1396-05-25 07:28
863
0
42777

روسیه در پاسخ به تحریم های آمریکا چه اقدامی کرد؟/ از تعلیق همکاری های هسته‌ای تا اخراج دیپلمات های آمریکایی و کاهش وابستگی به دلار

با توجه به اینکه تنها 80 روز تا زمان اجرایی شدن تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، روسیه و کره شمالی زمان باقی مانده است، اقدامات متقابل ایران باید سریع تر و در مسیر عملیاتی پیش برود و ایران از طریق به خطر انداختن منافع کشورهای غربی، آنها را محبور به زیر پا گذاشتن تحریم‌های آمریکا کند.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه دانا؛ پس از اقدام جدید سنای آمریکا در زمینه تصویب تحریم‌های جدید علیه روسیه، ایران و کره شمالی مقامات روسیه واکنش های زیادی را نشان دادند و به دنبال اقدامات متقابلی برای مقابله با این تحریم ها برآمدند.

رجزخوانی مقامات روس برای آمریکا

در حالی که تنها 80 روز دیگر تا اجرایی شدن تحریم ها علیه ایران، روسیه و کره شمالی زمان باقی مانده است، کاخ کرملین بارها نسبت به تبعات این تحریم ها به کاخ سفید هشدار داد؛ دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین در این راستا اعلام کرد که اقدام سناتورهای آمریکایی در تحریم روسیه به اتهام دخالت این کشور در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا، امکان تشدید تحریم های متقابل را به وجود آورده که گزینه مطلوب مسکو نیست.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز ،این تحریم‌ها را به عنوان ابزاری برای تضعیف قدرت روسیه دانست که بدون در نظر گرفتن سیاست‌های مسکو اعمال می‌شوند.وی تصریح کرد که آمریکایی ها احساس می‌کنند روسیه رقیب جدید آنها است و به دنبال مهار روسیه هستند. از دیدگاه پوتین ، این محدودیت‌ها اثر مثبتی بر اقتصاد جهانی نداشته و به ضرر کشورهایی خواهد بود که محدودیت‌ها را اعمال می‌کنند.

وضع تحریم و محدودیت های مالی علیه اتحادیه اروپا از سوی روسیه

اقدامات متقابل روسیه به حرف منتهی نشد و در مقابل روسیه نیز تحریم های متقابلی را علیه این کشورها به اجرا گذاشته است که خسارات مالی و اقتصادی قابل توجهی را متوجه کشورهای اتحادیه اروپا کرده است.

به نظر می رسد تهدیدات روسیه علیه اتحادیه اروپا کار ساز بوده است به طوری که سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا در این باره به روزنامه "دویچه ویرتشافتز ناخریشتن" گفت: رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا به این مسئله اشاره کرده است که تحریم های آمریکا علیه روسیه تاثیرات ناخواسته ای بر منافع اتحادیه اروپا در زمینه تامین انرژیِ خواهد داشت. به همین دلیل کمیسیون اروپا روز گذشته تصمیم گرفته است اگر نگرانی های این اتحادیه مورد توجه قرار نگیرد در عرض چند روز اقدامات مناسب را در دستور کار قرار دهد.

تعلیق همکاری های هسته‌ای آمریکا و روسیه از جانب روس‌ها

از طرف دیگر روسیه همکاری با آمریکا را در بسیاری از موارد مانند همکاری‌های هسته ای به حالت تعلیق در آورده است که این تصمیم هم در پاسخ به تحریم های وضع شده علیه روسیه توسط آمریکا در رابطه با بحران اوکراین صورت گرفته است.

وزارت خارجۀ روسیه می گوید این کشور نمی تواند «در حوزه هایی مانند مدرن سازی و امنیت تاسیسات اتمی به واشنگتن اعتماد کند» و مسکو به تنهایی و با تکیه بر دانش عملی خود از عهدۀ نیازها از جمله تحقیقات در زمینۀ اورانیوم غنی شده با درجۀ کم بر خواهد آمد. و به نفع مردم روسیه نیست که واشنگتن به مسائل نظامی این کشور راه پیدا کند.

پارلمان روسیه همزمان با اینکه به اتفاق آرا به طرح تعلیق همکاری های هسته ای رای داد اعلام کرد که روسیه می‌تواند اقدامات «رنج آور» بیشتری  را در واکنش به سیاست‌های خصمانۀ امریکا در پیش گیرد.

تحریم‌های اساسی روسیه علیه آمریکا

هرچند مرحله دوم تحریم های روسیه علیه آمریکا خواهد بود اما روسیه اعلام کرده است که علت اقدام نکردن برای تحریم آمریکا این است که اعمال تحریم در شرایط فعلی بازپس گرفتن املاک دیپلماتیک روسیه در واشنگتن و نیویورک را غیرممکن خواهد کرد و به محض خارج کردن دارایی های خود از آمریکا اقدام به اعمال این تحریم‌ها می کند. که در این شرایط روس ها تا تصویب طرح تحریم ها در سنای آمریکا و امضای رئیس جمهوری این کشور منتظر خواهند بود و پس از آن در صورت تصویب قطعی، تدابیری را به عنوان اقدام متقابل اعلام خواهند کرد.

اخراج دیپلمات های آمریکایی از روسیه

پوتین در اقدامی دیگر دیپلمات های آمریکایی را از این کشور اخراج و عنوان کرد: «به امید تغییر وضعیت و بهبود آن، مدت زمان زیادی منتظر ماندیم، اما به نظر می‌رسد در آینده نزدیک، اوضاع تغییر نکند».
پوتین ادامه داد که باید ۷۵۵ دیپلمات آمریکایی، خاک روسیه را ترک کنند.

بنا بر اعلام وزارت امور خارجه روسیه، این کاهش شمار دیپلمات‌های آمریکایی در روسیه، شمار آن‌ها را همسان تعداد دیپلمات‌های روس حاضر در ایالات متحده می‌کند.

کاهش وابستگی به دلار، پاسخ روسیه به تحریم روسیه

یکی دیگر از اقدامات تقابلی روسیه با آمریکا طرح کاهش وابستگی کشور روسیه به دلار بود؛ «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه‌ای با رسانه‌های این کشور گفت این کشور در تلاش است وابستگی خود به ارز آمریکا در مبادلات بین‌المللی را کاهش دهد.


ریباکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه گفته است که ما به سرعت امور مربوط به واردات و صادرات را از غالب سیستم دلاری خارج کرده و وابستگی به این ارز را به سرعت کاهش خواهیم داد. چراکه در غیر این صورت سلطه آمریکا بر عملیات مالی بین المللی روسیه از بین نخواهد رفت.

ایران نیز به عنوان کشوری که مورد تحریم‌های آمریکا قرار گرفته بود اعلام کرد که اقدامات متقابلی علیه این طرح انجام می‌دهد؛ نکته قابل توجه در ابتدا این بود که تحریم های جدید برخلاف برجام علیه ایران وضع شد اما برخی از اعضای تیم مذاکره کننده و مسئولین در عمل نه تنها انتقادی از این اقدامات آمریکا نکردند بلکه اعلام کردند نقض فاحش برجام صورت نگرفته است!!

مجلس شورای اسلامی هم در ادامه تحریم های جدید را محکوم کرد و نمایندگان مجلس در جریان بررسی طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه با 228 رای موافق، 1 رای مخالف، 2 رای ممتنع از مجموع 240 نماینده حاضر در صحن علنی پارلمان جزئیات این طرح را تصویب کردند.

این طرح بیشتر به اقداماتی برای کم اثر کردن این تحریم ها تاکید کرده و از برخی نهاد ها خواسته است لیستی از افراد که با آمریکا همکاری می کنند تهیه و در نهایت آن لیست از سوی ایران تحریم شود.

اگرچه این اقدامات در جای خود خوب بوده اما برای مقابله با تحریم های آمریکا اقدامات عملیاتی بیشتری از سوی ایران باید صورت بگیرد؛ اقداماتی که منافع کشورهای اروپایی و آمریکا را در صورت تحریم به خطر بیندازد.

از آنجایی که ایران به لحاظ انرژی در دنیا دارای جایگاه قابل توجه و موثری است شاید بتوان برخی از محدودیت های اعمالی را در این مسیر پیگیری کرد.

با توجه به اینکه تنها 80 روز تا زمان اجرایی شدن تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، روسیه و کره شمالی زمان باقی مانده است، اقدامات متقابل ایران باید سریع تر و در مسیر عملیاتی پیش برود و ایران از طریق به خطر انداختن منافع کشورهای غربی، آنها را محبور به زیر پا گذاشتن تحریم‌های آمریکا کند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.