1396-12-09 07:57
1390
0
50995
در دفتر فرماندهی سپاه این شهرستان برگزار شد؛

جلسه راهیان نور با حضور اعضای شورای شهر در سپاه کردکوی/ قول مساعدت و همکاری شورا در اعزام راهیان نور + تصاویر

جلسه ای با موضوع راهیان نور با حضور اعضای شورای اسلامی شهر کردکوی در دفتر فرماندهی سپاه این شهرستان برگزار شد.

به گزارش گلستان ما به نقل از رادکانا؛ برگ‌های تقویم را که ورق می­ زنی به یک روز تاریخی می­ رسی؛ هر سال که می­ گذرد یک بهار بیشتر از رشادت­ های رزمندگان دفاع مقدس فاصله می­ گیریم اما آن چه که در این بین می ­ماند بزرگداشت یاد و خاطره این عزیزان است.

اردوهای سالانه راهیان نور که خوشبختانه چند سالی به راه افتاده برگ زرینی است که می تواند ازخود گذشتگی و قداست زمینیان را به رخ افلاکیان بکشد.

در آن روزهای حماسه و گذشت؛ هرکس فقط به ادای وظیفه فکر می ­کرد و بس. هیچ کس به فکر مقام و درجه نبود. مال و اموال و فرزندان هم درکسی دلبستگی ایجاد نمی­ کرد گویی احساس می­ کردی اینجا قطعه ­ای از بهشت است که این چنین دلها را مجذوب خود کرده است.

در این سرزمین مقدس آرزوهای زیادی در عمق خاک به خواب رفته ­اند، آرزوهای مادرانی که اشک شان را پنهان کرده اند تا اراده فرزند جوانشان برای رفتن و ایستادگی برای میهن را نبینند؛ جوانانی که از مادر بی قبر خود آموختند این همه قبر بی نشان بسازند تا بزرگترین نشان ایستادگی و مقاومت مردم این سرزمین را شکل دهند.

حال که سال ها از آن روزگار می ­گذرد؛ این سوال در ذهن ما خود نمایی می ­کند که تا چه اندازه توانسته ایم سرگذشت این رشادت ها را به نسل هایی که آن دوران را درک نکرده اند؛ منتقل کنیم؟

و اما برگزاری جلسه فرماندهی سپاه با اعضای شورای شهر کردکوی با موضوع راهیان نور:

در راستای هر چه بهتر برگزار شدن اردوهای راهیان نور جنوب کشور ستاد راهیان نور در شهرستان کردکوی تشکیل شده است.

ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان کردکوی طبق روال هرساله اعزام زائران را بر عهده دارد و مدتها قبل از اعزام بدنبال هموارسازی موانع و مشکلات پیش روی اعزام است.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان کردکوی با اکثر ادارات دولتی، مراکز خصوصی و صنعتی جلسات مختلفی برگزار کردند که تا به این لحظه نتایج خوبی را به همراه داشته است.

یکی از جلساتی که در همین راستا توسط فرماندهی سپاه شهرستان کردکوی در محل سپاه برگزار شد جلسه اعضای شورای اسلامی شهر کردکوی با فرمانده سپاه این شهرستان است که طی شبهای گذشته برگزار شده است.

علی اکبر عرفانی در این جلسه به بیان ارزشها، دستاوردها و ویژگی های معنوی مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس پرداخت و به خصوصیت بارز این مناطق یعنی دانشگاه انسان سازی اشاره کرد.

وی در این جلسه از اعضای شورای اسلامی شهر کردکوی خواستار همراهی و مساعدت لازم جهت اعزام زائران به مناطق عملیاتی دفاع مقدس شده است.

اعضای شورای اسلامی شهر کردکوی نیز در این باره قول همکاری و مساعدت دادند.

حال منتظر می مانیم تا ببینیم آیا شورای اسلامی شهر کردکوی در این امتحان بزرگ سربلند بیرون خواهد آمد یا خیر.

قطعا کمک و همراهی شورای اسلامی شهر کردکوی به ستاد راهیان نور شهرستان کردکوی جهت اعزام زائران به مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس برگ زرینی در کارنامه اعضای این دوره از شورا باقی خواهد ماند و ثبت و درج خواهد شد.

شورای اسلامی شهر کردکوی با کمک و مساعدت و همراهی ستاد راهیان نور نقش مهم و بسزایی در تربیت انسانهای آزاده، ایثارگر و شهادت طلب خواهد داشت.

تاریخچه راهیان نور:

با پایان یافتن دفاع مقدس، کاروان­ هایی از گروه‌های مردمی و به صورت خود جوش متشکل از رزمندگان شکل گرفت که در ایامی خاص نظیر عید نوروز، ایام محرم و… کارون‌هایی را برای بازدید از مناطق جنگی شکل می‌دادند. محل‌هایی نظیر یادمان‌های فعلی شلمچه، اروند کنار و فتح المبین مورد بازدید این کاروان‌ها قرار می‌گرفت. این روند تا سال ۱۳۷۶ ادامه پیدا کرد.

پس از سال ۱۳۷۶ بسیج دانشجویی از ظرفیت‌های اردوهای راهیان نور استفاده کرد و اعزام کاروان‌های دانشجویی شروع شد. سپس بسیج محلات نیز شروع به اعزام کاروان‌هایی کردند.

کاروان راهیان نور از سال ۷۶ فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد. این فعالیت بیشتر در تعطیلات نوروز و تابستان، گروه‌های مردمی را برای بازدید از منطقه‌های جنگی به مناطق مرزی استان خوزستان به ویژه منطقه شلمچه اعزام می‌کند.

سفر مقام معظم رهبری در تاریخ ۸/ ۱/ ۷۸ به یادمان شلمچه و حضور در میان زائران راهیان نور باعث شد توجه ویژه‌ای به موضوع راهیان نور در نیروهای مسلح بوجود آمد، همچنین استقبال مردم از راهیان نور نیزگسترده‌تر شد. بطوری که در تاریخ ۱۲/۱۲/ ۷۸ دستورالعملی مبنی بر تشکیل ستاد هماهنگی راهیان نور با مسئولیت و ریاست بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از سوی ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ گردید در این دستور العمل به ۲۱ محل جهت بازدید کاروان‌های راهیان نور اشاره شده است.

در سال ۱۳۸۴ و با ابلاغ رهبری، ستاد مرکزی راهیان نور در قالب اساسنامه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ماموریت خود را از سرگرفت. به همین منظور ستاد مرکزی راهیان نور با هدف ساماندهی به وضعیت راهیان نور در سال ۱۳۸۳ ذیل ساختار بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تعریف و در سال ۱۳۸۴ ستاد مرکزی راهیان نور تأسیس شد.

کلام آخر:

حقیقت آن است کربلای جبهه­ های ایران دست کمی از کربلای حسین (ع) نداشت. چرا که هر دو در یک نقطه مشترک بودند و آن هم مظلومیت و تنهایی بود که غریبانه و بی­گناه مورد هجوم دشمن قرار گرفتند. خاطرات رزمندگان و جانفشانی آن ها مانند روضه­ ی امام حسین(ع) است که هرگزکهنه نمی شود. این عرصه فرهنگی همیشه نشاط دارد چون وصل به خون ثارالهی است. یعنی این جریان فرهنگی برای همه حرف و مطلب دارد همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمود: ” این جنگ یک گنج است.” پس همیشه نو است و طراوت دارد. برای همه حرف دارد در هر سن و عصر و با هر فکری.

در شیارهای یادمان فتح المبین؛ در تنهایی شلمچه؛ در خلوت شرهانی و در غربت طلائیه و ارتفاعات قلاویزان و پاوه و کردستان هر کدام دنیایی از فرهنگ و ادب نهفته است ….. بر دوش مسئولان فرهنگی کشورمان باری عظیم قرار دارد. باید راهیان نور را توسعه داد……

گزارش از: علی لیاقتی

عکاس: مصطفی لیاقتی

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.