1396-06-14 14:58
756
0
43676
گزارش؛

دغدغه‎های والدین گلستانی برای ثبت‎نام دانش‎آموزان/ کمبود فضای فیزیکی در مدارس شهر گرگان

با نزدیک شدن به ماه مهر و آغاز سال تحصیلی جدید دغدغه برخی خانواده‎ها برای مسائل مربوط به ثبت نام فرزندان خود در مدارس بیشتر شده است، در این میان ماجرای اخذ وجه از اولیا، تعیین محدوده جغرافیایی مدارس، اجتناب برخی مدارس از ثبت‎نام دانش‎آموزان به دلیل کمبود فضای فیزیکی از جمله مهمترین دغدغه‎های جدی والدین در این فصل محسوب می‎شود.

به گزارش گلستان ما، با نزدیک شدن به ماه مهر و آغاز سال تحصیلی جدید دغدغه برخی خانواده‎ها برای مسائل مربوط به ثبت نام فرزندان خود در مدارس بیشتر شده است، در این میان ماجرای اخذ وجه از اولیا، تعیین محدوده جغرافیایی مدارس، اجتناب برخی مدارس از ثبت‎نام دانش‎آموزان به دلیل کمبود فضای فیزیکی از جمله مهمترین دغدغه‎های جدی والدین در این فصل محسوب می‎شود.

اگر چه مسوولان آموزش و پرورش همواره بر نظارت مدارس و جلوگیری از احتمال هرگونه تخلف و تخطی در مدارس تأکید می‎کنند اما با این وجود هنوز اولیا گلایه‎مندی‎های خاص خود را در این فصل دارند.

*عدم توزیع مناسب مدارس دولتی در سطح گرگان

در همین رابطه یک شهروند گرگانی در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: اواسط اردیبشهت ماه برای ثبت‎نام فرزندم در پایه اول ابتدایی به یکی از مدارس نزدیک محل سکونت‎مان رجوع کردم اما مدیر مدرسه اعلام کرد با محدودیت فضا مواجه هستند و نمی‎توانند فرزندم را در مدرسه ثبت‎نام کنند بنابراین مدرسه‎ای که در فاصله زیادی از محل سکونت ما قرار داشت به من معرفی کردند.

فاطمه- م بیان کرد: اکثر مدارس خوب دولتی در مرکز شهر گرگان قرار دارد که گذشته از سختی رفت و آمد برای افرادی که دور از مرکز شهر سکونت دارند، ثبت‎نام در چنین مدارسی به روابط خاص خود نیاز دارد بنابراین مجبور شدم در یک مدرسه غیرانتفاعی نزدیک محل سکونت با پرداخت حدود 3 میلیون تومان فرزند خود را در پایه اول ابتدایی ثبت‎نام کنم.

وی افزود: واقعا پرداخت چنین مبلغی برای خانواده‎ای که با حقوق کارمندی امرار معاش می‎کند بسیار سنگین است کاش مدارس دولتی خوب به طور مناسبی در سطح شهر توزیع می‎شدند.

شهروند دیگری با نارضایتی از اخذ وجه توسط مدیران مدارس  هنگام ثبت‎نام در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: زمانی که برای ثبت‎نام فرزندم در پایه ششم ابتدایی به مدرسه که البته دولتی هم بود مراجعه کردم مدیر مدرسه از اولیا وجهی به نام کمک به مدرسه تقاضا می‎کرد در حالیکه طبق گفته مسوولان اخذ هرگونه وجه زمان ثبت‎نام ممنوع است.

علی ضیایی افزود: مسوولان در تریبون‎های مختلف ادعا می‎کنند پاسخگوی هرگونه تخلف و تخطی مدیران مدارس هستند اما رفتن به اداره متبوع و کاغذبازی‎های اداری برای شکایت از حوصله بسیاری از والدین همچون من که شاغل هستم، خارج است.

وی خاطرنشان کرد: البته افرادی بودند که از این وضعیت شکایت داشته اما به شکایت آنها ترتیب اثری داده نشده است وگرنه هر سال شاهد مشکلات مشابه در زمان ثبت‎نام فرزندان خود نبودیم، در واقع وقتی وظیفه نظارت به خوبی انجام نمی‎شود چنین تخلفاتی در مدارس به وجود می‎آید.

*عدم تناسب بین تعداد دانش‎آموزان و فضای فیزیکی در مدارس

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش گلستان در خصوص مشکلات والدین به لحاظ تعیین محدوده جغرافیایی گفت: هر ساله محدوده جغرافیایی مدارس بر اساس موقعیتی که دانش‎آموز ساکن آن منطقه است و بیشتر به دلیل مسائل ایمنی تعیین می‎شود، اما مشکلاتی همچون کمبود فضای فیزیکی در مدارس، موجب شده تا برخی مدارس ظرفیت تراکم جمعیت در محدوده جغرافیایی خاصی را نداشته باشد بنابر این مجبور به توزیع دانش‎آموزان در مدارس هم‎جوار هستیم.

هما عقیلی در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: متأسفانه در گرگان به دلیل افزایش مهاجرت و جمعیت در این شهر شاهد عدم تناسب بین تعداد دانش‌آموزان و فضای فیزیکی در مدارس هستیم.

وی ابراز کرد: بارها تأکید کرده‎ایم که اخذ هرگونه وجه زمان ثبت‎نام دانش‎آموزان ممنوع است اگر والدینی در صورت تمکن مالی، تمایل به پرداخت وجهی برای کمک به مدرسه باشند برای این امر مشکلی وجود ندارد در غیر این صورت اخذ هرگونه وجه به نام کمک به مدرسه ممنوع است.

عقیلی با بیان اینکه والدین در صورت مشاهده چنین تخلفاتی باید به اداره آموزش و پرورش شهرستان مراجعه کرده و این تخلف را گزارش دهند، افزود: اگر والدین تخلفات را گزارش ندهند نمی‎توان به صورت گسترده با این تخلفات رسیدگی کرد.

وی به ثبت‎نام 97 درصد از دانش‎آموزان در مدارس ابتدایی استان اشاره کرد و گفت: میانگین ثبت‎نام کشوری 97/83 و در استان گلستان این میانگین 98/5 است همچنین سال گذشته نرخ تکرار پایه ابتدایی در کشور 1/34 و در گلستان 1/29 بوده است.

*ارتقا سطح علمی و آموزشی در مدارس دولتی استان گلستان

از سویی دیگر معاون آموزش و پرورش گلستان نیز در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان در رابطه با نارضایتی برخی والدین از ارائه آموزش در مدارس دولتی اظهار کرد: تمام تلاش ما بر این است تا بستر مناسب برای کیفیت آموزش محیا شود در واقع تمام مشارکت‎ها در سیستم آموزش و پرورش در راستای کیفیت و ارائه خدمات آموزشی به دانش‎آموزان است.

ابراهیم حاجیلری تصریح کرد: در گلستان، مجموع میانگین مدارس به لحاظ شرایط علمی و آموزشی از میانگین کشوری بالاتر است در ارتقای سطح علمی و آموزشی مدارس رتبه نهم کشور را داریم و این بیانگر وضعیت مناسب مدارس دولتی ما از نظر آموزشی و علمی است.

وی با بیان اینکه در سال  تحصیلی جدید 300 هزار دانش‎آموز در مدارس استان پذیرش و ثبت‎نام می‎شوند، گفت: اکثر نیروهای آموزش و پرورش برای اینکه در زمان ثبت‎نام با مشکلی مواجه نباشیم بسیج شده‎اند و کمتر از یک صدم درصد از اولیا دچار یکسری مشکلات آن هم از نوع شخصی و ملاحظه‎ای در زمان ثبت‎نام می‎شوند.

بر اساس این گزارش اگرچه مسوولان آموزش و پرورش اذعان می‎کنند گزارشی مبنی بر شکایت اولیا برای اخذ وجه هنگام ثبت‎نام و دیگر مشکلات ارائه نشده است اما نباید از این موضوع غافل ماند که اکثر اولیا به دلیل پیچیده بودن فرایند یک شکایت از اداره خاص همچون آموزش و پرورش و البته در اکثر مواقع بی‎نتیجه ماندن شکایت، ترجیح می‎دهند از این امر صرف‎نظر کرده و  خواسته مدیر را عملی کنند.

بنابراین لازم است مسوولان آموزش و پرورش تنها به عدم شکایت اولیا اکتفا نکرده و فرایند نظارتی خود را با حساسیت بیشتری انجام دهند./ فارس

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.