1397-07-30 12:55
839
0
58064
از دریای ترکمن تا بارگاه امام طلایی

دریادلانی که صید محبت آل‎البیت (ع) نصیبشان شد/ راز لقب «قزل امام» از زبان عالم ترکمن

به‎همت آستان قدس‌رضوی جمعی از مردم اهل تسنن استان گلستان به مشهد مقدس اعزام شدند، دریادلانی که دریای ترکمن را رها کرده و صید محبت آل‎البیت (ع) نصیبشان شد.

به گزارش گلستان ما ؛ دریادلانی که صید محبت آل‎البیت (ع) نصیبشان شد، دریای ترکمن را رها کرده و پس از سال‎ها غم فراق سوار بر کشتی امام طلایی، مسیر محبت به آل‎البیت (ع) را با نسیم رحمت و برکت سپری می‎کنند.

این افراد مردانی بودند که گاهی برای آنکه دل به دریا بزنند قصد و نیتشان زیارت حرم امام رضا (ع) بود و همسرانشان نیز برای سلامت برگشتن از دریای سرخ و تنگدست خزر دست به دعا بر می‎داشتند.

با کاروانی از برادران و خواهران اهل تسنن که به زیارت امام مهربانی مشرف شدند همراه شدیم، ترکمن‎هایی که از امام رضا (ع) به عنوان امام طلایی یاد می‎کنند و ارادت به رسول مکرم اسلام (ص) در سیره زندگی آنها سبب شده که زیارت امام رضا (ع) را مثل زیارت حرمین شریفین در برنامه‎های خود داشته باشند.

داود آخوند بلکفه، یکی از روحانیون اهل سنت در این‌باره به خبرنگار خبرگزاری فارس می‎گوید، در بین ترکمن‎ها ارادت خاصی برای آل‎البیت رسول مکرم اسلام (ص) وجود دارد، براساس آیات قرآن خداوند متعال از زبان پیامبر مکرم اسلام (ص) می‎فرمایند که من در مقابل این زحمت‎ها و هدایت‎ها هیچ اجر و پاداشی از امتم نمی‎خواهم مگر اینکه در نزد اهل‌بیت من محبت و ارادت داشته باشند.

وی یادآور می‎شود؛ براساس این آیه شریفه ترکمن‎ها و اهل سنت ارادت خاص و ویژه‎ای نسبت به رسول اکرم (ص) دارند و برای ابراز این ارادت به آل‎البیت رسول مکرم اسلام به مشهد مقدس که مدفن امام رضا (ع) و در دسترس تراکمه منطقه است سفر می‎کنند حتی قبل از مشرف شدن به حرمین شریفین به زیارت امام رضا (ع) می‎روند تا مقدمه‎ای برای ابراز محبت به رسول اکرم (ص) باشد.

این روحانی اهل تسنن تأکید می‎کند؛ از منظر اهل تسنن حضرت امام رضا (ع) جایگاه ویژه و قداست خاص و شخصیتی دارند و براساس فرمایش خدای متعال «در روی زمین سیر کنید و تدبیر و اندیشه کنید که عاقبت انسان‎های باتقوا و مؤمن چگونه بوده است» و برای عبرت‎گیری از شخصیت برجسته اهل‌بیت رسول اکرم و به‌ویژه امام رضا (ع) ترکمن‌ها در طول سال و به مناسبت‎های مختلف به زیارت امام رضا (ع) مشرف می‎شوند.

آخوند بلکفه افزود: این ایام شاهد هستیم که با هماهنگی روحانیون کاروان نه‌تنها قبل از تشرف حرمین شریفین بلکه پس از برگشت از حج نیز ترکمن‎ها با هماهنگی حجاج بیت‎الله‎الحرام برای ابراز محبت و مودت به آل البیت (ع) به زیارت امام رضا مشرف می‎شوند.

وی می‎افزاید؛ امروز نیز شاهد هستیم که جمعی از مردم قشر کارگر ترکمن از شهرستان بندرترکمن برای ابراز محبت به این امام همام به مشهد مقدس مشرف شدند تا فضای زیارت حرمین شریفه در زیارت امام رضا را دریابند و این فضای نورانی مشهدمقدس ابراز محبت به رسول اکرم زیارت اهل بیت (ع) بجویند و همچنان آن معنویت را در قلب و ذهن خود و  اندیشه‎های خود مستمر داشته باشند.

بهلکه اعتقاد دارد این نعمتی از جانب خدای متعال و تشکیلات منسجم  بعثه مقام معظم‌رهبری است تا برنامه اعزام به مشهد مقدس  را تدارک ببینند تا بعد از برگشت زائران از حرمین شریفین به دیدار امام رضا (ع) مشرف شوند.

این روحانی اهل تسنن یادآور شد: در سال ۱۳۸۴ به‌عنوان نخستین کاروان از ترکمن‎صحرا توفیق زیارت زوجات رسول اکرم (ص)، حضرت بلال، و مجاهدین صدر اسلام که در دمشق مدفون هستند را داشتیم، فضای دل‌انگیزی در آن سال‎ داشت در آن زمان به‌عنوان روحانی کاروان به دمشق مشرف شدم و اعزام این‌چنینی کاروان به حرم مطهر امام رضا (ع) برای من تداعی کننده آن روزها است.

وی می‎گوید، ترکمن‎ها و اهل سنت منطقه حضرت امام رضا را واسطه‎ای برای پیوند محبت بین رسول اکرم (ص) می‌دانند و بارگاه این امام همام در دسترس ترکمن‎ها است و به مناسبت‎های مختلف و حتی بعد از عروسی جهت تبرک به مشهد مقدس سفر می‎کنند.

آخوند بلکفه ادامه می‎دهد؛ بارها دیده شده که زمانی ترکمن‎ها دلشان گرفته برای آرامش قلبی قصد زیارت امام رضا(ع) کرده و با این سفر تسکین پیدا می‎کنند چراکه ترکمن‎ها به این روایت پیامبر اکرم (ص) که ذکر انسان‎های سالم  و مؤمن سبب رحمت و برکت می‎شود معتقد هستند و یقین دارند که با حضور در بارگاه مطهر امام رضا (ع) زندگی‎شان پر از برکت و رحمت الهی می‎شود.

وی با بیان اینکه ترکمن‎ها به مناسبت‎های مختلف و در طول سال قصد زیارت امام رضا (ع) می‌کنند تا به این امام همام ابراز محبت داشته باشند، یادآور می‎شود؛ مردم ترکمن‌صحرا و ترکمن‎های کشور ترکمنستان امام رضا (ع) را امام طلایی می‌نامند، چراکه این امام همام برایشان گره‌گشا است و ترکمن‎ها مانند طلا برای ایشان ارزش قائل هستند و این‌گونه ارزش ذهنی امام رضا(ع) را بیان می‎کنند.

روحانی اهل سنت ادامه می‎دهد؛ بارگاه امام رضا (ع) به رنگ طلایی است و ترکمن‎ها معتقد هستند که این امام همام گره‌گشای افراد نیازمند است و به آن امام طلای می‎گویند و این بین ترکمن‌های استان و ترکمن‎های کشور ترکمنستان که به زبان ترکمنی سخن می‎گویند رواج دارد و امام رضا (ع) را امام طلایی یا به زبان ترکمنی« قزل امام » می‎نامند.

وی ابراز می‎کند؛ جمع حاضر که امروز به زیارت امام رضا (ع) مشرف شدند از قشر کارگر هستند و قوت خود را با عرق جوین خود تأمین می‌کنند، این افراد ارادت خاصی به امام رضا (ع) دارند و وقتی‌که  دل به دریا می‌زنند، یاد و  قصد زیارت امام رضا(ع) همراهشان است و نارسایی‎ها و مشغله‎های کاری زندگی را باافتخار سپری می‎کنند تا روزی به حرم امام رضا (ع) مشرف شوند.

امان سلطان کلته بانوی 63 ساله ترکمن که برای نخستین بار به زیارت امام رضا (ع) آمده است، در گفت‎وگو با خبرنگار فارس می‎گوید؛ وقتی متوجه شدم برای اعزام به مشهد ثبت‎نام می‎کنند بسیار خوشحال شدم و برای ثبت‎نام اقدام کردم.

وی می‎افزاید؛ در روستاهای دورافتاده زندگی می‎کنم و طی این سال‎ها مشکلات و مشغله‎های زندگی مانع حضورم در مشهد می‎شد اما حال که توفیق حضور در حرم امام رضا(ع) را یافتم بسیار خوشحالم.

بی‎بی حلیمه کلته نیز از زائراولی‎هاست و با شوق فراوان از حضورش در بارگاه امام رضا (ع) سخن می‎گوید.

وی می‎افزاید؛ بسیار مشتاق زیارت امام رضا (ع) بودم اما متأسفانه تاکنون توفیق نمی‎شد امروز که عازم مشهد شدم بسیار خوشحالم و از خداوند می‎خواهم این توفیق نصیب همه دوستداران شود.

کلته ادامه می‎دهد؛ ترکمن‎ها برای حل مشکلات و حاجات خود را از امام رضا (ع) می‌خواهند و کسانی که صاحب فرزند نمی‎شوند و یا ازدواج نکردند و یا مشکلات دیگر دارند با حضور در حرم امام رضا (ع) برای حل مشکلاتشان دعا می‎کنند./

منبع :فارس

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.