1396-10-22 20:10
1285
2
49056
با افزایش تعداد نمایندگان استان به 8 نفر؛

آیا شرق گلستان دارای دو نماینده خواهد شد؟

در طرح های فعلی که در مجلس توسط نمایندگان مطرح شده برای استان گلستان افزایش یک نماینده به حوزه انتخاییه شرق استان و ایجاد حوزه انتخابیه مینودشت و گالیکش با یک نماینده مستقل و حوزه انتخابیه کلاله و مراوه تپه با یک نماینده مستقل در نظر گرفته شده و در صورت تصویب موضوع در دور آتی انتخابات مجلس گلستان 8 نماینده در مجلس خواهد داشت.

به گزارش گلستان ما به نقل از ترکمن سسی، موضوع افزایش تعداد نمایندگان از ادوار گذشته مجلس مورد بحث بوده و در حال حاضر نیز تعدادی از نمایندگان مجلس روی طرح هایی با این موضوع کار می کنند و قرار است لایحه‌ای نیز ازسوی دولت ارائه شود.

بر اساس اصل 64 قانون اساسی پس از هر ده سال، با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و نظایر آنها حداکثر بیست نفر نماینده می‌تواند اضافه شود.محدوده حوزه‏های انتخابیه و تعداد نمایندگان را قانون معین می‌کند.

با توجه به این اصل از قانون اساسی عوامل مختلفی همچون عوامل انسانی ، سیاسی و جغرافیایی در افزایش تعداد نمایندگان مدنظر قرار می گیرد به عبارت دیگر میزان جمعیت ، وسعت جغرافیایی و پراکندگی منطقه ، مرزی بودن، میزان توسعه یافتگی یا عدم توسعه و دوری از مرکز نیز می تواند معیار و شاخص هایی از این دست باشد.

*از سال 1378 تعداد نمایندگان مجلس ثابت باقی مانده است

اولین و آخرین تغییر تعداد نمایندگان مجلس به سال 1378 بر می گردد زمانی که رقم فعلی تعداد نمایندگان یعنی290 نفر تثبیت شد ، از آن زمان تاکنون تعداد نمایندگان مجلس تغییری نگرده است و با توجه به گذشت حدود 20 سال از آن زمان ، طبیعتا و بر اساس قانون در سال 98 امکان افزایش 2 نوبت 20 نفره، یعنی 40 نفر به تعداد نمایندگان مجلس وجود دارد.

*پیشنهاد دو نفر شدن نمایندگان شرق استان

در طرح های فعلی که در مجلس توسط نمایندگان مطرح شده برای استان گلستان افزایش یک نماینده به حوزه انتخاییه شرق استان و ایجاد حوزه انتخابیه مینودشت و گالیکش با یک نماینده مستقل و حوزه انتخابیه کلاله و مراوه تپه با یک نماینده مستقل در نظر گرفته شده است و در صورت تصویت موضوع در دور آتی انتحابات مجلس گلستان 8 نماینده در مجلس خواهد داشت.

*مستمر پیگیر موضوع طرح هستم /مجمع نمایندگان استان موافق موضوع هستند

در خصوص آخرین وضعیت افزایش تعداد نمایندگان مجلس ، شهرام غراوی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری ترکمن سسی می گوید: از اولین روزهای حضورم در مجلس به صورت مستمر پیگیر این موضوع هستم و خوشبختانه مجمع نمایندگان استان نیز روی موضوع موافق هستند.

نماینده شرق استان گلستان در مجلس با تاکید بر پیگیری جدی موضوع توسط نمایندگان و مجلس، می افزاید: این موضوع در قالب طرح در مجلس دنبال می شود و در واقع مجلس و نمایندگان به دنبال انجام این مهم هستند و علیرغم اینکه دولت پیش نویس لایحه را داده ولی هنوز لایحه را ارائه نکرده است.

شهرام غراوی با اشاره به وسعت جغرافیایی بالای حوزه انتخابیه شرق استان و جمعیت حدود 440 هزار نفری آن تصریح می کند: مجمع نمایندگان استان از طرح افزایش نمایندگان و اینکه حوزه شرق استان دارای دو حوزه انتخابیه مستقل و دو نفر نماینده باشد خوشبختانه رضایت مندی دارند.

*موضوع در حال پیگیری است

قرجه طیار نماینده گنبدکاووس در مجلس نیز در این باره به خبرنگار ترکمن سسی می گوید: طرح افزایش نمایندگان مجلس از ادوار پیشین مجلس مطرح بوده و چندین بار در قالب طرح و لایحه در مجلس رد شده است و با توجه به اینکه مطابق قانون هر 10 سال تعداد 20 نماینده باید افزایش یابد ولی متاسفانه حدود 20 سال هست این موضوع اجرایی نشده و مجلس و دولت در حال پیگیری موضوع هستند تا این کار انجام شود.

با توجه به اینکه در این دوره طرح موضوع در مجلس، و بر اساس طرح های ارائه شده قرار است تعداد 40 نفر نماینده به نمایندگان فعلی مجلس اضافه شود به نظر می رسد نظر اکثر مجمع نمایندگان استان ها برای افزایش حداقل یک نفر به سر جمع تعداد نمایندگان استانی آنها تامین شده باشد مخصوصا اینکه موضوع در سال دوم مجلس فعلی مطرح گردیده و مجلس فرصت زمانی کافی دارد برای بررسی با حوصله دارد و به ماه های پایانی موکول نشده است.

به نظر می رسد شرایط نسبت به ادوار گذشته مساعدتر باشد

البته ممکن است برخی از نمایندگان به دلیل هزینه های مضاعف و بار مالی افزایش تعداد نمایندگان مخالف طرح ها و لایحه مورد ارائه باشند اما این موضوع بر گرفته از اصل قانون اساسی است و نمی توان اجرای اصل قانون اساسی را صرف داشتن بار مالی معطل گذاشت.

و یا ممکن است برخی از نمایندگان به دلیل اختلاف نظرهای درون استانی برای انتخاب حوزه ی موضوع افزایش سهمیه چندان موافق تصویب موضوع نباشند ولی خوشبختانه با تاکیدی که نماینده شرق استان بر اتفاق نظر مجمع نمایندگان استانی روی موضوع دارد و اینکه اعتقاد داریم با نگاهی فرا سیاسی و با در نظر گرفتن جمیع عوامل ، افزایش یک نفر به تعداد نمایندگان استان به ویژه شرق استان ، دارای کارکرد اجتماعی مفید و باعث تغییرات مطلوب در زندگی مردم انقلابی و مرزداران غیور شرق استان خواهد شد ما امیدوارانه منتظر عاقبت خوش این طرح ها و لایحه می مانیم تا در دوره آتی انتخابات مجلس 8 نفر را از استان به مجلس شورای اسلامی معرفی نماییم.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

رضا

با توجه به عوامل مختلف جمعیت، وسعت، پراکندگی و بافت قومیتی بهترین منطقه غرب استان است که امیدوارم این حق به این قسمت استان برسد.

0
0
پاسخ
1396-10-23 09:13

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.