1393-09-15 06:30
2523
1
6825
حاشیه‌های مهم‌تر از متن !

گنبدی ها ! ، گنبد در انزواست !

گاه و بی گاه رویدادهای اجتماعی بهانه ای می شود برای نشان دادن جایگاه فراموش شده مردم فهیم گنبد! برای مثال سفر اخیر رییس محترم جمهور یکی از نشانه هایی بود برای گنبدی ها تا به برخی از دلایل عدم توجه به این شهرستان پی ببرند! از آنجا که یکی از اهداف راه اندازی سلام گنبد، بازنمایی جایگاه واقعی مردم گنبد می‌باشد، به مرور برخی از نظرات مردم در فضای اجتماعی و مجازی در حاشیه این رویداد می پردازیم.

به گزارش گلستان ما به نقل از سلام گنبد، یکی از مهمترین عناصر بقا و پیشرفت انسان، باور و اتکا به توانمندی های خود می باشد. توجه به داشته های خود و نهاد خانواده و اجتماع زندگانی خودش.”ما در شهری زندگی می‌کنیم که ایران کوچک نام دارد و از تمام قومیت ها در آن حضور دارند. گوناگونی اقوام مختلف تهدید نیست، بلکه فرصتی برای رشد و پویایی شهر گنبد است.“[۱] “این شهرستان از ۲۶ قومیت تشکیل شده و مینیاتوری از ایران بزرگ است.”[۲]

این سخنان تنها بخشی از تصور مسئولان شهرمان در مورد ظرفیت های عظیم فرهنگی و اجتماعی آن می باشد. بدون شک از اساسی ترین دلایل جایگاه غیرحقیقی گنبد و گنبدی ها علارغم حضور توانمندی ها و سهم عظیم از افتخارات ملی، عدم انسجام و هویت مشترک شهروندان می باشد. هویتی که اگرچه با حضور بزرگان دلسوز میسر خواهد بود، اما لازم ترین عنصر آن احساس نیاز شهروندان برای پیشرفت منطقه خودشان می باشد. 

نیازی که نه با دعواهای سیاسی و یا قدرت بر سر تصاحب دارایی ها، بلکه روندی فرهنگی را می‌طلبد که ایجاد جایگاه حقیقی این شهرستان در منظر مسئولان و افکارعمومی در ابتدا متصور سازد. گاه و بی گاه رویدادهای اجتماعی بهانه ای می شود برای نشان دادن جایگاه فراموش شده مردم فهیم گنبد! برای مثال سفر اخیر رییس محترم جمهور یکی از نشانه هایی بود برای گنبدی ها تا به برخی از دلایل عدم توجه به این شهرستان پی ببرند! از آنجا که یکی از اهداف راه اندازی سلام گنبد، بازنمایی جایگاه واقعی مردم گنبد می‌باشد، به مرور برخی از نظرات مردم در فضای اجتماعی و مجازی در حاشیه این رویداد می پردازیم:

در فراخوانی که رسانه مردمی سلام گنبد با عنوان “ گنبدی‌ها از رئیس جمهور روحانی چه انتظاری دارند؟ منتشر کرد، کاربری با ابراز ناامیدی از بیان مطالبات گنبدی ها نوشت : “ فایدش چیه که مسئولین درد دل ما رو گوش نمیدن، رئیس جمهور که جای خود دارد“.

یکی دیگر از مخاطبان گنبدی با تشکر از رییس جمهور گفت: “ فقط بیاد و بگه که باید مسوولین گنبدی بومی باشند / اگه این بشه بسیاری از مشکلات گنبد حل میشه !! ” 

یکی از مخاطبان این رسانه گنبدی در پاسخ به سوال این سایت نوشت: “اقای رییس جمهور درسته شما در گرگان ساکن میشید به قول بعضی ها این چه فاییده ای برای شهرهای استان دارد این سفر رو نمی امدین خیلی سنگین تر بود مامنتظر افتتاحیه منطقه ازاد بودیم چشم امید ما همین یه در خواست بود استانداری که کاری از پیش نمی برن ما از شما همین در خواست را داشتیم اگر زیر پاتون رو نگاه کنین اینم بگم منت سرتون نباشه موقع انتخابات هر کاری از دستم میامد براتون کردم حداقل ۳۰۰رای خودم از مردم گرفتم مدرکشم در دستم موجود است”

گنبد-قدیمی

محسن نادران، از فعالان دانشجویی گنبدی در ابتدای یادداشت خود در یکی از رسانه‌های محلی با سوالی از رییس جمهور دغدغه گنبدی ها را مطرح کرد : “چرا آقای رئیس جمهور برنامه ای برای  سخنرانی در شهرستان گنبدکاووس نداشتند، شهرستانی  که از نظر  موقعیت جغرافیایی و جمعیتی و مضاف بر آن شرایط ویژه قومی قبیله ای دارای ویژگی های منحصر به فردی است؟ شهرستانی که در وصفش مسئولین بسیار گفته اند و ما بسیار شنیده ایم. از نگارستان ایران، یا شاید نگارستان استان همین بس که بلندترین برج آجری جهان را دارد! که می‌تواند نردبانی باشد، تا مسئولین از آن بالا روند و نگارستان  شوند؟

نادران از قول یکی از مردم نوشت :”موضوع بر سر سوال استفهامی دیگری رفت، با این مضمون که آیا گنبدکاووس استحقاق این را نداشت که فردی در جایگاه بالاتر جهت سخنرانی حضور پیدا کند؟ شهرهایی را در همسایگی مثال زد که سال‌های پیش تحت پوشش گنبدکاووس بودند، و حال برای خود مستقل شدند، و در مقایسه با گنبدکاووس از آمارهای کمتر شهری بهره مند بودند یکی از وزرا جهت سخنرانی به آن شهر حضور پیدا می‌کنند. همچنین ادامه داشت[داد]، که مسئولین  شهری چگونه در قبال این تبعیض و ناعدالتی سکوت کرده و حرفی یا سخنی نزدند؟

این فعال دانشجویی با توجه به سابقه گنبد در تحولات ابتدای انقلاب در جهت جلوگیری از دستگیری سیاسیون قدرت طلب در جهت تشویش اذهان عمومی و اتحاد مردم با توجه به حضور اقوام گوناگون به این نکته‌ی  ظریف اشاره کرد: “در این بین نکته ای وجود داشت که با  اقدام مسئولین، مردم در کف جامعه تفکرات و نظراتشان چگونه تغییر می کند. یعنی با ایراد یک سخنرانی و یا انجام ندادن، شاید کم اهمیت باشد در بین مسئولین، اما می‌تواند تفکرات و نظرات مسمویی[مسمومی] را از جامعه بر گیرد، یا پایه گذار  اختلافی باشد، که سالیان دراز  نشود آن را جبران کرد.

گنبد-قابوساین یادداشت نادران، نظرات متفاوت و جالبی را به همراه داشت. در ادامه به برخی از این نظرات توجه دوباره می‌کنیم.

یک شهروند گنبدی نوشت : “کاملا درست است در این سفرگنبدکاووس در انزوا قرارگرفت اما آمدن یک وزیر یا یک معاون ریاست جمهوری هم برای انجام یک سخنرانی که دردی را دوا نمی کند. آنها مدام می گویند خزانه خالی ، خزانه خالی، تورم ، تحریم،انرژی هسته ای، گرانی ها با شیب ملایم، اشتغال جوانان، وام ازدواج جوانان و……. مبارزه باداعش .خوب همین حرفهارا در تهران هم که باشند و بگویند همه مردم استان و کشور می بینند و می شنوند. 

اما نکته مهم اینجاست که در مراسم روز گذشته در مصلی از جمعیت ۳۴۰ هزارنفری گنبدکاووس یک درصد هم حضور به هم نمی رسانند و مجبورمی شوند تعدادی دانش آموز را از مدارس بیاورندتا قدری مستمع برای سخنرانان داشته باشند این یعنی اینکه مردم گنبد کاووس گفتند اگر شما شهرمارا در انزوا قرارمی دهید ماهم اینگونه مقابله به مثل می کنیم.

گنبدکاووس با برجش جهانی شده است، منطقه آزاداینچه برون و پروژه راه آهن در حوزه استحفاظی این شهرستان قراردارد،وحدت مردم اعم از شیعه وسنی الگوی همه مناطق کشور است، از ظرفیت‌های خوبی برای توسعه استان برخوردارمی باشد.

با وجود همه این عوامل شایسته بود که جناب آقای روحانی یکی از برنامه های خود را در شهرستانم گنبدکاووس می گذاشتند مثل سخنرانی عمومی،دیداربا خانواده ایثارگران، دیداربا سرمایه گذاران استان ، دیداربا روحانیون وطلاب شیعه وسنی و….. اما متاسفانه هیچ کدام از اینها محقق نشد و گنبد باز هم توسط گرگان رفت به انزوا ؟

امید، یک همشهری دیگر گنبدی گفت : “وقتی قدر بزرگانمان را ندانیم همین میشود… توی این شهر یک نفر با قدرت و جرات در مقابل گرگان ایستادگی کرد و اونم حاج آقا عمادی بود میشه نفر دوم را نام ببرید[؟] ما بقی دست نشانده همین گرگانی ها هستند چه انتظاری دارید[؟] البته مردم منطقه گنبد هم مقصرند چرا علی آباد در مجلس خبرگان رهبری نماینده دارد ولی منطقه گنبد ندارد اگر به اهل سنت بودن هم باشد زاهدان کردستان چرا دارد ولی اینجا همه رای ها را بدست خود به حساب …[دیگران] میریزند و آن وقت انتظار دارند که ایشان به گنبد توجه کند[.] اولین گام برای آینده مجلس خبرگان است از گنبد باید یک نفر کاندید شود… آقایان خانمها همشهریان عزیز خودتان را باور کنید دنباله رو گرگانی ها و… نباشید و گرنه وضع همین است که هست

شهروند دیگری با نام عبدی نوشت : “امام جمعه خوب و مهربانی داریم ولی گنبد حاج حسین عمادی ها را می‌خواهد که حق گنبد را از حلقوم گرگان بکشد بیرون”

حامد گفت : “من در تعجبم که آقای نور مفیدی در حضور رییس جمهور چرا بحث جنگ گنبد را به میان آورد چی رو میخواست برسونه ” و امیرحسین در پاسخ نوشت : “… اگه گنبد را منطقه نا آرام و غیر قابل اطمینان نشان نده که نمیتونه منطقه تجاری و راه آهن رو ببر گرگان!!!”

این چنین بازخوردهایی از طرف شهروندان گنبدی، نشان دهنده حساسیت و دغدغه آن‌ها نسبت به مسائل شهرشان و پیشرفتی است که خود را لایق آن می‌دانند. پیشرفتی بر مبنای عدالت و رشد همه جانبه‌ی سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و متکی بر استعدادهای بومی و مستقل از اعمال نظر یا سیاست‌های غیربومی!

۱- برگزاری جشن بزرگ انقلاب در ایران کوچک

۲- گنبدکاووس مینیاتوری از ایران بزرگ است

گلستان ما : انتشار مطالب خبري و تحليلي رسانه‌هاي داخلي و خارجي لزوما به معناي تاييد محتواي آن نيست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضاي رسانه‌اي بازنشر مي‌شود .

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

پوریا بای

اینکه گرگانیا انقده انحصار طلبن و میگن یا ما یا هیچ کس دیگه و میخوان همه امتیازات برسه ب گرگان و بقیه شهرستانها هیچ خیلی غذاب آوره و در بلند مدت ب زیان خودشونه چون سبب هجرت اونها از گرگان به تهران میشه و سبب هجرت مردم استان به گرگان

0
0
پاسخ
1393-09-18 21:37

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.