1393-09-12 12:01
2530
0
6704
شکستن قندان سفرهاي استاني!!

کام شما به قند افتتاح پروژه هاي دولت نهم و دهم شيرين

هفته گذشته نامه سرگشاده يک نماينده به رئيس جمهور درباره وعده ايشان در جريان سفر به خوزستان و واکنش معاون اول رئيس جمهور به اين نامه، به يکي موضوع قابل توجه براي کارشناسان حوزه ارزيابي عملکرد دولت يازدهم در سفرهاي موسوم به استاني مبدل شد.

به گزارش گلستان ما ، کارشناساني که در يکسال گذشته با انبوهي از هجمه هاي سياسي به اصل اين سفرها و مصوبات آن روبرو شده بودند و با اين وصف انتظار داشتند که اميد و تدبير ادعايي را در تداوم سفرها و وعده هاي آن مشاهده کنند. درهمان مقطع آغازين سفرها از سوي مسئولين امر وعده داده شد که با تشکيل کميته اي، وعده ها و مصوبات احتمالي سفرها پيگيري تا وعده و مصوبه اي بر روي زمين باقي نماند.

امروز روز محاسبه چنين تدبير و اميدي است، که در هجمه ي بي امان به سفرهاي استاني و مصوبات دولت پيشين، وعده آن را مي دادند. اما کيست در همين مدت کوتاه نديده باشد که همچون استان ما قند مصوبات آن سفرها به راحتي و در روز روشن و جلوي چشم همگان خورده مي شود اما قندان آن يعني سفرهاي استاني دولت نهم و دهم را بر سر رئيس و وزرا و مديران سابق و طرفدران دولت مي شکنند.

اما اتفاق هفته گذشته از بخشي از اين ادعا پرده برداري کرد. سيد شريف حسيني نماينده مردم اهواز در مجلس شوراي اسلامي در نامه سرگشاده‌اي!!! به رئيس جمهور نسبت به وضعيت رود کارون و زاينده رود اعتراض کرد:«پانزده ماه از آن روزهاي بيم و اميد مي گذرد و بايد بنام فرزند خوزستان پُرمهر، صادقانه و از سَر درد سخناني به عرض رسانم و چون هميش? تاريخ، قضاوت را به چشم خطا ناپذير مردم بسپارم.

اين روزها بر اساس وعده اي که به مردم اصفهان از سوي دولت داده شد شاهد جريان دوباره آب در زاينده رود هستيم...در همين راستا و به اين بهانه ذکر چند نکته خالي از لطف نيست:

الف) مي گويند دولت راستگويان و خوش عهدان مستقر شده است. به طور حتم خاطر مبارک هست که در جمع مردم اهواز در نخستين سفر استاني خود گفتيد که آب موسوم به پروژه غدير يک هفته ديگر به اهواز خواهد رسيد! آيا مي دانيد اين وعده امروز به ضرب المثلي کنايه آميز در خوزستان تبديل شده است؟ آيا مي دانيد آب غدير که به اهواز نرسيد، همان آب غير قابل شرب با سرعت و مقدار کمتري در شبکه آب آشاميدني اهواز جاري است؟ آيا بايد هيات حقيقت ياب از فلان کشور خارجي بياوريم تا شما باور کنيد آب غدير به اهواز نرسيده است؟ مردم اهواز تنها يک پرسش دارند: وعده رئيس جمهور ما چه شد؟

ب) ظاهراً مقرر است در دولت شما تدبير زمينه ساز اميد باشد! اصولاً از تدابير خود در خوزستان بگوييد؟ آيا طرح 550 هزار هکتاري که وعده داديد محقق شد؟ آيا منطقه آزاد اروند نفعي براي مردم استان داشت؟ آيا اروند لايروبي شد؟ آيا تبعيض از بين رفت؟ آيا اشتغال براي جوانان ايجاد شد ؟...

آقاي رئيس جمهور، معاون اول، وزير نيرو و شش وزير اصفهاني دولت، شب بخير!!

فرزند کوچک خوزستان: سيد شريف حسيني».

اما اين موضوع به اينجا ختم نمي شود و با واکنش معاون اول رئيس جمهور؛ به يک موضوع رسانه اي داغ مبدل و با پاسخ اين نماينده به آن، عيار بسياري از چيزها بدست آمد! سئوالات مختلفي پيرامون اين مناقشه مطرح مي گردد

1- در خصوص اين وعده و عدم تحقق آن 2- چرايي اين نامه سرگشاده از اين جهت که براي دولت راه صحيحي براي تامين خواست نمايندگان ايجاد نکرده است 3- چرايي پيگيري وعده ها در فضاي رسانه اي و عدم تحقق مکانيزم تدبير و اميد در پيگيري اين وعده ها 4-چرايي ورود افراد غيرمسئول در پاسخگويي به اين مسائل 5- فقدان معيار شفاف براي سنجش وجود يا عدم وجود يک وعده يا مصوبه بر خلاف دولت قبل که ليست آن علنا اعلام مي گرديد 6- چرايي غيرپاسخگو بودن مقامات محلي- در غير اينصورت نبايد به نامه سرگشاده ختم مي شد و...

اين نمونه دال بر يک استقراي ناقص نيست بلکه فقط کافي است به مجموعه واکنش نمايندگان مجلس در ديگر استانها در ارتباط با موضوعات مشابه مراجعه کنيد. اما اگر به سرفصل گزارش دور اول سفرهاي استاني دولت نهم که در شماره پنجم "نشريه برداشت اول" مرکز بررسي هاي استراتژيک رياست جمهوري منتشر شد، با واقعيت هاي گويايي از نتايج اين سفرآشنا خواهيد شد.

دور اول استان‌ها

در 30 سفر استاني دور اول با مردم کليه شهرستان‌هاي کشور (336 شهرستان) که داراي 285 نماينده مجلس (98/2درصد نمايندگان به جز نمايندگان اقليت‌ها) ديدار صورت گرفته است. (معدل فاصله هر روز 19 سفر). تشکيل 780 جلسه همگاني با بيش از 29000 نفر- ساعت کار کارشناسي براي تهيه پيش‌نويس مصوبات. جمعاً 12 هزار نفر- ساعت در 30 استان کشور. هماهنگي و ابلاغ 336 مورد مأموريت اعضاي محترم هيأت دولت به شهرستان‌هاي استان در سفرهاي استاني.

بيشترين مصوبات: تهران 348 مورد، فارس 311 مورد و کمترين قم 100 مورد و هرمزگان 130 مورد مي‌باشد. بيشترين مصوبات: وزارت نيرو 387، بهداشت 354 راه و ترابري 324 و کمترين وزارت امورخارجه 7. از کل مصوبات و توافقات 78درصد (احداث، تکميل و تجهيز) و 22درصد (مطالعه و صدور انواع مجوزها). زمان اجرا به ترتيب 11،39،40 و 10 درصد در سال‌هاي 1384،1385،1386 و 1387 و طول برنامه. ترکيب اعتباري مصوبات به ترتيب 7/77 درصد اعتباري، 9/5درصد تسهيلاتي، 8/2 درصد اعتباري، تسهيلاتي و 4/12 درصد غير اعتباري (صدور مجوز و...).

ترکيب موضوعي مصوبات به ترتيب 9/37درصد زيربنايي، فني، 8/16درصد فرهنگي اجتماعي، 9/15 درصد توليدي اقتصادي، 5/11درصد آموزشي و پژوهشي، 5/8 درصد بهداشتي، درماني،‌ 1/2درصد نظامي، انتظامي، 8/0 درصد سياسي امنيتي و 2/3درصد ساير موارد.

پيگيري مصوبات استاني

مستندسازي مصوبات، اخذ گزارش عملکرد از دستگاه‌ها، اخذ تأييديه پيشرفت کار از استان، اعزام کارشناسان ستادي جهت بررسي و بازديد از ميزان پيشرفت به لحاظ کمي و کيفي، اخذ گزارشات نوبه اي از دستگاه‌هاي نظارتي و اطلاعاتي، رصد خبرها و انتقادات در نشريات و خبرگزاري‌ها و سايت‌هاي موافق و مخالف.

مراتب فوق با به کارگيري از اطلاعات موجود شبکه‌ي رايانه‌اي منسجم و نرم افزاري قوي به صورت زنده با دستگاه ها و استان‌ها انجام مي‌شد.

بررسي و ارزيابي مصوبات 15 استان در حضور رياست محترم جمهوري و وزراء مربوطه. در30 سفر استاني بالغ بر 6100 بند مصوبه و توافق وجود دارد. که از مجموع مصوبات و توافقات در حدود 90 درصد تحقق يافته (انجام شده قطعي و يا در دست انجام) و الباقي با توجه به زمان‌بر بودن در دست پيگيري مي‌باشد. بيشترين تحقق مصوبات: سيستان و بلوچستان (100 درصد)، خراسان جنوبي (99 درصد)، زنجان (98 درصد)، خراسان رضوي و کهکيلويه وبوير احمد (97 درصد)

حال کساني که خود در يک وعده خود داده! مانده اند و امروز از قندان سفرهاي استاني دولت نهم و دهم براي شيرين کردن کام خود و ديگران بهره مي برند چرا اين همه زحمات و تلاش ها را که صرف نظر از فرد و دولت و جريان سياسي وابسته به آن موجب اعتبار و حيثيت نظام است را زير سئوال مي برند؟

کام شما به قند افتتاح پروژه راه آهن اينچه برون دولت نهم و دهم شيرين اما حرمت قندان آن نيز واجب است.

حسام محمدی - دو روزنامه پزواک سخن

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.