1395-12-08 09:36
1357
0
35781
نمونه های بارز اقتصاد مقاومتی؛

حمایت مسئولان انگیزه تولید را در کارآفرینان تقویت می‎کند/ فقدان بازار فروش مشکل اصلی کارآفرینان/ استان گلستان منبع گیاهان دارویی است

کارآفرین و احیاء‎کننده حصیربافی در کردکوی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی در سایه انگیزه تولید کارآفرینان محقق می‎شود، می‎گوید، حمایت مسؤولان انگیزه تولید را در کارآفرینان تقویت می‎کند.

به گزارش گلستان ما به نقل از فارس، امروز که اشتغال از دغدغه‎های مهم هر خانواده ایرانی است گرایش نیروهای جوان به‎عنوان یکی از بزرگترین پتانسیل جامعه به سوی کارآفرینی داروی شفابخشی برای رفع معضل بیکاری جامعه خواهد بود.

از طرفی رهبر انقلاب اسلامی سال‎جاری را به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری کردند تا این مهم در وادی عمل و به دور از هر گونه حرف و شعار به مرحله عمل برسد.

حال که برخی افراد با لبیک به ندای ولایت در دنیای کارآفرینی وارد شدند تا با این اقدام در تحقق فرامین مقام معظم رهبری و کمک به تولید داخلی موثر باشند این اقدام مردمی و تداوم این مسیر نیازمند حمایت مادی و معنوی مسیولان است تا با فعالیت توامان مسؤولان و اراده ملت ساختن و تلاش ملی به ثمر برسد و در سایه تحقق اقتصاد مقاومتی، اقتصاد کشور پویا و نقشه‎های ظالمانه دشمنان در تحریم اقتصادی بی‎اثر شود.

با توجه به این مهم بسیج سازندگی شهرستان کردکوی با مشارکت برخی از ادارات شهرستانی اعم از اداره جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، فنی ‎و حرفه‎ای، اداره آب و فاضلاب شهری اقدام به برپایی نمایشگاه اقتصاد مقاومتی کرده است.

خبرنگار فارس در کردکوی گفت‎وگویی را با برخی از کارآفرینان حاضر در این نمایشگاه اختصاص داده که در ادامه می‎خوانید.

در ابتدا تولیدات چوبی بانویی جوان که با هنر دست آن را خلق کرده توجه‎مان را به خود جلب کرده بود.

نفیسه دلیر، بانویی 25 ساله اهل شهرستان کردکوی است که با معرق‎کاری شور و ذوق هنری‎اش را به نمایش می‎گذارد.

وی که به مدت دو الی سه سال در رشته معرق‎کاری فعالیت دارد، در خصوص ایده فعالیت در بخش معرق، می‎گوید، وقتی برای بازدید به یکی از نمایشگاه‎ها رفته بودم محصولات تولیدی ساخته شده از معرق توجه‎ام را به خود جلب کرده بود و به این ترتیب به این هنر علاقه‎مند شدم و این حضور در نمایشگاه تلنگری برای فعالیت جدی‎ام در این عرصه شد.

بانوی کارآفرین گلستانی ادامه می‎دهد، در دو دوره از کلاس‎های آموزشی اداره فنی‎وحرفه‎ای کردکوی شرکت کردم و پس از پایان مراحل یادگیری و آموزش فعالیتم را آغاز کردم.

دلیر با اشاره به درآمدزایی حاصل از معرق، می‎افزاید، معرق‎کاری درآمد خوبی دارد و با توجه به تابلو و محصولات تولید شده قیمت آن متفاوت است.

*نبود بازار فروش مهم‎ترین مشکل معرق‎کاران/ کارهای معرق یا در خانه هنرمندان یافت می‎شود و یا در خانه ثروتمندان!

وی مهم‎ترین مشکل را در فروش و بازاریابی دانست و بیان کرد: یکی از مشکلات ما فروش کم محصولات تولیدی است از طرفی تولید کالاهای لیزری با قیمت کم موجب شده کسی برای کار دست هزینه نکند در واقع به دلیل مظلومیت کارهای معرق است که می‎گویند کارهای معرق یا در خانه هنرمندان یافت می‎شود و یا در خانه ثروتمندان.

بانوی کارآفرین کردکویی با بیان اینکه در صورتی که جوانان منتظر شغل دولتی باشند ممکن است با از دست دادن وقت و عمر هیچ‎گاه به خواسته خود نرسند، یادآور شد: جوانان با امید و توکل به خداوند به دنبال کارآفرینی بروند و در این راه ناامید نشوند.

در بخش دیگری از نمایشگاه یکی از جوانان فعال در حوزه گیاهان دارویی قرار داشت.

رضا دلاویز که بیش از یک سال در کشت و فروش گیاهان دارویی فعالیت دارد، می‎افزاید، در زمینی به وسعت 5 هزار هکتار گیاهان دارویی مختلف اعم از به‎لیمو، آویشن، مرزنجوش، گل سرخ، گل گاوزبان، و ... کشت می‎کنیم.

وی با بیان اینکه این فعالیت کارآفرینی علاوه‎بر خودم برای چهار نفر دیگر اشغال ایجاد کرده است، می‎گوید، از طریق پرورش گیاهان دارویی ماهانه 9 میلیون ریال درآمد دارم.

کارآفرین موفق گلستانی با بیان اینکه جوانان منتظر نباشند شغل به سراغ آنها بیاید، بیان می‎کند، جوانان با توکل به خداوند و اعتماد به وعده الهی به سوی کارآفرینی حرکت کنند و بدانند با حرکت آنها خداوند به کارشان برکت می‎دهد.

دلاویز با اشاره به شعار سال که توسط مقام معظم رهبری به «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری شده، ابراز می‎کند، اقتصاد مقاومتی از دغدغه‎های رهبر انقلاب اسلامی است که مردم و مسؤولان باید برای تحقق فرامین معظم‎له تلاش کنند.

وی با قدردانی از حمایت‎های بسیج سازندگی و جهاد کشاورزی در بخش فروش و برپایی نمایشگاه‎های اقتصاد مقاومتی، می‎افزاید، کشت و پرورش گیاهان دارویی نیازمند حمایت و توجه مسؤولان است و متأسفانه با توجه به ویژگی‎های مثبت استان گلستان گیاهان دارویی به وسعت کم وجود دارد.

کارآفرین گلستانی می‎گوید، استان گلستان منبع گیاهان دارویی است و هر جای استان اعم از کوه و دریا، جنگل و ... سرشار از گیاهان دارویی است و با این همه فراوانی همه به سادگی و با بی‎توجهی از کنار این نعمت گذر می‎کنند.

دلاویز ادامه می‎دهد، بهتر است مسؤولان امر با تشکیل کارگروه، مناطق مستعد کشت و همچنین مناطق با رویش خودکار گیاهان دارویی را شناسایی کنند و با هدایت افراد علاقه‎مند به سوی کارآفرینی، گیاهان دارویی را در استان رونق ببخشند.

*ضرورت حفاظت از مواد اولیه حصیربافی

اما در بخش دیگر از نمایشگاه، نساجی سنتی؛ یکی از هنرهای قدیمی و منسوخ شده که این روزها در سایه اقتصاد مقاومتی در کردکوی جان دوباره گرفته است، خودنمایی می‎کند.

به سراغ بانوی کارآفرینی که با کارچاله مشغول بافت سفره بود، رفتیم. بانویی که کار با کارچاله خاطرات دیروز را در ذهنش تداعی کرده است.

منور شفاهی یکی از بانوان کارآفرین در حوزه نساجی سنتی است که این هنر را از گذشتگان خود به ارث برده است، او می‎گوید، در زمان‎های گذشته این هنر وجود داشته و در بین بیشتر مردم کاربرد داشت اما در سال‎های اخیر در حال فراموشی بود که به واسطه اقتصاد مقاومتی دوباره احیاء شده است.

وی با بیان اینکه در گذشته محصولاتی اعم از سفره، جاجیم، لباس، و ... بافته می‎شد، می‎افزاید، با توجه به پیشرفته شدن دنیای امروز و برای کاربردی شدن تولیدات محصولات متنوع‎تری همچون شال، کیف، روسری، رومیزی و ... هم تولید می‎شود.

شفاهی با بیان اینکه این حرفه درآمد قابل قبولی دارد و جوانان با اشتغال در این هنر می‎توانند درآمدزایی کنند، می‎گوید، به طور تقریبی در صورت مهیا بودن بازار فروش این هنر ماهانه 20 میلیون ریال درآمد دارد.

یکی دیگر از بانوان کارآفرین که در بخش سوزن‎دوزی و رودوزی‎های سنتی فعالیت می‎کند، این هنر را از سال 1390 آغاز کرده و در دوره‎های آموزشی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شرکت کرده است.

نرگس علیدوست مهم‎ترین مشکل را در عدم بازار فروش عنوان می‎کند و می‎گوید، علاوه‎بر اینکه بازاری برای فروش و عرضه محصولات وجود ندارد پارچه‎های مخصوص این کار وجود ندارد و به واسطه این کمبود از پارچه‎های نامرغوب برای تولید استفاده می‎کنیم.

وی ادامه می‎دهد، با اینکه درآمد زیادی از این کسب نمی‎کنم اما اشتغال در این کار موجب آرامش روحی و روانی بنده شده است.

یکی از غرفه‎های نمایشگاه هم به حصیربافی اختصاص داشت؛ هنری که به تازگی در کنار نساجی‎سنتی در کردکوی احیاء شده و علاوه‎بر اینکه به زودی در انتظار ثبت ملی قرار دارد، قرار است حصیربافی در کنار نساجی‎سنتی در آینده‎ای نزدیک به‎عنوان بِرند شهرستان کردکوی انتخاب شود.

یکی از بانوان کارآفرین و احیاء کننده صنعت حصیربافی در کردکوی که در مدت چند ماهه از فعالیت حصیربافی پیشرفت بسیاری خوبی داشته و توانسته غرفه‎دار برتر نمایشگاه بین‎المللی اقوام شود در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در کردکوی، می‎افزاید، حصیربافی را به لطف خداوند و حمایت مسؤولان استانی و شهرستانی و همکاری پیشکسوتان این هنر در تیرماه سال‎جاری فرا گرفتم.

صنم صادق‎پور که اهل روستای مهترکلاته شهرستان کردکوی است، می‎گوید، روستای مهترکلاته به دلیل برخورداری از زمین‎های رطوبتی و شیب‎دار و همچنین شهرستان کردکوی به دلیل وجود آب‎بندان، مهمترین بستر رشد علف‎های هرز هستند که برای تولید حصیر از آن استفاده می‎شود.

این بانوی کارآفرین که دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ است، می‎افزاید، با شرایطی که در جامعه امروز حاکم شده، نمی‎توان با تکیه به مدرک تحصیلی به شغل دولتی چشم دوخت، از این رو با توکل به خداوند، تلاش و خودباوری سعی کردم با کارآفرینی به جای شاغل شدن در یک اداره، چندین شغل ایجاد کنم.

*حمایت مسؤولان به کارآفرینان انگیزه می‎دهد

وی با تاکید بر حفظ و حراست از مواد اولیه حصیربافی، ابراز می‎کند، نخستین دغدغه‎ام حفاظت از مواد اولیه است زیرا اگر مواد اولیه حصیربافی نابود شود کار بنده و همه کسانی که آموزش دیده‎اند تعطیل می‎شود.

صادق‎پور با بیان اینکه مسؤولان مشکل بیمه کارآفرینان را حل کنند، عنوان می‎کند، علاوه‎بر نبود بیمه از نظر فروش محصولات هم با مشکل مواجه‎ایم.

کارآفرین و احیاء کننده حصیربافی در کردکوی که تاکنون این هنر را به 12 نفر دیگر آموزش داده است، با اشاره به مسأله اقتصاد مقاومتی بیان می‎کند، در صورتی که افراد در هر عرصه کاری که فعالیت می‎کنند انگیزه تولید داشته باشند اقتصاد مقاومتی محقق می‎شود.

وی ادامه می‎دهد، مسؤولان توجه داشته باشند انگیزه در کاری که ارزش مادی نداشته باشد از بین خواهد رفت و این حمایت مسؤولان است که موجب انگیزه کارآفرینان خواهد شد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.