1396-09-24 09:02
752
0
47833
در آیین نکوداشت 60 سال حفاظت از پارک ملی گلستان عنوان شد؛

پارک ملی گلستان در محدوده استان گلستان ‌می‌ماند/ امسال 300 میلیارد ریال اعتبار برای پارک ملی گلستان پیش‌بینی شد + عکس

معاون سازمان برنامه‌وبودجه کشور و مشاور عالی محیط‌زیست کشور گفت: پارک ملی گلستان در محدوده استان گلستان خواهد ماند و برای ارتقاء مدیریت آن، رئیس پارک از طرف رئیس سازمان محیط‌زیست کشور انتخاب خواهد شد و مدیرکل محیط‌زیست گلستان، قائم‌مقام سازمان محیط‌زیست کشور خواهد بود.

به گزارش گلستان ما به نقل از نیلکوه، سعید نمکی در مراسم آیین نکوداشت 60 سال حفاظت از پارک ملی گلستان در سالن همایش موزه پارک ملی گلستان با اشاره به اینکه گونه قوچ و میش پارک ملی گلستان در حال انقراض است اظهار داشت: سال 57، در پارک ملی گلستان 18 هزار میش و قوچ وجود داشت و امروز این تعداد به کمتر از 3 هزار گونه رسیده و با توجه به اینکه، پارک ملی گلستان، ویترین زیبا طبیعت محیط‌زیست دنیاست، باید در حفاظت آن کوشا باشیم.

nilkooh2791 1

وی افزود: برای نخستین بار با مشارکت جوامع محلی و همراهی سازمان محیط‌زیست، برنامه درازمدت برای پارک ملی گلستان تدوین شد و از همه افراد مانند، استاندار، فرماندار، جوامع ملی، دهیاران و غیره و استان‌های هم‌جوار، هیئت‌امنا برای پارک ملی گلستان تعیین شد تا بتوانند در اجرای سیاست‌های کلان پارک تأثیرگذار باشند.

نمکی تصریح کرد: برای ارتقاء محیط‌زیست کشور، بدون جوامع محلی و سازمان‌های مردم‌نهاد، راه به‌جایی نخواهیم برد و نخستین گام در استفاده از مشارکت مردم، تشکیل هیئت‌امنا و استفاده از تنوع قومیتی و اتحاد و همدلی آنان در حاشیه پارک بود.

مشاور عالی رئیس محیط‌زیست کشور تأکید کرد: در راستای اعتلای ملی و استفاده از ظرفیت همزیستی بسیار مسالمت‌آمیز و صمیمانه، بتوانیم از اندیشه و دست توانمند جوامع محلی و سازمان‌های مردم‌نهاد، سیاست‌های کلی پارک ملی را در جهت حفاظت آن انجام دهیم.

nilkooh2791 1

شکارچی‌های قدیمی ارکان نگهداری از طبیعت

نمکی گفت: مهم‌ترین ارکان نگهداری طبیعت در کشورهای پیشرفته، شکارچی‌ها قدیمی هستند که اسلحه خود را کنار گذاشته و از طبیعت نگهداری می‌کنند و ما نباید شکارچی‌های دارای پروانه را در مقابل خود بدانیم، زیرا پشت این تفکر، مغلطه‌کاری است و آتش‌سوزی جنگل‌ها نیز پشت این تفکر است.

معاون سازمان برنامه‌وبودجه وزارت کشور یادآور شد: حفاظت بدون بهره‌برداری امکان‌پذیر نیست و این نگاه به حفاظت باید بدون بهره‌برداری باشد درست نیست و سال‌هاست که ادامه دارد، ما هنوز نتوانستیم در بهره‌برداری صحیح فرهنگ‌سازی کنیم و برای جوامع محلی آموزش‌های لازم را ارائه دهیم.

نمکی اظهار کرد: شکارچی‌های دارای پروانه که سبب تخریب و آسیب به طبیعت می‌شوند کمتر از 3 درصد هستند و آخرین پروانه شکار برای پارک ملی در سال 46 اخذشده است.

nilkooh2791 1

پارک ملی گلستان در محدوده استان گلستان ‌می‌ماند

معاون سازمان برنامه‌وبودجه وزارت کشور تصریح کرد: پارک ملی گلستان در محدوده استان گلستان خواهد ماند و برای ارتقاء مدیریت آن، رئیس پارک از طرف رئیس سازمان محیط‌زیست کشور انتخاب خواهد شد و مدیرکل محیط‌زیست گلستان، قائم‌مقام سازمان محیط‌زیست کشور خواهد بود.

وی افزود: برای انتخاب مدیر پارک، چند شاخص را در نظر داشتیم که نخستین سیاست مدیر باید رفاقت و صمیمت با مردم منطقه باشد و دیگر اینکه مشارکت جوامع محلی به‌ویژه شورای راهبردی و هیئت‌امنا را داشته باشد و شاخص مهم اینکه مدیر باید در خود پارک ملی مستقر باشد.

به گفته نمکی با رایزنی‌های انجام‌شده، آقای تیموری از استان یزد، که فعالیت‌های درخشانی درزمینهٔ استفاده از بخش خصوصی داشته با حکم آقای کلانتری، به‌عنوان مدیر جدید پارک ملی گلستان معرفی شد.

nilkooh2791 1

منابع اعتباری، پارک‌های ملی کشور، 3 برابر رشد یافت

نمکی تصریح کرد: قرار است همه پارک‌های ملی کشور، هوشمند شود و نخستین پایلوت هوشمند سازی، در پارک ملی گلستان به‌عنوان برنامه ملی انجام خواهد شد، ,تا کوچک‌ترین آتش‌سوزی و یا آسیب، توسط سیستم هوشمند مشخص شود.

مشاور عالی سازمان محیط‌زیست کشور تأکید کرد: امسال برای نخستین، منابع اعتباری، پارک‌های ملی کشور، 3 برابر رشد یافت و قرار است از صندوقی که برای توسعه ملی برنامه‌ریزی کردیم، در حمایت از طبیعت ایران، از محل صندوق حامل‌های انرژی که مبلغ قابل‌توجه است، در عرصه محیط‌زیست سرمایه‌گذاری کنیم و معتقدیم که در عرصه سلامت و طبیعت هرقدر هزینه کنیم، سرمایه‌گذاری است.

nilkooh2791 1

30 میلیارد تومان برای حمایت از پارک ملی گلستان هزینه می‌شود

معاون سازمان برنامه‌وبودجه وزارت کشور یادآور شد: در نظر داریم در سال 97، مبلغ 30 میلیارد تومان برای حمایت از پارک ملی گلستان هزینه کنیم، پارک ملی حیات خلوت و نفس‌کش گلستان است و باید برای نسل آینده نگهداری کنیم.

وی گفت: در نظر داریم در برنامه‌های آینده، بهترین سایت اکو توریسم و بهترین مقالات که توسط کارشناسان خارجی در مورد جانورشناسی و دیگرگونه‌ها نوشته‌شده، جمع‌آوری و در آرشیو نگهداری کنیم و بهترین موزه ویترین حیات‌وحش و مرکز آموزشی تنوع زیستی را در این منطقه به تصویر بکشیم.

مشاور عالی سازمان محیط‌زیست کشور اظهار کرد: حدود 140 هکتار از اراضی پارک ملی گلستان در سال 57 از پارک ملی گلستان جداشده و اکنون در محدوده، قرق بود استان خراسان شمالی است و در نظر داریم برای مدیریت یکپارچه، با جوامع محلی صحبت کرده و این اراضی را به محدوده پارک ملی گلستان در استان گلستان بیفزاییم.

به گزارش نیلکوه، در این مراسم که فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور، استاندار، چند تن از مدیران کل گلستان و نیز استان‌های هم‌جوار و مدیران شهرستان گالیکش در آن حضور داشتند، از مدیران کل محیط‌زیست گلستان و روسای قبلی پارک ملی گلستان با اهدای هدایایی تجلیل شد.

پارک ملی گلستان یا جنگل گلستان، منطقهٔ حفاظت‌شده‌ای در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی است. این منطقه قدیمی‌ترین پارک ملی ثبت‌شده در کشور ایران و پناهگاهی کم‌نظیر برای حیات‌وحش است که ۱۳۵۰ گونهٔ گیاهی و ۳۰۲ گونهٔ جانوری، ازجمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومترمربع مساحت خود جای‌داده است و به همین دلیل از سوی یونسکو به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.