1396-07-16 16:59
2412
0
45014
دومین آبشار خزه‌ای گلستان؛

«آبشار فارسیان» گالیکش در فهرست ملی میراث طبیعی ثبت شد + تصاویر

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان اعلام کرد که آبشار روستای فارسیان در شهرستان گالیکش به‌عنوان دومین آبشار خزه‌ای و زیبای استان گلستان در فهرست ملی میراث طبیعی ایران به ثبت رسید.

به گزارش گلستان ما به نقل از نیلکوه، ابراهیم کریمی در این خصوص اظهار داشت: فارسیان یکی از بی‌نظیرترین آبشارهای استان گلستان است، ارتفاع کلی ریزشگاه آبشار 8 تا 25 متر و پهنای آن 30 متر است و آب آن از چشمه «پیرغار» تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: آبشار فارسیان گالیکش در شرق گلستان مانند آبشار کبودوال (در حوزه شهرستان علی‌آباد) از خزه پوشیده شده است.

به گفته وی؛ در تحقیق "فلورستیک" خزه‌های استان گلستان که جمع‌آوری نمونه‌های آن در 29 ایستگاه استان صورت گرفت، 117 گونه شناسایی شد که یک‌سوم کل گونه‌های فلور خزه در ایران را تشکیل می‌دهد.

کریمی افزود: آبشار فارسیان یک پدیده فرسایشی بوده که در سنگ‌های دوره کالدونین تشکیل‌شده و از مناطق گردشگری شناخته‌شده در استان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان گفت: باهدف حفاظت و معرفی این اثر ارزشمند و با پیگیری صورت گرفته در نشست روز چهارشنبه 12 مهر 96 کمیته میراث طبیعی شورای عالی ثبت آثار کشور این اثر ارزشمند در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت ملی رسید.

لوح ثبت اثر پس از طی تشریفات قانونی به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان ارسال خواهد شد.

اولین آبشار خزه‌ای استان گلستان در جنگل کبودوال شهرستان علی‌آباد واقع است.

آبشار تمام خزه‌ای کبودوال اوایل سال 94 در نشست کمیته ثبت و حریم میراث طبیعی به‌عنوان اثر 649 استان گلستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

آبشار زیبا و تمام خزه‌ای کبودوال که شهرتی جهانی یافته در کنار کوه‌های پوشیده از درختان سر به فلک کشیده و آسمان‌خراش‌های طبیعی قرار دارد.

آبشار اصلی کبودوال و مجموعه آبشارهای کوچک‌تر آن در داخل پارک جنگلی کبودوال در 5 کیلومتری جنوب غربی شهر علی‌آبادکتول و در دامنه کوه هارون قرارگرفته و گونه‌های گیاهی و درختی و درختچه‌ای مجاور آن بومی این منطقه است.

ارتفاع آبشار 12 متر،عمق حوضچه 2 متر، عرض حوضچه 4متر و طول حوضچه8 متر بوده و وسعت منطقه قابل‌استفاده گردشگری آن 550 متراست.

کبودوال از چشمه‌های جنوبی تشکیل‌شده و در عمق دره‌ای که جنگل انبوهی آن را پوشیده، واقع است، آب این آبشار زلال و شفاف بوده و زمزمه حرکت آب در فضای آرام و سکوت جنگل آرامشی خاص به انسان می‌بخشد.

پارک جنگلی 109 هکتاری کبودوال و آبشار زیبای آن هرساله شاهد حضور هزاران مسافر و گردشگر است که ساعاتی از وقت خویش را در این منطقه می‌گذرانند و از فضای طبیعی و آبشار آن لذت می‌برند.

nilkooh1762 1

nilkooh1762 1

nilkooh1762 1

nilkooh1762 1

nilkooh1762 1

nilkooh1762 1

nilkooh1762 1

nilkooh1762 1

nilkooh1762 1

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.