1394-06-23 05:19
2785
1
20450
اجساد 4 زائر ایرانی به کشور منتقل می‌شود؛

شمار جان‌باختگان ایرانی حادثه مکه به 8 تن رسید/ ابهام درباره سرنوشت سه زائر گمشده ایرانی + اسامی

با اینکه مسئولان از ساعات ابتدایی وقوع رویداد خونین سقوط جرثقیل در مسجد الحرام اصرار داشتند که جز دوازده زائر مجروح ایرانی، حال دیگر زائران هم وطنانمان خوب است، روز به روز بر شمار ایرانیانی که در این حادثه جان باخته‌اند، افزوده می‌شود.

به گزارش گلستان ما به نقل از تابناک، با تأیید خبر جان باختن سه تن دیگر از زائران ایرانی در پی حادثه سقوط جرثقیل در محدوده پشت مقام ابراهیم در مسجد الحرام، شمار زائران هموطنمان که بر اثر این رویداد رخت از جهان بستند، به هشت تن رسید. این در حالی است که هنوز از سرنوشت سه تن دیگر از ایرانیانی که برای انجام مناسک حج تمتع در مکه مکرمه بودند، خبری نیست.

در پی تلاش برای یافتن مفقودین ایرانی حادثه روز جمعه مکه مکرمه، روابط عمومی سازمان حج و زیارت کشورمان اعلام کرد که «حسن قاسمی درآبادی» از کاروان 17710 تهران، «احمد حاتمی کلشتری» از کاروان بعثه مقام معظم رهبری و «محمد جعفر فلاح» از کاروان 13352 استان اصفهان به جان‌باختگان این رویداد افزوده شدند.

این در حالی است که پیشتر، رئیس سازمان حج و زیارت از مفقود بودن شش نفر از زائران ایرانی خبر داده بود که با مشخص شدن وضعیت سه تن از ایشان، سرنوشت سه زائر دیگر در هاله ای از ابهام فرو می‌رود؛ زائرانی که بر اساس اعلام سازمان حج و زیارت، «مریم آل‌طه بناب» از کاروان 11266 استان آذربایجان شرقی، «فاطمه دامغانی» از کاروان 22124 استان سمنان و «کبری‌بیگم میرغفوری» از کاروان 22124 استان سمنان هستند و باید منتظر ماند تا ساعات آینده درباره وضعیت ایشان اعلام نظر شود.

گفتنی است، پیشتر، نام «شعبان گرجی» از کاروان 33021 استان همدان نیز در زمره مفقودین اعلام شده بود که خوشبختانه این زائر هموطنمان در حالی که مجروح شده و در یکی از بیمارستان‌های مکه تحت مداوا قرار داشت، شناسایی شد و با اطلاع رسانی در این باره به خانواده وی، نگرانی ها درباره این زائر خاتمه یافت.

شمار جان‌باختگان ایرانی حادثه  مکه به 8 تن رسید

اجساد 4 زائر ایرانی به کشور منتقل می‌شود

سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت با تشریح آخرین وضعیت فوت‌شدگان و مجروحان ایرانی حادثه مکه به ایسنا گفت: جسد چهار زائر ایرانی فوت‌شده به زودی، با آخرین پروازی که 26 شهریورماه از ایران وارد عربستان می‌شود، به کشور بازگردانده و دیگر زائر ایرانی فوت شده به درخواست خانواده‌اش در مکه دفن خواهد شد.

وی با اشاره به پیگیری‌های حقوقی وضعیت زائران ایرانی که در طوفان مکه دچار حادثه شدند، افزود: با هماهنگی ستاد حج و زیارت در مکه و همچنین وزارت امور خارجه ایران و مرکز پزشکی حج و زیارت، پرونده‌ی تمام مصدومان و جان‌باختگان ایرانی در آن حادثه در اختیار کنسولگری ایران در جده قرار گرفته تا پیگیری‌های لازم را برای احقاق حق آن زائران و بازماندگانشان طبق قوانین و ضوابط شرعی و حقوقی انجام دهد.

اوحدی درباره‌ وضعیت مصدومان ایرانی نیز گفت: در حال حاضر تمام زائران مصدومی که در بیمارستان حج و زیارت بستری بودند، ترخیص شده‌اند و شش زائر ایرانی دیگر در بیمارستان‌های مکه تحت درمان هستند که طبق نظر پزشکان، چهار نفر آن‌ها نیز تا پایان هفته از بیمارستان مرخص می‌شوند. فقط دو زائر به درمان بیشتری نیاز دارند که برای انجام اعمال حج آن‌ها نیز تمام تمهیدات لازم اتخاذ شده است. این زائران با آمبولانس به مشاعر منتقل خواهند شد تا بتوانند حج خود را کامل کنند.

یازده زائر ایرانی مفقود شده بودند

رئیس سازمان حج و زیارت درباره‌ مفقودین ایرانی در این حادثه نیز گفت: پس از وقوع حادثه، ستادی متشکل از پزشکان و امدادگران و نیروهای حج و زیارت تشکیل و به کاروان‌های ایرانی اطلاع داده شد تا مشخصات گمشدگان خود را کامل و به همراه عکس اعلام کنند. تعداد مفقودین 11 نفر بود که تا نیمه‌شب گذشته (شنبه) هویت چهار نفر در میان کشته‌شدگان ایرانی تشخیص داده شد.

وی افزود:‌ ظهر امروز (یکشنبه) نیز اطلاع دادند یک زائر ایرانی مجروح در یکی از بیمارستان‌های مکه شناسایی شده است که «شعبان گرجی» از استان همدان بود. وضعیت جسمی این زائر نیز مناسب است و طبق نظر پزشکان تا یکی دو روز آینده مرخص خواهد شد.

اوحدی سپس با بیان این‌که خانواده‌های جان‌باختگان و مصدومان ایرانی در حادثه فاجعه‌بار مکه بلافاصله در جریان وضعیت قرار گرفته‌اند، گفت: ما نباید همه زائران و البته خانواده‌های آن‌ها را در ایران مضطرب کنیم، برای همین پس از تشخیص هویت این زائران، بلافاصله خانوادهایشان را در جریان قرار دادیم و اسامی آن‌ها را اعلام کردیم تا باقی زائران نگران نباشند، چون اگر آن زمان اعلام می‌کردیم، 11 زائر مفقود شده‌اند، همه نگران می‌شدند، پس بلافاصله اسامی را منتشر کردیم که این نگرانی فراگیر نشود.

وی در پاسخ به اینکه چقدر این احتمال می‌رود سقوط تاورکرین در مسجدالحرام عمدی بوده باشد، گفت: اصلا چنین موضوعی مطرح نیست، اما اینکه پیمانکار درباره‌ این جرثقیل اهمال‌کاری و سهل‌انگاری کرده، تردیدی نیست، زیرا در اطراف مسجدالحرام ده‌ها جرثقیل دیگر نصب شده‌اند و فقط آن یک جرثقیل در طوفان شدید مکه سقوط کرده است. با همه‌ این‌ها بعید است که مسأله خرابکاری در میان باشد.

اوحدی همچنین با اشاره به پیام تسلیت و دلجویی مقام معظم رهبری به بازماندگان حادثه مکه، گفت: تفقد مقام معظم رهبری و پیگیری ایشان از وضعیت آسیب‌دیده‌گان به اطلاع زائران و مصدومان در مکه رسانده شده که یقینا این دلجویی و پیام‌های سایر مقامات کشور در برقراری آرامش در میان زائران موثر است. / تابناک

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

reza1539

به همکاران بانک ملت استان گلستان تسلیت عرض میکنم

0
0
پاسخ
1394-06-23 20:00

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.