1398-03-01 11:59
1579
0
63393
گزارش؛

ترس مادران ترکمن زیر سقف‎‎های ترک‎خورده از سیل

مادری که هر شب با دلهره برای دو فرزند خردسالش لالایی می‎خواند در انتظار تحقق وعده‎های مسؤولان چشمانش به در مانده است.

به گزارش گلستان ما به نقل از فارس، با آغاز سال جدید و در ایام نوروز سیلاب بی‌مقدمه و بدون هیچ آداب و رسومی مهمان ترکمن‎صحرای استان گلستان شد، مهمانی ناخوانده که در مناطق آق‎قلا و گمیشان لنگر انداخت و بالغ بر 25 روز زندگی و آسایش مردم را در آب غرق کرد.

 مردمان ترکمن که از بی‎آبی‎ها و گرمای طاقت‎فرسا زخم خورده بودند، نمی‎دانند از خشم طبیعت یا بی‎تدبیری، آنچنان از سیلاب سیلی خوردند که هنوز هم کودکانشان از خوردن غذاهای آب‎دار به ترس و واهمه می‎افتند.

سیلاب با بیش از 45 روز همراه با هراس از بارندگی و سیلاب مجدد و یا ترس از شکسته شدن سد به همت و تلاش گروه‎های مردمی، نیروهای مسلح، دستگاه‎های خدمات‎رسان از این منطقه رخت بست و اکنون مردم منطقه ترکمن‎صحرا انتظار وعده‎های شیرین دولتمردان را می‎کشند.

گرچه با تخلیه کامل سیلاب همچنان اقدامات مردمی و خودجوش در منطقه ادامه یافته و هنوز برخی از افراد خیر و مومن در ماه مبارک رمضان با حضور در این منطقه در قالب جهادگران دست‎های خسته خانواده‎های ترکمن از سیل را رها نکردند اما انتظارات مردم سیل‎زده از مسؤولان چیز دیگری است.

وعده‎های شیرین دولت برای جبران خسارت‎های ناشی از سیل و کمک به سیل‎زدگان و از سویی گلایه‎های مردم منطقه سیل‎زده از برخی کم‎کاری‎ها منجر به آن شد که در بعد از ظهر یک روز گرم و آفتابی در ماه مبارک رمضان به روستاها و شهر آق‎قلا برویم و از نزدیک دردهای مردم این منطقه را پس از گذشت تقریباً دو ماه از شروع سیل بشنویم.

از سه‎راهی عطاءآباد که پیش از این به دلیل وقوع سیلاب مسدود بود به طرف شهرستان سیل‌زده آق‎قلا که از سیلاب خسارت سنگینی خورد و مردم این مناطق در پساسیل بیشترین مشکلات را دارند حرکت کردیم، زمین‎های ترک‎خورده وسیع و مزارع کشاورزی گندم و جو در حاشیه جاده که بر اثر سیلاب تخریب شده بود حواسمان را به خود جلب کرد.

شاید این زمین‎های ترک‎خورده از سیل که در سال‎های گذشته مزارع گندم و جو را تشکیل می‎داد نخستین نشانه ازحضور سیل در این منطقه بوده که مانند اِلمانی از سیلاب شهرستان آق‎قلا همچنان باقی مانده است.

 گرچه برخی از کشاورزان نسبت به خاک‎ورزی مزارع خود اقدام کردند ولی بسیاری از این مزارع بدون اقدامات خاک‎ورزی و شخم و دیسک همچنان باقی مانده است.

از سویی با توجه به اینکه این مزارع تک‎فصلی کشت می‎شوند و عمده این مزارع اراضی دیم کشاورزی هستند بی‎توجهی به آنها می‎تواند بستر گرد و غبار را برای آق‎قلا و یا حتی شهر گرگان به وجود بیاورد.

خسارت طوفان و سیل به 310 هزار هکتار از اراضی زیرکشت گلستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان گلستان در این‎باره به خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان اظهار کرد: 310 هزار هکتار از اراضی زیرکشت استان گلستان براثر طوفان و وقوع سیلاب خسارت دیده و بیشترین میزان خسارت مربوط به شهرستان گمیشان و آق‎قلا بوده است.

محمدرضا عباسی تصریح کرد: در اراضی سیل‎زده بایدگیاهانی با نیازآبی کم جایگزین محصولات از دست‎رفته از سیلاب شوند و در شهرستان آق‎قلا، گمیشان و بندرترکمن، سورگوم، کنجد و آفتاب‎گردان را به کشاورزان توصیه می‎کنیم.

وی تاکید کرد: برای تامین بذر سورگوم و آفتاب‎گردان محدودیتی نداریم و در اختیار همه کشاورزان قرار خواهیم داد و در مناطق خسارت‎دیده شهرستان آق‎قلا و گمیشان که با محدودیت آبی روبه‎رو هستند کشت این محصولات را توصیه می‎کنیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان گلستان افزود: همچنین کشاورزانی که از چاه آب و یا آب‎بندان در این منطقه بهره‎مند هستند، می‎توانند پنبه و ذرت را به‎عنوان کشت جایگزین داشته باشند.

عباسی با بیان اینکه به کشاورزان بر حسب میزان خسارت اراضی توصیه به کشت جایگزین داریم، گفت: 13 هزار هکتار کلزا و 40 هزار هکتار گندم بر اثر سیل خسارت 100 درصدی خوردند و نزدیک به 500 هزار هکتار از اراضی کشاورزی نیز خسارتی بین 20 تا 80 درصدی دیدند.

وی ابراز کرد: برخی اراضی که براثر سیلاب نابود شدند و امکان کشت و زرع در آن نیست از حوزه اقدامات ما خارج است و ممکن است این اراضی بستر گرد و غبار شوند و اگر بتوانند سورگوم و آفتاب‎گردان کشت کنند و در صورت شرایط جوی خوب ممکن است بتوانند برداشت محصول نیز داشته باشند.

روستای «سقریلقی» ایستگاه دوم ما بود، این روستا در هنگام وقوع سیلاب غرق در آب شد و مردم آن از زمان وقوع سیل تاکنون با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند.

در مسیر عبور از روستا خانه‎ای که به نظر می‎رسید در جریان سیل متروکه شده نظر ما را به خود جلب کرد.

نکته قابل توجهی در این منزل وجود داشت؛ در حالی که ترک‎های این منزل مسکونی حتی از جاده اصلی به خوبی نمایان بوده و زندگی در این منزل کاملاً غیرایمن به نظر می‎رسید ولی متاسفانه دو خانواده در آن زندگی می‎کردند.

توقف کردیم و به سراغ این خانواده رفتیم تا در مورد علت زندگی در این منزل که خطر ریزش آن هر ثانیه وجود دارد جویا شویم، همسر این خانواده یک کارگر روزمزد است که با جمع‎آوری ضایعات امورات زندگی را می‎گذراند.

همسر وی نیز می‎گوید؛ با دو فرزند خود در این منزل مسکونی زندگی می‎کنم که هر لحظه احتمال ریزش و تخریب آن وجود دارد و روزها و شب‌ها را با ترس و وحشت ریزش منزل مسکونی‌ام می‌گذرانم.

 مرد این خانواده با درآمد ناچیزی که کسب می‎کند توان اجاره منزل مسکونی را ندارد و می‎گوید؛ براساس ارزیابی انجام‎شده از سوی کارشناسان بنیاد مسکن منزل ما 100 درصد تخریبی اعلام شده و منتظر هستیم بنیاد مسکن به وعده‎های خود در قبال واحدهای خسارت‎دیده از سیل عمل کند.

فاطمه ایگدری می‎افزاید؛ در دل گرما و با وجود گرانی‎ها چه کار باید کنیم و انتظار داریم مسؤولان به داد ما برسند.

در روستای «قازان قایه» نیز به سراغ یکی دیگر از خسارت‎دیدگان سیل رفتیم.

محمد آغشته، پیرمرد دوست‎داشتنی که در ماه‎های گذشته  و قبل از وقوع سیل ویرانگر با عروس و فرزندانش در یک منزل مسکونی زندگی می‎کرده، می‎گوید؛ دیگر نمی‎توانیم آن کانون گرم خانواده را داشته باشیم چراکه بنیاد مسکن می‎گوید قادر نیستیم در ابعاد سابق به شما واحد مسکونی تحویل دهیم.

وی به روزهای وقوع سیل اشاره و تصریح می‎کند؛ واحد مسکونی‎ام تقریباً 10 روز در سیلاب گرفتار شده بود اما با همت نیروهای مسلح و سپاه آب از این منطقه تخلیه شده است.

وی که در لابه‎لای سخنانش مدام از عنایت و توجه رهبر معظم انقلاب به سیل‎زدگان تشکر می‎کند، یادآور می‎شود؛ در حال حاضر تنها دغدغه ما واحد مسکونی است که در آن زندگی کنیم.

همسر وی نیز می‎گوید؛ خجالت می‎کشیدم که برای گرفتن کنسرو لوبیا و کمک‎های مردمی به بیرون از منزل مراجعه کنم، اگر کمک‎ها به درب منزل می‎آمد می‎گرفتم در غیر این صورت خود برای دریافت کمک مراجعه نمی‎کردم.

نورتاج کاظمی بیان کرد: در حال حاضر مشکل آب آشامیدنی داریم، آب‎هایی که ذخیره می‎کنیم بو می‎گیرد و کرم می‎افتد، این مشکلات را باید به چه کسانی بگوییم؟

وی همچنین تأکید کرد: دو فرزندم به دلیل تخریب منزل مسکونی‎ام بر اثر سیل در شهر آق‎قلا مستأجر شدند و حال پس از گذراندن سیل نمی‎دانم چگونه می‎توانند با گرانی‎ها مقابله کنند.

خسارت سیل به 17 هزار و 800 واحد مسکونی در گلستان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان در این خصوص در گفت‎وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: در مجموع 17 هزار و 800 واحد مسکونی بر اثر سیل اخیر در گلستان دچار خسارت شدند که 7 هزار و 300 واحد آن احداثی و 10 هزار و 500 واحد آن تعمیری است.

محمدتقی زمانی‎نژاد گفت: تاکنون تمامی واحدهای مسکونی خسارت‎دیده از سیل ثبت سامانه شدند و تاکنون 10 هزار پرونده تشکیل شده و از این تعداد پرونده 5 هزار و 580 پرونده به بانک معرفی شدند و از بین پرونده‎های معرفی شده به بانک برای 362 مورد انعقاد قرارداد صورت گرفته است.

وی افزود: تاکنون حدود 90 مورد پی‎کنی، 46 مورد فنداسیون و حدود 10 سقف و ستون در مناطق سیل‎زده انجام شده است، البته با توجه به اینکه کار به تازگی آغاز شده آمار پی‎کنی طی روزهای آینده بیشتر می‎شود و سرعت بیشتری می‎گیرد.

گلایه مردم از کندی ساخت واحدهای خسارت‌دیده از سیل

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس که مردم سیل‎زده از کندی عملیات ساخت‎وساز گله‎مند هستند علت آن چیست، افزود: ستادهای معین گیلان و خراسان‎رضوی به گلستان آمدند و کار بازسازی گمیشان برعهده ستاد گیلان و بازسازی گنبدکاووس بر عهده خراسان‌رضوی است، بنده نمی‎گویم هیچ نقصی وجود ندارد اما بررسی همه پرونده‎ها و طی روند اداری موجب می‎شود کار با کندی پیش برود.

زمانی‎نژاد ابرازکرد: می‎شود لیست واحدهای خسارت‎دیده را با سرعت انجام دهیم اما ما درصددهستیم این کار بادقت انجام شود تا حق کسی از مردم سیل‎زده ضایع نشود.

وی‌تصریح‌کرد: با همه این شرایط به همکارانمان تأکیدکردیم‌که در روند کار تسریع‌کنند و متقاضیان را سریع‎تر به بانک‎ها معرفی کنند اما بانک‎ها در انعقاد قرارداد مقداری ضعیف هستند که امیدواریم بانک‎ها در این خصوص تدابیریبیاندیشیند و به انعقاد قرارداد‌سرعت‌بدهند.

منطقه «کل‎آباد» آق‎قلا مقصد بعدی ما بود، جایی که تا آخرین روزها در محاصره سیل قرار داشت، طوری‎که ارتفاع آب در بخش‎هایی از این منطقه به سه متر هم می‎رسید.

خانواده‎های زیادی در این منطقه از سیل خسارت خوردند و بخشی نیز منتظر اقدامات دولت برای بهسازی مسکن خود نشدند و با یاری یکدیگر ساخت واحد مسکونی خود را آغاز کردند.

به میان مردم این منطقه رفتیم و پای درد و دل مردم رنج‎دیده این منطقه نشستیم.

عبدالصمد فرخی می‎گوید؛ بیشتر مردم این منطقه قشر ضعیف و کارگر هستند و همه چیز خود را در سیل اخیر از دست دادند، تقریباً دو ماه است که بیکار هستیم و نمی‎دانم چگونه باید امورات زندگی را بگذرانم.

وی یادآور می‎شود که روند تشکیل پرونده و رسیدگی به مناطق سیل‎زده با توجه به گستردگی که وجود دارد به کندی پیش می‎رود و از سویی دیگر توزیع اقلام در مناطق سیل‎زده به شکل عادلانه‎ای اتفاق نیفتاده است.

 مردم سیل‎زده شهر آق‎قلا همچنین به خدمات شهرداری که به نظر می‎رسد بخش خدماتی آن به پیمانکار واگذار شده گله‎مند هستند و شاید شهرداری آق‎قلا نیز به تنهایی قادر به حل تمامی مشکلات به وجود آمده از سیل در این شهر نباشد و نیاز است همچون گذشته شهرداری‎های دیگر به کمک مردم این منطقه بشتابند تا شرایط برای مردم این شهر به وضع سابق باگردد.

فقدان آب آشامیدنی و نبود عدالت در توزیع غذا و لوازم خانگی نیز از دیگر دغدغه‎های مردمان سیل‎زده این مناطق بود و متأسفانه تماس‎های مکرر خبرنگار خبرگزاری فارس با فرماندار آق‎قلا بی‎نتیجه ماند و متأسفانه نتوانستیم توضیحات لازم را در این خصوص از ایشان دریافت کنیم.

سیل با همه عظمت خود اسیر خیرخواهی و محبت مردمانی شد که حتی حاضر به گفت‎وگو و ذکر نام خود با خبرگزاری فارس نشدند اما یکی از این خیرین در گفت‎وگویی کوتاه گفت: ما مردم باید به فریاد یکدیگر برسیم، تا امروز لوازم خانگی هشت واحد مسکونی را تقبل کردم اما مردم از مسؤولان انتظار دارند.

وی تأکید می‎کند امیدوارم مسؤولان در این روزهای سخت مردم را ناامید نکنند.

===============

گزارش از فاطمه رائیجی

===============

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.