1398-02-24 09:04
1400
0
63204
یادداشت؛

گردشگری علی آباد کتول در مسیر توسعه/ تاثیر هتل ها در ماندگاری گردشگران

استان گلستان با اقلیم چند گانه و جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی فراوان می تواند در جذب گردشگر از بسیاری استان های کشور چند قدم جلو باشد. اگر مسئولان محترم میراث فرهنگی و گردشگری تلاش کنند و در شناساندن این جاذبه های منحصر به فرد و خدادادی وحدت رویه در پیش بگیرند، استان گلستان نیز به یکی از مقاصد گردشگری مسافران ایرانی و خارجی تبدیل خواهد شد.

به گزارش گلستان ما به نقل از زرین نامه؛ بی شک کسانی که اندکی با مختصات استان گلستان آشنایی دارند نیک می دانند که بسیاری تفریحات گردشگری و ورزش های آبی ، خاکی و هوایی در استان سرسبز گلستان قابلیت اجرا دارند و به جرات می توان گفت بخش های عمده ای از جاذبه های گردشگری استان گلستان، در دنیا منحصر به فرد می باشند.

در واقع وجود دریا، جزایر مختلف، رودخانه های زیبا و پر آب، چشمه سار ها و آبشار های طبیعی، سد ها و آب بندان ها و سایر منابع طبیعی و دست ساز در کنار آثار تاریخی با قدمت چند هزار ساله، گردشگری در این استان کوچک را به گردشگری با مختصات جهانی و بین المللی تبدیل کرده است.

نقش اماکن اقامتی در جذب گردشگر

کشور اسلامی ایران تعامل با دولت ها و مردم کشورها را از سیاست ها و برنامه های مهم خود اعلام و در این راستا برای جذب گردشگران و رونق صنعت گردشگری توجه ویژه ای به توسعه مراکز اقامتی در سطح کشور به ویژه استان های دارای قابلیت های گردشگری از جمله گلستان معطوف کرده است.

به اعتقاد کارشناسان و فعالان حوزه گردشگری کشور، صنعت گردشگری در ایران در سال های آینده رشد قابل توجهی خواهد کرد و استان گلستان نیز برای اینکه از این گردونه دور نماند، باید تعداد هتل ها، هتل آپارتمان ها و مراکز اقامتی خود را افزایش دهد.

پر واضح است هر چه تعداد هتل ها، مهمان پذیر ها و مراکز اقامتی در استان بیشتر باشد، ضریب انتخاب استان گلستان به عنوان مقصد سفر افزایش پیدا می کند. هر چند در سال های اخیر اقدامات موثری در راه اندازی مراکز اقامتی به روز و مجهز در استان سر سبز گلستان صورت گرفته است ولی هنوز با استاندارد های جهانی فاصله زیادی داریم و جا دارد مسئولان با حمایت از بخش خصوصی در ایجاد هتل ها و مراکز اقامتی جدید، علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار ، زمینه حضور گردشگران ایرانی و خارجی بیشتری را در استان فراهم کنند.

جاذبه های گردشگری در علی آباد کتول

شهرستان علی آباد کتول سومین شهرستان استان گلستان از نظر وسعت و جمعیت است که دارای چشم انداز ها و جاذبه های گردشگری فراوانی است. مناطق چشم نواز طبیعی در در دهانه محمد آباد و زرین گل، همواره زبانزد گردشگران داخلی و خارجی بوده و کسانی که به این منطقه مسافرت می کنند، گشت و گذار در این نواحی را از دست نمی دهند.

پارک جنگلی کبودوال، آبشار تمام خزه کبود وال، ذخیره‌گاه جنگلی افراتخته، موزه مردم شناسی علی آباد، موزه حیات وحش، روستاهای ییلاقی دهانه محمد آباد و زرین گل ، تپه های تاریخی و ... بخشی از جاذبه های گردشگری شهرستان علی آباد کتول محسوب می شوند.

مکان های اقامتی و نقش آنها جذب و ماندگاری گردشگر

با روند رو به رشد صنعت گردشگری در جهان و توجه دولت ها به اهمیت این صنعت در رونق اقتصادی کشورها و مناطق، ضرورت ایجاد هتل های چند ستاره و هتل آپارتمان ها در حد استاندارد را دوچندان کرده به طوری که کمبود این مراکز در جذب گردشگران تاثیر منفی داشته و موجب عقب ماندگی استان و شهرستان در این صنعت می شود.

سالانه در حدود 14 میلیون مسافر از مسیر گلستان عبور می کنند که این تعداد مسافر ضرورت برنامه ریزی در جهت جذب و ماندگاری مسافران فصول مختلف سال را دو چندان می کند. بدون شک احداث، تجهیز مکان های اقامتی به امکانت روز دنیا، یکی از راهکار های جذب گردشگر می باشد. هر چند در شهرستان علی آباد کتول هتل های کانیار و پذیرایی شادن، با امکانات ویژه بار گردشگر پذیری شهر و اقامت مهمانان را بر دوش می کشند، ولی آنچه مسلم است در صورت برنامه ریزی دراز مدت و تکمیل سایت گردشگری کبود وال و امکانات آبی سد کبود وال، این تعداد هتل جوابگوی حجم مسافران ورودی به شهر را نخواهد داشت.

البته در این بین نباید از برنامه ی ساماندهی خانه های ییلاقی دهانه محمد آباد توسط شهرداری فاضل آباد غافل شد. این طرح از جمله طرح هایی است که علاوه بر جذب و ماندگار گردشگر، معرفی بافت سنتی منطقه، در اشتغال زایی نیز نقش موثری خواهد داشت.

توجه به ظرفیت هتل های کوچکتر و مسافر خانه های شهر نظیر هتل زرندی و مسافرخانه رسالت وحتی ظرفیت خانه های ییلاقی با چشم اندازهای رویایی نیز می تواند باعث توسعه ظرفیت این اماکن و کمک به جذب و ماندگاری مسافر در منطقه علی آباد کتول و بخش کمالان شود.

ظرفیت های جدید

باشگاه فرهنگیان علی آباد کتول در که در نزدیکی سد کبود وال در حال ساخت است می تواند در آینده نزدیک به یک قطب مهمان پذیری در شهرستان تبدیل شود. هر چند سکونت در خانه های ییلاقی و سنتی برای مسافران در فصول مختلف سال زیبایی و لذت خاصی دارد ولی ضرورت احداث یک هتل با امکانات ویژه در مسیر روستاهای ییلاقی منطقه محمد آباد بیش از پیش احساس می شود. احداث هتل آپارتمان، ساماندهی منازل مسکونی افرادی که قصد اجاره دادن منازل خود به مسافران هستند با هماهنگی و نظارات اداره اماکن، چاپ مشخصات اماکن اقامتی شهرستان در قالب بروشور و توزیع در ورودی های شهر یا اطلاع رسانی از طریق سایت ها و شبکه های اجتماعی و ... می تواند در تصمیم گیری مسافران در جهت انتخاب مکان جهت اقامت و استراحت موثر باشد.

سخن پایانی

بدون شک توجه به مکان های اقامتی در شهر زیر بنای گردشگری و جذب هر چه بیشتر مسافران نوروزی و تابستانی خواهد بود و تنوع در ارائه اماکن اقامتی و تجهیز این اماکن به امکانات، زیر بنای توسعه گردشگری در شهرستان محسوب می شود. امید است مسئولان شهرستان با حمایت همه جانبه از بخش خصوصی و علاقه مندان به سرمایه گذاری در این بخش، مسیر توسعه گردشگری را در این شهرستان هموار سازند.

به قلم وحید حاج سعیدی

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.