1396-09-02 16:25
993
4
46907
بررسی داعش از ابتدا تا انتها؛

حامیان تروریسم به دنبال بازسازی داعش در افغانستان هستند/ بازگشت مسئله فلسطین به صدر اولویت‌های جهان اسلام

پایان کار داعش و وجود گروه های تروریستی در منطقه سبب اتحاد بیشتر کشورهای مسلمان از جمله ایران، عراق، سوریه، ترکیه و لبنان کرد که این اتحاد زمینه اصلی خشکاندن ریشه اصلی تروریسم یعنی اسرائیل را فراهم می‌کند.

به گزارش گلستان ما به نقل از تهران نیوز ، با اشغال سرزمین فلسطین توسط صهیونیست ها، جمهوری اسلامی ایران نه تنها به خاطر حمایت از مردم مسلمان این سرزمین بلکه جلوگیری از گسترش تهدیدات اسرائیل، حمایت از مردم فلسطین را جز اولویت‌های سیاست خارجه خود قرار داد.

به دنبال گسترش تفکر انقلاب اسلامی در کشورهای اسلامی و جهان، اسرائیل به پشتوانه آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی و همچنین حمایت آل سعود توطئه‌های مختلفی را برای منطقه خاورمیانه به خصوص کشورهای شیعه‌نشین اجرا کرد که یکی از آن‌ها ایجاد تفرقه و تاسیس گروه‌های تروریستی به نام اسلام بود.

بعد از شکست پی‌درپی گروهای تروریستی در سال ۱۹۹۹ میلادی ابومصعب الزرقاوی از اردن  به عنوان جماعت توحید و جهاد گروهی را تاسیس کرد، وی در سال ۲۰۰۴، با اسامه بن لادن بیعت کرد، نام گروه را  به سازمان قاعده الجهاد فی بلاد الرافضین که بیشتر با نام القاعده در عراق شناخته می‌شد، تغییر داد.

با گسترده شدن جنایات این گروه سلفی در عراق و کشتار بی رحمانه مردم بی‌گناه این منطقه در نهایت در سال ۲۰۰۶ با کشته شدن زرقاوی کار این گروه هم تقریبا به پایان رسید. اما حمایان تروریسم بعد از فروپاشی القاعده با یک شیوه و گروه جدید وارد میدان شدند اما این‌بار هدف خود را معطوف به یک منطقه نکردند بلکه در صدد ایجاد یک حکومت خودمختار از سوریه تا عراق بودند.

شش سال قبل بعد از فروپاشی القاعده گروهی با رهبری ابوبکر البغدادی در سوریه و عراق خودنمای کرد و در آن روزها با انتشار فیلم و عکس‌های از جنایات وحشیانه  سعی در بزرگ جلوه دادند خود داشتند.

داعش در واقع ادامه تشکیلات ابومصعب زرقاوی می‌باشد. این گروه تروریستی بخاطر تفسیر و قرائت خشن وهابیت از اسلام  و خشونت وحشیانه‌اش برضد شیعه و مسیحیان معروف است و به‌قدری تندرو و سخت‌گیر بود که با دیگر گروه‌های اسلام‌گرای سلفی از جمله جبهه النصره شاخه رسمی القاعده در سوریه درگیر جنگ شده.

سال ۲۰۱۱ و آغاز بحران سوریه صحبت‌ها بر سر ماندن یا نماندن بشار اسد رئیس جمهور قانونی این کشور بود، در همین هنگام جنگ داخلی سوریه آغاز شد که به گفته بسیاری از کارشناسان این درگیری داخلی در سوریه ساختگی و تنها برای نفوذ داعش ایجاد شد.

این گروه تروریستی از اوضاع آشفته در سوریه استفاده کرد و توانست در اقدامات اولیه شهرهای زیادی از سوریه را به تصرف خود درآورد.  با آغاز جنگ داخلی سوریه پیش‌روی‌های خود گسترش داد تا جای که در ۸ آوریل ۲۰۱۳ نام «حکومت اسلامی عراق و شام» را بر خود نهادند و از آن پس با نام مخفف داعش معروف شدند. آنها به سرعت بخش‌هایی از شمال شرقی سوریه را تصرف کرده و شهر رقه را به عنوان پایتخت خود انتخاب کردند. سپس همزمان با اقدام نظامی در سوریه به عراق حمله کرده و موفق شدند رمادی و فلوجه مهمترین شهرهای استان انبار در عراق را به قلمرو خود اضافه کند. در ژوئن ۲۰۱۴ مهمترین موفقیت داعش با تصرف موصل ـ دومین شهر بزرگ عراق ـ به دست آمد. آنها در ماه‌های بعد نیز پیشروی‌های زیادی داشته و تا خرداد ۱۳۹۴ حدود نیمی از خاک سوریه و بخش‌های شمال غربی عراق را در تصرف خود دارند.

بعد از پیروزی‌های پی‌درپی داعش و گسترش متصرفاته، ابوبکر بغدادی خود را به عنوان خلیفه معرفی کرد و خواستار ایجاد یک حکومت جهانی شد.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند  بشار اسد در اداره کشور دچار برخی از اشتباهات شده بود و در تقسیم پست‌های حکومتی و مشارکت دادن مخالفان سیاسی، سختگیری به خرج می‌داد و از سوی سرکوب اعتراضات داخلی در برخی از شهرها از جمله حماء توسط مسئولان محلی، باعث تندرتر شدن فضا شد، ولی شروع جنگ مسلحانه و ورود تروریست‌های تکفیری به این فضا، نمی‌توانست بدون برنامه‌ریزی و طرح‌های بلندمدت قبلی باشد. مخالفان مسلح از سوی کشورهایی حمایت می‌شدند که خود هیچ رنگ و بویی از دموکراسی و حقوق بشر نبرده بودند و کاملا مشخص بود سوریه را برای انتقام جویی و خارج کردن آن از اتحاد با ایران برگزیده‌اند. عربستان و قطر در کنار ترکیه و کشورهای غربی، بخش عمده ای از تدارکات مالی و تسلیحاتی مخالفان مسلح را برعهده گرفتند و محیط برای ایجاد و تحرک گروه های تروریستی مهیا کردند.

با گذشت چندین سال از جنایت‌های داعش در منطقه، در نهایت با فداکاری جوانان مومن و انقلابی ایران، لبنان، عراق، سوریه، پاکستان و افغانستان با فرمانده‌ی مردان بزرگی از جبهه مقاومت و در راس آن سردار سرلشکر قاسم سلیمانی چند روز پیش  خبیثه ملعونه به پایان رسید.

افغانستان هدف بعدی داعش

دکتر فداحسین مالکی سفیر سابق ایران در افغانستان و کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با تهران نیوز، در خصوص پیروزی اخیر جبهه مقاومت در برابر گروه تروریستی داعش اظهار داشت: همه دنیا می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران محور مقاومت و هماهنگ کننده کشورهای دیگر در مبارزه با تروریسم  است به همین منظور کشورهای متعدد در این پیروزی شریک هستند.

مالکی با اشاره به اینکه ایران رهبریت مبارزه با تروریسم داعش را در دست داشت، افزود: علاوه بر مردم سوریه و عراق لشکر فاطمیون افغانستان و زینبیون پاکستان شجاعت فوق العاده‌ای در سوریه در برابر گروه تروریستی داعش نشان دادند.

وی افزود: بعد از شکست داعش حامیان تروریست در صدد بازسازی مجدد داعش یا شکل‌گیری گروهک دیگری در منطقه خواهند بود اما به این سادگی نمی‌توانند این کار را انجام دهند چرا که مردم کشورهای منطقه تجربه مبارزه با گروه‌های تروریستی را دارند.

سفیر ایران در افغانستان تصریح کرد: با توجه به شرایط افغانستان و پاکستان  حامیان تروریست به دنبال شکل‌گیری گروه جدیدی در این دو کشور هستند و علائم از بروز این خطر در این کشورها احساس می‌شود.

کارشناس خاورمیانه در مورد سیاست دو کشور مذکور در برخورد با تروریست گفت: افغانستان سیاست روشنی در قبال مبارزه با تروریسم دارد و سالیان سال است که در حال مقاومت در برابر گروهای مختلف می‌باشد این در حالی است که پاکستان سیاست درستی ندارد و یکی به نعل می‌زند و یکی به میخ به همین دلیل اعلام می‌کنند که این کشور حامی تروریسم است.

مالکی افزود: این پیروزی نشان دهنده منزوری شدن این گروه تروریستی می‌باشد اما باید مراقب شکل گیری مجدد این پدیده در کشورهای دیگر باشیم.

مسئله فلسطین باید دوباره به صدر اصلی اولویت‌های جهان اسلام برگردد

در ادامه دکتر جبلی کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص پیروزی جبهه مقاومت در برابر داعش به تهران نیوز گفت: فتنه داعش و مابقی گروهای تروریستی، تکفیری و وهابی بیشتر با هدف دور کردن جهان اسلام از اسرائیل به عنوان دشمن اصلی، صورت گرفت و رژیم صهیونیسمی با فتنه داعش و گروهای تکفیری وهابی توانست در سال‌های اخیر نفس راحتی بکشد.

جبلی افزود: اسرائیل با تفرقه ایجاد کردن و اختلاف انداختن بین مردم  و جوامع مختلف در جهان اسلام در تلاش بود تا جهت‌گیری مواجه جهان اسلام با رژیم صهیونیسم را به داخل جوامع اسلامی برگرداند  و باعث ایجاد فتنه‌های مذهبی شوند که خوشبختانه این فتنه و توطئه به شکست منجبر شد.

وی تصریح کرد: به نظر می‌آید بعد از برطرف شدن فتنه داعش در منطقه که امیدارویم به نابودی مابقی گروهای تروریستی تکفیری منجبر شود، جهان اسلام به مسئله اصلی که همان مسئله قدس و فلسطین اشغالی است برگردد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه مسئله فلسطین باید دوباره به صدر اصلی اولویت‌های جهان اسلام برگردد، خاطرنشان کرد: برخورد و مواجه و همچنین هشیاری در برابر توطئه‌های صهیونیسم  به عنوان دشمن اصلی بشریت و دشمن اصلی جهان اسلام و عرب ضرورت است.

باید داعش را از ریشه خشکاند

حسین کنعانی مقدم، دبیرکل حزب سبز و کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با تهران نیوز ، در مورد اولویت اصلی بعد از خروج داعش از منطقه، اظهار داشت: اولویت اصلی جهان اسلام، فلسطین است و به نظر می‌رسد صهیونیسم با تولید گروه تروریستی داعش به دنبال از بین بردن این اولویت است تا خود را در گنبد آهنی از مقاومت محفوظ کند.

وی گفت: توسعه مقاومت و تنگ‌تر شدن حلقه رژیم صهیونیسم، جلوگیری از توطئه برای تجزیه منطقه و تقویت جبهه مقاومت جزو اولویت‌های اصلی در منطقه است.

دبیرکل حزب سبز تصریح کرد: بعد از این جراحی انجام شده بر روی این غده سرطانی باید عوارض ناشی از این غده فساد در ابعاد فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را مورد توجه قرار داد و جنگ با داعش می‌بایست تا خشکاندن ریشه این تفکر در منطقه ادامه پیدا کند.

وی در مورد ظهور گروه تروریستی دیگر بعد از فروپاشی داعش اظهار کرد: خیلی از افراد باقی مانده از داعش به گروهای تروریستی مانند جبهه النصره، تحریر الشام و غیره با اسم و رسم‌های جدید با عنوان گروه‌های مبارز پیوستند، درست است که تنه این درخت را خشکاندیم ولی باید ریشه‌های تاریخی و اجتماعی  آن را نیز از بین ببریم.

بعد از شکست داعش و خروج آن از سوریه و پایان کار آن، فرمانده ارتش لبنان از حمله به اسرائیل خبر داد.  جوزف آون، فرمانده لبنان در آستانه ۷۴ سالگی استقلال خود از فرانسه، از ارتش سربازان خواست تا بعد از پیروزی بر گروهای تروریستی به مسئله اصلی فلسطین می‌پردازیم.

پایان کار داعش و وجود گروهای تروریستی در منطقه سبب اتحاد بیشتر کشورهای مسلمان از جمله ایران، عراق، سوریه، ترکیه و لبنان کرد که این اتحاد زمینه اصلی خشکاندن ریشه اصلی تروریسم یعنی اسرائیل را فراهم می‌کند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.