1397-07-26 11:58
911
0
57951
رییس شبکه بهداشت و درمان گالیکش؛

حیوان گزیدگی در گالیکش رو به افزایش است

رییس شبکه بهداشت و درمان گالیکش گفت: حیوان گزیدگی در شهرستان گالیکش رو به افزایش است.

به گزارش گلستان ما، دکتر حسن رحیم زاده در گفت‌وگو با خبرنگار نیلکوه گفت: علی‌رغم تعداد بالای حیوان گزیدگی، موردی از بروز بیماری هاری انسانی، در سطح شهرستان گالیکش نداشتیم.

وی افزود: سگ‌ها عامل بیش از 90 درصد موارد حیوان گزیدگی و انتقال بیماری هاری به انسان‌ها هستند.

رحیم زاده اضافه کرد: در 6 ماهه اول سال 97 نسبت به سال گذشته تعداد موارد حیوان گزیدگی در سطح شهرستان افزایش‌یافته است که نیازمند کنترل و جمع‌آوری سگ‌ها در سطح شهرستان است.

رییس شبکه بهداشت و درمان گالیکش تصریح کرد: اگر اقدام جدی و اصولی در خصوص سگ‌های خانگی و همچنین جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در گالیکش انجام نگیرد، پیشگیری و مقابله با حیوان گزیدگی مشکل‌تر و کنترل بیماری هاری دشوارتر می‌شود.

وی افزود: بیماری هاری درواقع يک بيماری ويروسي مربوط به دستگاه عصبی بوده كه در صورت مبتلا شدن فرد به این بیماری هیچ راه درمانی نداشته و فرد فوت خواهد کرد.

به گفته رحیم زاده؛ این بیماری عمدتاً در گوشت‌خواران اهلی و وحشی (سگ، گربه، گرگ، روباه، شغال و......) و در درجه بعد در ساير حيوانات علفخوار (گاو، گوسفند، بز، الاغ، اسب و....) و همچنين خفاش باعث ايجاد بيماری می‌کند. انسان در اثر گزيده شدن توسط حيوانات فوق كه آلوده به بيماری هاری باشند به اين بيماری مبتلا می‌شود.

رییس شبکه بهداشت و درمان گالیکش گفت: خوشبختانه علی‌رغم کشندگی بالای این بیماری، در صورت انجام تمام مراحل پیشگیری و درمان ازجمله شست‌وشوی صحیح با آب و صابون به مدت 20 دقیقه و تزریق سرم و واکسن ضد هاری به‌موقع و کامل، می‌توان از ابتلا به هاری پیشگیری کرد.

مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های گالیکش نیز گفت: طبق برآورد مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر در کشور، به ازای پیشگیری و درمان هر فرد حیوان گزیده حدود یک‌میلیون تومان هزینه صرف می‌شود و این در حالی است که تمام این خدمات به‌صورت رایگان ارائه می‌شود و هرساله باعث تحمیل هزینه‌های بسیار زیادی به سیستم سلامت کشور می‌شود.

صادق خسروی مهم‌ترین اقدامات پیشگیرانه قبل از بروز حیوان گزیدگی را شامل پرهیز از نزدیک شدن به سگ‌ها بخصوص سگ‌های ولگرد و بدون صاحب، عدم آزار و اذیت کردن سگ‌ها است. و در صورت حیوان گزیدگی شست شوی محل زخم به مدت 20 دقیقه و انجام واکسیناسیون به‌موقع ضد هاری است.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.