1396-04-20 17:34
5162
0
41301
گزارشی از بازار پر مشتری دعا نویسی؛

کاسبی با احساسات مردم/ امیدهایی که به تکه کاغذها بسته می شود

تنهایی به جایی رفته ای که در آن مکان جن بوده و این جن ها به تو زیان رسانده اند، دعایی را که برایت می نویسم باز نکن زیرا دوباره جن ها باز می گردند و حالت خوب نمی شود تا سه ماه آن را از خودت دور نکن و بعد از سه ماه دعا را آب بکش و آب آن را بخور.

به گزارش گلستان ما به نقل از عصر اترک، این گفته ها و موارد مشابه آن بارها از سوی دعا نویسان و مردم در حالی شنیده می شود که بارها در خبرها می خوانیم رمال و دعا نویس معروف فلان شهردستگیر و ده ها جلد کتاب دعانویسی کشف وضبط شد.

 با این حال روز به روز شاهد مراجعه بسیاری از مردم برای گره گشایی مشکلات روزمره خود به دعا نویس، رمال، فال گیر، جن گیر و... هستیم  بطوری که دریافت وجوه کلان در مقابل انجام این اقدامات افزایش یافته است.

خبرنگار عصر اترک، به بهانه گره گشایی مشکلی آدرس یکی از دعانویسان شهر را از کسی که اعتقاد دارد این فرد درکارش تبحر دارد و او دائما برای حل مسائل کاری و زندگیش به این دعا نویس مراجعه می کند، می گیرد که در ادامه مشاهدات عینی خبرنگار عصر اترک را می خوانید:

آدرس این دعا نویس به مانند اکثر دعانویسان در منطقه ای از حاشیه شهر و درکوچه و پس کوچه های شلوغ شهر واقع شده بود. پس از طی کردن سه چهار کوچه پیچ در پیچ با علایم و نشانه هایی که داده بود بلاخره آدرس محل مربوطه را پیدا کردم.

ساختمانی بزرگ وقدیمی با درب بزرگ که نیمی از درب باز است داخل محوطه حیاط منزل می شوم از پله ها بالا می روم و جلوی درب ورودی اتاق کفش های زیادی به صورت پراکنده شده، کفش هایم را در می آورم و وارد سالن می شوم ، دور تا دور اتاق زنان و مردان جوان، سالخورده و حتی کودکانی را مشاهده می کنم که به همراه پدران و مادران خود در انتظار نوبت نشسته اند، دو اتاق کوچکترهم داخل این سالن وجود دارد که تعدادی از دختران جوان نیز آنجا نشسته اند.

نیم نگاهی به اطرافم می اندازم و درکنارم زن و شوهر جوانی می بینم که به همراه 2 فرزندشان به این مکان مراجعه کرده اند، سرصبحت را با خانم این خانواده باز می کنم از اومی پرسم  کار این دعانویس چطور است آیا تا حالا جواب هم گرفته اید؟!

می گوید برای اولین بار است برای حل مشکل کاری  شوهرم به این دعا نویس مراجعه کردم ماهم تعریف های زیادی از این دعا نویس شنیده ایم امیدواریم جواب بگیریم، چند سالی است شوهرم برای کار به هرجا مراجعه می کند کاری مناسب پیدا نمی کند به ناچار متوسل به این جا شدیم.

او می افزاید: دوستی که این مکان را معرفی کرده ، می گفت با مراجعه به این افراد به طور حتم مشکلاتان حل خواهد شد ماهم به اینجا آمدیم.

طرف دیگرم پیرزن سالخورده ای نشسته است که صورتش را با چادرش پوشانده است و چشم از روی فرش برنمی دارد از او می پرسم مادرجان خیلی وقته است در نوبت هستید او نگاهی به من می کند و آهسته می گوید بله!

از او می پرسم مادر جان این دعا نویس را می شناسید چقدر در کارش توانا هست، او می گوید: چندین سال است این دعا نویس را می شناسم زمانی که پدرش به این کار مشغول بوده من به اینجا مراجعه می کردم.

می پرسم پس مشکلاتون اکثرا حل شده است به علم ایشان اعتقاد دارید؟! او می گوید: بسیاری از مشکلاتم با مراجعه به این دعا نویس حل شده است.

او می افزاید: طی این سال ها برای بسیاری از مشکلات از قبیل گره کشایی مشکلات کاری پسرانم، ازدواج دختران و پسرانم، ترس و بیماری های نوه هایم به این جا مراجعه کردم و اکثرا هم تا حدودی جواب گرفتم.

همچنان که درحال صبحت بودم افرادی وارد و از اتاق دعانویس خارج می شدند چند نفری بیشتر به من نمانده بود که ملاحظه کردم زنی سراسیمه وهراسان وارد شد از افرادی که منتظر بودن تقاضا کرد نوبت شان به او بدهند.

او می گفت: دخترم و دامادم تصادف بدی کردند و الان در بیمارستان بستری هستند توروخدا اجازه بدهید پیش حاج آقا بروم حال هردوشان وخیم است شاید با دعا ایشان حالشان بهتر شود!!

برخی از افراد آنجا با غرولند بلاخره اجازه دادند ایشان نوبت بعدی وارد اتاق دعانویس شود.

چندنفری به نوبتم باقی مانده بود وارد اتاق دیگری شدم که اکثرا دختران جوانی درآن اتاق به نوبت نشسته بودند اکثرا هم تنها و جدا ازهم کناری نشسته و باگوشی هایشان مشغول بودند.

کنار یکی از آنها نشستم از او پرسیدم توام مثل من واسه مشکل کاری به اینجا مراجعه کرده ای؟ او سرش را بلند کرد نگاهی به من کرد وگفت: نه؟!

گفت: برای باز شدن بختم به اینجا آمده ام! گفتم فکر می کنی با مراجعه به اینجا جواب هم می گیری ، گفت: فکر نمی کنم ولی چاره ای ندیدم.

از او پرسیدم تحصیلاتان چقدر است؟ او گفت: فوق لیسانس هستم.

ازاو پرسیدم شما با علم این که شاید جوابی نگیرید بازهم به این این افراد مراجعه کردید؟ اوگفت: بله ولی به امید اینکه شاید این بار مشکلم حل شود به اینجا آمده ام.

این دختر تحصیلکرده می گوید: چند سال پیش از طریق شبکه های اجتماعی با کانال دعا نویسی مواجه شدم و چندین ماه این کانال و مطالبش را رصد می کردم مشاهده کردم افرادی  درکانال اعلام می کردند،  جواب گرفتند.

بلاخره من هم وسوسه شدم با ادمین کانال که خانم بود صبحت کنم و مشکلم را بیان کنم که در پاسخم گفتند: برای تسریع در پاسخگویی مشکلات مشتریان افرادی که تمایل دارند مشکلشان طی یک ماه حل شود 200 هزارتومان، 20 روزه 300 هزار تومان و ظرف 10 روز 500 هزار تومان واریز کنند.

من هم برای حل شدن سریع  مشکلم مدت 10 روزه را انتخاب کردم وبعدازطی شدن 10 روز مشاهده کردم مشکلم هنوز حل نشده دوباره با ادمین دعا نویس ارتباط برقرار کردم وگفتم مشکل من ظرف این مدت حل نشد.

دعانویس اعلام می کرد: دوباره بررسی می کنم گویا درمشکل شما گره سنگینی است باید دوباره گره کشایی کنم باز10 روز دیگر تمدید کرد ولی بازهم مشکلم حل نشد! برای بار سوم اعلام کردم ومشکلم حل نشد! ومن هم بلاخره از این قضیه گذشتم.

در حین صبحت بودم که یکی از خانم ها اعلام کرد ، نوبت شماست من هم وارد اتاق شدم برعکس دعانویسان قبلی که شنیده بودم با جوانی حدود 30 سال در اتاقی ساده که فقط میز صندلی درآنجا به چشم می خورد مواجه شدم.

سلام دادم و گفتم به دلیل مشکل کاریم به اینجا آمده ام.

او نگاهی به من کرد  و پس از پرسیدن نام و نام مادرم شروع به نوشتن مطالبی روی برگه کوچکی کرد وگفت: گره ای درکارت دیده می شود با نوشتن این دعا و نگاه داشتن درکنار خود به زودی مشکل حل خواهد شد؟ ظرف 10 روز دیگر برای دعا بعدی مراجعه کن .

موقع تمام شدندعا گفتم چقدر هزینه اش می شود،گفت: بستگی به خودتان دارد و اگرهم دوست ندارید چیزی هم ندهید؟!

از اتاق خارج شدم، هنوز هم افرادی درحال اضافه شدن بودن و همچنان به این مکان مراجعه می کردند.

زنان مشتریان دعانویسی

دراین رابطه محمد علیزاده، یکی از کارشناسان ارشد جامعه شناسی استان دعانویسان را افرادی دانست که با استفاده از نوشتن مطالب مذهبی روی اجسامی چون کاغذ سعی در برطرف کردند مشکلات مردم را دارند.

وی افزود: اکثرا دعانویسی را خرافه می دانند و عده ای هم معتقد هستند که دعاهای مذهبی برای تسکین و یا بهبود بیماری ها موثرو اثربخش است.

علیزاده با بیان این که برخی دعانویسان با ادعاها دروغ از اعتقادت مردم اقدام به سوء استفاده واخاذی می کنند و می گوید: متاسفانه اکثر مشتریان دعانویسان نیز زنان هستند.

این کارشناس در پاسخ به این که آیا مراجعه به دعا نویسان صحیح است یانه؟ می گوید: رجوع به دعا نویسان در سنت و سیره پیامبر و امامان نبوده و بزرگان دین هیچ گونه توصیه ای دراین باره ندارند .

وی بهترین روش برای رفع مشکلات را تعقل و تدبیر شخصی و هم مشورتی با خردمندان و توکل بر خدا و پرداخت صدقه و خواندن دعاهای معتبر می داند.

علیزاده به نوع پیشرفته این نوع اقدامت به صورت مغناطیس درمانی، انرژی درمانی، بازبینی هاله اطراف انسان، سنگ درمانی ،اهرام و چاکراه و... اشاره کرد که توسط افراد باهوش و تحصیل کرده برای افراد ناآگاه تجویز می شود و درآمدهای هنگفتی کسب می کنند.

آیات قرآن و دعا تاثیرات فراوانی دارد

یک کارشناس مذهبی خراسان شمالی می گوید: بدون تردید آیات قرآن و دعا تاثیرات خاص خود را دارند و می توان به اذن الهی در موارد گوناگون از آن بهره برد . 

حجت الاسلام عظیم آسوده می افزاید: ولی متاسفانه  عده ای از روی جهالت از مردم سوء استفاده می کنند و با نوشتن خط های کج و ماوج مردم را فریب می دهند و آن ها پول کلان دریافت می کنند.

وی اظهار می کند: بعضی از مردم به افراد شیاد که چشم به جیب مردم دوخته اند و تخصص درمباحث دینی ندارند و فاقد اخلاق اسلامی و تزکیه نفس هستند مراجعه و جهت بخت باز کردن و یا درخواست های شیطانی از جمله تفرقه بین افراد و ایجاد عشق و عاشقی و... می کنند.

وی می افزاید: البته تلاوت سوره های مختلف قرآن خاصیت های مختلفی دارد که پیامبر(ص) و اهل بیت اشارات فراوانی کردند ازجمله توسل جستن به اهل بیت ، خواندن نماز حاجت ، توبه و استغفار ازگناهان.

شناسایی 11 رمال و دعانویس کلاهبردار

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی نیروی انتظامی خراسان شمالی نیز رمالی را یک نوع کلاهبرداری می داند  که نیروی انتظامی برابر اخبار و شکایات مردمی پس از اخذ دستور قضایی با پیگیری های انجام شده توسط مامورین مبارزه با کلاهبرداران برخورد می کند.

سرهنگ رضا عرب زاده، با بیان این که طی سال گذشته تاکنون 11 نفر شناسایی شدند که  با هماهنگی نسبت به مستند سازی و دستگیری این افراد اقدام شد که در چند مورد ادوات به کارگیری در رمالی کشف شده است.

وی می افزاید: متهمین پس از انجام تحقیقات لازم و جمع آوری ادله و مستندات به مراجع قضایی معرفی شده که دراغلب موارد حق مال از شاکی برگشت داده شده است.

وی به مردم توصیه می کند: به این افراد مراجعه نکنند و برای حل مشکلات شان از مشاوران مذهبی بهره بگیرند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.