‌خواهان سنا استفاده کرده است: «اینکه این (قتل) وحشتناک و غیرقابل قبول بود... و اینکه نمی‌توانم اجازه دهم این مساله مرا از اصلاحاتی که برای بهبود شرایط زندگی مردم عربستان و محافظت از خود در برابر دشمنان‌مان، یعنی ایران، اخوان‌المسلمین، القاعده و داعش انجام داده‌ام، بازدارد». ولیعهد سعودی نیم‌ساعتی هم درباره مناقشه اسرائیل و فلسطین و گرم شدن روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی صحبت کرده است.

فرضیه ارتباط قتل خاشقجی با افشای پشت پرده تلویزیون سعودی ایران اینترنشنال

به گزارش وطن امروز؛ اخبار پیرامون قتل فجیع جمال خاشقجی همچنان در شمار پربیننده‌ترین اخبار رسانه‌ها در دنیا قرار دارد. ماجرای قتل روزنامه‌نگار عربستانی آنقدر جنایی و دارای ابعاد پنهان و مخوف است که هر خبر تازه‌ای درباره آن باعث جلب توجه مخاطبان می‌شود.

به گزارش «وطن امروز»، در تازه‌ترین اخبار مربوط به قتل خاشقجی، حالا فرضیه‌ای مطرح شده که قتل این روزنامه‌نگار سعودی را در راستای سیاست‌های ضدایرانی بن‌سلمان ارزیابی می‌کند.

 روزنامه انگلیسی گاردین چندی پیش در گزارشی نوشته بود شبکه تلویزیونی ضدایرانی «ایران اینترنشنال» که دفتر آن در لندن است، با هزینه یک تاجر عربستانی وابسته به محمدبن‌سلمان راه‌اندازی شده است. حالا خبرنگار گاردین که ماجرای ارتباط ایران اینترنشنال با بن‌سلمان  را فاش کرده بود، می‌گوید ماجرای ارتباط این شبکه تلویزیونی با محمدبن‌سلمان را جمال خاشقجی به او گفته است و شاید همین موضوع عامل اصلی قتل خاشقجی بوده است.

«دهقان» روزنامه‌نگار روزنامه «گاردین» دیروز جمعه مدعی شد «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار سعودی مقیم آمریکا به دلیل افشای

پشت پرده حمایت «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی از یک شبکه ماهواره‌ای معاند و فارسی‌زبان مستقر در انگلیس کشته شده است.

بنا بر این گزارش، این روزنامه‌نگار گاردین در پیامی که دیروز جمعه در صفحه توئیترش منتشر کرد، نوشت: «من می‌توانم تأیید کنم که جمال خاشقجی به این دلیل کشته شد که صبح روز 26 سپتامبر از استانبول تلفنی با من صحبت کرد و این مسأله را افشا کرد که بودجه شبکه «ایران اینترنشنال» از جانب محمد بن‌سلمان و سعود القحطانی تأمین شده است».

این روزنامه‌نگار مستقر در لندن در ادامه، مخاطبان خود را به گزارشی ارجاع داده که برای روزنامه گاردین در این رابطه نوشته و این روزنامه آن را روز چهارشنبه 31 اکتبر (9 آبان‌ماه) منتشر کرده بود.

اما در این گزارش گاردین درباره شبکه تلویزیونی ضد ایرانی ایران اینترنشنال چه نوشته شده بود؟

«گاردین» در گزارش 9 آبان‌ماه درباره منبع مالی شبکه فارسی‌زبان و معاند «ایران اینترنشنال» نوشت که تامین مالی این شبکه را شرکتی مرتبط با «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی انجام می‌دهد.

روزنامه گاردین نوشت: بودجه شبکه فارسی‌زبان مستقر در انگلیس به نام «ایران اینترنشنال»، از یک شرکت خارجی تامین می‌شود که مدیر آن تاجری از عربستان سعودی و مرتبط با محمد بن‌سلمان است. طبق این گزارش، با این افشاگری، نگرانی‌هایی درباره استقلال مطالب پخش شده شبکه ایران اینترنشنال ایجاد می‌شود و نگرانی درباره تعداد شبکه‌های سعودی فعال در لندن به وجود می‌آید. 

منبعی به روزنامه انگلیسی گاردین گفته: بن‌سلمان-که به عقیده عده زیادی مسؤول قتل «جمال خاشقجی» خبرنگار منتقد سعودی است- قدرت اصلی پشت پرده شبکه ایران اینترنشنال است. همچنین این شبکه ادعاها مبنی بر تامین هزینه‌های مالی خود توسط رژیم سلطنتی سعودی را رد نکرده است.

گاردین در ادامه نوشت: سال گذشته میلادی بود که شبکه ایران اینترنشنال به طور ناگهانی در میان رسانه‌های حاضر در لندن ظاهر شد و حقوق‌های سخاوتمندانه‌ای به کارمندان پیشنهاد کرد که در بیشتر موارد 2 برابر آن چیزی است که رسانه‌های رقیب پرداخت می‌کنند اما این شبکه از صحبت درباره منبع مالی‌اش گریزان بود. این منبع به گاردین گفته است «سعود القحطانی» مشاور ولیعهد عربستان سعودی که یکی از 2 مقام ارشد عزل شده بعد از قتل خاشقجی است، در تامین هزینه‌های مالی تلویزیون ایران اینترنشنال مشارکت داشته است.

این منبع تاکید کرد می‌توان تصویر وسیع‌تری از این مساله داشت که چگونه غول‌های رسانه‌ای سعودی با توزیع پول‌های بن‌سلمان و خرید رسانه‌ها، سعی در تغییر جهان دارند. این منبع ادامه داد پول‌هایی که به رسانه‌های متعدد داده می‌شود، از عربستان می‌آید. به گفته یک منبع، عربستان سعودی ۲۵۰ میلیون دلار برای راه‌اندازی شبکه ایران اینترنشنال، تلویزیونی که هیچ تبلیغاتی پخش نمی‌کند، کمک کرده است.

البته خبرنگار گاردین کمی بعد از انتشار این پست در توئیترش، تمام پست‌های خود را حذف کرد!

نکته قابل تامل دیگر اینکه حسام‌الدین آشنا، روز شنبه 12 آبان یعنی 6 روز قبل از افشاگری خبرنگار گاردین، در توئیتی، فرضیه ارتباط قتل خاشقجی و افشای پشت‌پرده تلویزیون ایران اینترنشنال را مطرح کرد. این چهره امنیتی دولت روحانی، در توئیتی نوشت: «آیا منبع گاردین در گزارش منبع مالی ایران اینترنشنال، جمال خاشقجی بود؟ آیا خاشقجی به این خاطر به قتل رسیده که منبع مالی ایران ‌اینترنشنال را به گاردین لو داده است؟»

رد‌پای بن‌سلمان در بی‌بی‌سی

بی‌بی‌سی فارسی در سال‌‌های اخیر همواره در کنار سعودی و علیه جمهوری اسلامی ایران بوده است. تعاریف غلو‌آمیز این شبکه از بن‌سلمان و اصلاحات ادعایی او که در گزارش اول آبان روزنامه «وطن امروز» با عنوان «آقای اصلاحات» به چند مورد آن اشاره شد، تنها بخش کوچکی از این سرویس‌دهی بی‌بی‌سی به سعودی را نشان می‌دهد، البته روابط بی‌بی‌سی و شبکه خبرنگاران اصلاح‌طلب با آل‌سعود در موارد دیگری نیز نمودار شد.

حمایت بی‌پرده سعودی از این مجموعه، خود را در قضیه تاسیس شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال نشان داد؛ جایی که صادق صبا، سردبیر سابق بی‌بی‌سی فارسی عملا به خدمت سعودی درآمد و با کمک عربستان، این شبکه ضدایرانی را راه‌اندازی کرد. در تاریخ 9 آبان نشریه انگلیسی گاردین این موضوع را افشا کرد.

تمجید بی‌بی‌سی فارسی از بن‌سلمان

نقش دلارهای سعودی در تیترهای بی‌بی‌سی فارسی بخوبی قابل مشاهده است. به گونه‌ای که این رسانه سلطنتی گاهی گوی تمجید از بن‌سلمان را از رسانه‌هایی چون العربیه نیز ربوده است. بی‌بی‌سی فارسی در یک سال گذشته در کنار رسانه‌‌های داخلی اصلاح‌طلب به دفعات از بن‌سلمان تمجید کرد و اقدامات او را ستود.

22 اسفند 96 بی‌بی‌سی فارسی به بهانه اعلام این خبر که زنان سعودی حق حضانت مشروط فرزندان را دریافت کردند، تاکید کرد: «اصلاحات اخیر به ابتکار محمد بن‌سلمان، ولیعهد، به جریان افتاده است... تحول اخیر بخشی از برنامه دولت عربستان برای اصلاحات اجتماعی در این کشور توصیف شده است. این اصلاحات به ابتکار محمد بن‌سلمان، ولیعهد به جریان افتاده و بویژه بر گسترش حقوق زنان متمرکز بوده است. از جمله اینکه زنان سعودی از چند ماه پیش اجازه رانندگی یافته‌اند و ممنوعیت موسیقی با صدای زنانه نیز لغو شده است. همچنین زنان می‌توانند به ارتش بپیوندند».

بی‌بی‌سی فارسی همچنین 7 اسفند 96 در گزارشی به بهانه اجازه عربستان به زنان برای ثبت‌نام برای خدمت سربازی، می‌نویسد: «بازنگری در ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های شدید برای فعالیت‌های اجتماعی زنان در عربستان از جمله برنامه‌هایی است که بویژه بعد از رسیدن محمد بن‌سلمان به ولیعهدی خاندان سلطنتی، در دستور کار قرار گرفته است.

کاهش محدودیت رانندگی برای زنان و اجازه راه انداختن کسب‌وکار از جمله اقدامات دیگری بود که در ماه‌های اخیر انجام شد. محمد بن‌سلمان ۳۲ ساله، وعده داده است با اجرای اصلاحات بنیادین در کشورش قصد دارد عربستان را به سرزمینی که «اسلام مدرن در آن جاری است و درهایش به روی همه مذاهب و‌ آیین‌ها باز است» تبدیل کند». نسخه فارسی رسانه سلطنتی انگلیس همچنین روز 22 دی‌ماه 96 تیتر «روز تاریخی زنان عربستان؛ آنها وارد استادیوم شدند» را برای گزارش خود پیرامون عربستان برگزید.

در این گزارش آمده که در ماه‌های اخیر، مقامات سعودی یک رشته اصلاحات را در زمینه حقوق و شرایط زنان به اجرا گذاشته‌اند. جالب اینکه بی‌بی‌سی در توضیح عکس حضور زنان سعودی در ورزشگاه نوشت: «گل عربستان به ایران: زنان عربستانی می‌توانند به استادیوم بروند»!

 بی‌بی‌سی فارسی حتی اخبار اخراج فرماندهان ارشد نظامی در عربستان را که توسط محمد بن‌سلمان در راستای ادامه پاکسازی مسؤولان سعودی انجام شد «ترمیم» و در راستای مبارزه با فساد تحلیل کرد(!) بی‌بی‌سی فارسی در این باره نوشته بود: «این ترمیم گسترده، اصلاحات دیگری در نهادهای سعودی است که در دوره ملک سلمان شروع شده، هرچند نیروی محرکه آن یک بار دیگر پسر او و ولیعهد، شاهزاده محمد بن‌سلمان است».  این رسانه انگلیسی  در متن خبر این برکناری‌ها را ادامه طرح مبارزه با فساد در عربستان‌سعودی عنوان کرد.

انتهای پیام

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.