1396-03-17 12:26
1279
0
39945
گزارش؛

ساخت سدی در ترکیه که ریزگردها را به ایران هدیه می‌دهد + تصاویر ماهواره‌ای

دولت ترکیه در حال ساخت سد ایلیسو بر روی رود دجله است که این اتفاق علاوه بر بیابان‌زایی و خشکسالی در عراق و همچنین نابودی تالاب هورالعظیم، ریزگردهای جدید را برای مردم ایران پدید خواهد آورد.

به گزارش گلستان ما به نقل از مشرق؛ ترکیه در حالی اقدام به ساخت سدی به نام «ایلیسو» بر روی رود «دجله» در جنوب شرقی کشور خود کرده است که آب دجله به «اروندرود» ایران سرازیر می‌شود و این اتفاق موجب خواهد شد میزان آب در تالاب هورالعظیم به حداقل خود برسد و خشک شود. البته خسارات احداث این سد به هورالعظیم محدود نمی‌شود و خسارات جبران‌ناپذیری برای کشورهای‌ پایین‌دست به بار خواهد آورد. از مشکلات معیشتی که برای ساکنان منطقه توسط ریزگردها پیش خواهد آمد، گرفته تا ایجاد فرآیندهایی نظیر بیابان‌زایی و خشکسالی در عراق و حتی ایران.

در سال ١٩٩٢ دولت ترکیه با افتتاح سد بزرگ آتاتورک روی رود فرات که ظرفیت آن معادل ٦٥٠ سد ایرانی بود، عملا آغاز شکل‌گیری ریزگردها در غرب ایران و تشدید بیابان‌زایی در عراق را رقم زد. سد ایلیسو نیز یکی از سدهای بزرگ در حال احداث در کشور ترکیه است که ساخت آن از سال ٢٠٠٦ شروع شد و در سال ٢٠١٩ به پایان خواهد رسید.

احداث این سد بر روی رود دجله که به خاک عراق سرازیر می‌شود و محیط زیست کشور ایران را نیز به خود وابسته کرده، نیازمند مجوزهای قانونی بین‌المللی و جلب رضایت کشورهای ایران و عراق بوده که دولت ترکیه بدون اخذ مجوزهای قانونی از مجامع بین‌المللی در حال ساخت آن است.

تصاویر ماهواره‌ای به دست آمده نشان می‌دهد که مراحل ساخت سد ایلیسو رو به پایان است و وزارت امور خارجه ایران باید هرچه سریع‌تر برای جلوگیری از آسیب بیشتر به مردم ایران، اقدامات لازم را در مجامع بین‌المللی و همچنین مذاکره با دولت ترکیه انجام دهد. تصاویر ماهواره‌ای زیر روند ساخت این سد را نشان می‌دهد:

تصویر ماهواره‌ای بالا، مکان سد ایلیسو را قبل از شروع ساخت آن را در سال ۲۰۱۰ نشان می‌دهد

تصویر ماهواره‌ای بالا، از مراحل احداث سد ایلیسو در سال ۲۰۱۳ گرفته شده است

تصویر ماهواره‌ای بالا، از مراحل احداث سد ایلیسو در سال ۲۰۱۵ گرفته شده است

تصویر ماهواره‌ای بالا، از مراحل احداث سد ایلیسو در سال ۲۰۱۶ گرفته شده است

تصویر ماهواره‌ای بالا، از مراحل احداث سد ایلیسو در سال ۲۰۱۷ (۱۵ اردیبهشت ۹۶) گرفته شده است

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.