1395-12-04 16:58
1544
0
35620
سود میگو گمیشان در جیب سرمایه گذاران غیر بومی؛

میگو به نام گمیشان و به کام دیگران / چه کسانی مقصرند؟

این اعتراضی است که مدام شنیده می شود، چرا سود میگو گمیشان در جیب سرمایه گزاران غیر بومی می رود ؟ آیا این موضوع صحت دارد؟

به گزارش گلستان ما به نقل از ساحل گمیشان، اینکه سایت میگو و عواید اقتصادی آن به نام گمیشان و به کام دیگر استانهاست چند درصد درست است اصلا موضوع بحث ما نیست و شکی هم نیست که جوانان گمیشانی که بیشترین نرخ بیکاری در استان را تجربه می کنند باید در اولویت بهره مندی از این نعمت قرار بگیرند...

ولی واقعا چرا ان اتفاق افتاده؟ چرا پای سرمایه گذاران غیر بومی به گمیشان باز شده است؟ 

سرمایه گذاران غیر بومی نعمت یا نقمت؟

روزی که بحث میگوی گمیشان به میان آمد نه تنها بسیاری از مردم بومی حتی بسیاری از مسئولین باور نمی کردند این طرح اقتصادی به این خوبی در شهرستان جواب دهد و میگوی گمیشان به برند استان گلستان و یکی از با کیفیت ترین محصولات در کشور بدل شود..

شاید خیلی هم مقصر نباشند خاطره ناموفق و یا طولانی بندر خصوصی و پتروشیمی گلستان که بعد از سالها هنوز به هیچ نتیجه ای نرسیده و نامعلوم است در این طرز تفکر بی تاثیر نبوده و تا حدودی هم می توان به همه آنها حق داد.

IMG08164981

سایت میگوی گمیشان از همان ابتدا قرار بود توسط بخش خصوصی و با حمایت های دولت به سرانجام برسد

نبود سرمایه گذار بزرگ در شهرستان و عدم استقبال گمیشانی ها باعث شد بخش بزرگی از مزرعه های میگو به سرمایه گزاران غیر بومی واگزار شود

اگر سرمایه گذاران غیر بومی پایه کار نمی آمدند سایت میگو سرپا نمی شود و به بهره برداری نمی رسید

قطعا وجود سرمایه گزاران غیر بومی باعث پیشرفت و سوددهی سایت میگو شد و برای بسیاری از بومیان گمیشانی به طور مستقیم و غیر مستقیم فرصت شغلی ایجاد کرد ..

هرچند کارگری و نگهبانی و ..شغلهایی از این دست بیشتر به دست بومیان گمیشانی انجام می شود ولی حق مردم گمیشان بیش از این است و باید سود اصلی این طرح در جیب مردم منطقه باشد.

سرمایه داران گمیشانی تعلقی به سرزمین پدری ندارند و ترجیح می دهند در شهرهای دیگر سرمایه گذاری کنند .

شاید در نگاه اول خیلی ها گمان کنند گمیشان اصلا سرمایه گذار و سرمایه دار بزرگ ندارد ولی این صحت ندارد بیشتر گمیشانی ها با پولی که در این شهرستان به دست می آورند در شهرهای بزرگ تر مثل تهران ، گنبد و .. سرمایه گذاری می کنند و این مسیله باعث عدم پیشرفت شهر شده است .

خیرات کردن فقط به مدرسه ساختن و مسجد سازی نیست کمک به اشتغال جوانان خیرات ارزشمندی است که نادیده گرفته شده است

گمیشانی ها هرچند از نظر اقتصادی ضعیف هستند ولی مردمی گشاده دست هستند و دست خیر دارند و با دادن زکات و حمایت از فقرا و نیازمندان آشنا مهربانیشان را ثابت کردند و به همین دلیل در شهرستان محروم گمیشان تکدی گری جایی ندارد

در شرایطی که بسیاری از خیرین مدرسه، مسجد و مرکز بهداشت در شهرستان می سازند که البته کار بسیار پسندیده ای است و زندانیان غیر عمد را آزاد میکنند از خیرات در بخش اشتغال غافل شده اند اگر خیرین با سرمایه گذاری در بخش میگو فرصت اولیه اشتغال را تا مرحله ای که جوانان کار را در دست بگیرند فراهم کنند نه تنها یک جوان که خانواده های زیادی را از قرار گرفتن در معضلات اجتماعی که به دلیل بیکاری رخ می دهد نجات می دهند.

سرمایه گذاران و سرمایه داران بومی پای کار نیامدند و یا عرقی به آتاباتان (سرزمین پدری خود) نداشتند و یا اعتماد نکردند ویا به هر دلیل دیگری باعث شدند مزارعی تا امروز در اختیار غیر بومیان قرار بگیرد

ولی از حق هم نباید گزشت اگر همین سرمایه گزاران غیر بومی هم نمی آمدند سایت میگو امروز به سوددهی نمی رسید..

هنوز بخش قابل توجهی از مزارع سایت میگو (چند هزار هکتار) به بهره برداری نرسیده است سرمایه گزاران و سرمایه داران و خیرین گمیشانی همت کنند و کار را به دست بگیرند و اجازه ندهند سهم جوانان منطقه فقط کارگری و نگهبانی باشد ..

تقصیر را به گردن دیگران انداختن همیشه راحت ترین کار است ببینیم سهم ما این وسط چه بوده و چه کرده ایم.

درد دلی بود با سرمایه گذاران بومی نه قصد تطهیر دولتی ها را داشتیم و نه سرمایه گزار غیر بومی هستیم و آرزو مندیم سایت میگو دروازه پیشرفت اقتصادی مردم خوب ، شایسته گمیشان شود.

نویسنده: مریم شریفی

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.