1396-06-09 18:29
1032
0
43467
دستور العمل استخدام معلمان؛

تحریک گسل‌های قومی، تهدیدی برای امنیت ملی

بخشنامه‌ی اخیر وزارت آموزش و پرورش برای استخدام معلمان، واجد اشکالات فاحش متعدد بوده، در جای‌جای آن تبعیض‌های ناروا و شرایط غیرمنطقی به چشم می‌خورد.

به گزارش گلستان ما به نقل از کلاس بیست، چندی پیش وزارت آموزش و پرورش برای جذب معلمان جدید از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی و آزمون ها شرایط و ضوابط کلی را اعلام کرده بود که واکنش های فراوانی کارشناسان عرصه آموزش و پرورش را با خود به همراه داشت.

براساس این شیوه نامه معلمانی که وارد آموزش و پرورش می‌شوند نباید بیماری‌های مندرج در آن را داشته باشند که در برخی از بندها غیر کارشناسی و غیر عملی به نظر می رسید.

این واکنش ها موجب شد اسفندیار چهاربند پیش مرکز برنامه‌ریزی نیروی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش تغییر و اصلاح شیوه نامه را اعلام کند.

حال "محمدسعید ابراهیمی" فعال فرهنگی استان گلستان در یادداشت تحلیلی به این موضوع پرداخته که در ادامه برای خوانندگان آورده شده است:

بخشنامه‌ی اخیر وزارت آموزش و پرورش برای استخدام معلمان، واجد اشکالات فاحش متعدد بوده، در جای‌جای آن تبعیض‌های ناروا و شرایط غیرمنطقی به چشم می‌خورد.

از بیماری‌های خفیف و کم‌اهمیت همچون آکنه، میگرن، بلوغ زودرس یا دیرس و... که در این بخشنامه از موانع اشتغال به حرفه معلمی به شمار آمده است اگر بگذریم، ممنوعیت عجیب دیگری نیز برای بکارگیری معلمان وضع شده است که عبارت است از: داشتن لهجه غلیظ و غیرقابل تغییر.

شرط فوق الذکر بدین معناست که هموطنان عزیز بلوچ، ترک، لر، کرد و... که اغلب دارای لهجه غلیظ هستند، نمی‌توانند به استخدام آموزش و پرورش درآیند.

این قسمت از بخشنامه‌ی وزارت آموزش و پرورش از دو منظر قابل انتقاد و محل خدشه است که در ادامه از این دو زاویه به موضوع خواهیم نگریست.

از منظر دینی_اخلاقی، روا داشتن تبعیض بلاوجه میان افراد جامعه اسلامی امری غیرقابل دفاع است چرا که هیچ قومی بر قوم دیگر برتری ندارد و حتی قانون نیز چنین مجوزی صادر نمی‌کند و اصل پانزده قانون اساسی صرفا مقرّر می‌دارد که متون کتب درسی باید به زبان و خط فارسی نگاشته شود.

از دیگرسوی، تصویب چنین مقررات تبعیض‌آلودی که رنگ و بوی قومیتی به خود گرفته‌اند، خلاف مصالح ملی است و ممکن است باعث تحریک و فعال شدن گسل‌های قومی گردد.

این خطر را به ویژه از آنرو می‌بایست جدی گرفت که استکبار جهانی در راستای اجرای طرح خاورمیانه جدید، درصدد تجزیه کشورهای اسلامی است و در این مسیر بر دو استراتژی تنش‌آفرینی مذهبی و تحریک قومی متمرکز شده‌است.

تحرکات اکراد عراق با حمایت‌های پیدا و پنهان رژیم صهیونیستی برای استقلال از کشور عراق که در حال به ثمر نشستن است، زنگ خطری برای کشور ما نیز به شمار می‌رود زیرا یکی از مسائلی که سردمداران اقلیم کردستان عراق، رویای آن را در سر می‌پرورند، تشکیل کشور کردستان بزرگ از طریق الحاق مناطق کردنشین ۴کشور ترکیه، عراق، سوریه و ایران است.

در مورد بقیه اقوام نیز با قوت و ضعف، چنین توطئه‌هایی در جریان است و بدین علت است که مقام معظم رهبری در برهه تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بر عدم تحریک گسل‌های قومی تاکید ورزیدند و اقدام در این راستا را خلاف امنیت ملی عنوان نمودند.

اقوام غیور ایرانی در وهله اول خود را ایرانی می‌دانند و وسوسه‌های خنّاسان در آنان اثری نداشته و ندارد اما اگر در کنار توطئه‌های خارجی، در داخل کشور نیز از سوی دولتمردان، بی‌مهری و تبعیض نسبت به اقوام مختلف روا داشته شود، ممکن است خدای ناکرده فجایع ناگواری به بار آید.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.