1399-04-26 13:03
808
0
69443
به قلم جواد عموزاد ؛

چه کسانی مخالف توافق ایران و چین هستند؟

در واقع این آمریکاست که با بدعهدی و خیانت به مردم ایران باعث گرایش دولتمردان ایران به شرق شده است وگرنه ما نه مشتاق شرقیم نه غرب .

به گزارش گلستان ما ؛ مجادلات اخیر در فضای مجازی پیرامون توافق ایران و چین باعث تحلیل ها و گمانه زنی های زیادی شده است به طوریکه طبق معمول این حاشیه ها به تاکسی ها ، محافل دوستانه و خانواده های چند نفری هم رسیده است.

نگارنده معتقد است ۹۶ درصد افرادی که در این باره بحث و مجادله می کنند اصلا این توافق را نخوانده اند و بنا بر شنیده های دیگران و یا القا شبکه های ماهواره ای و شانتاژ شبکه های احتماعی  حرفهای خود را مطرح می کنند.

چهار درصدی هم که اصل ماجرا را می دانند به دلیل اینکه گرایش ایران به شرق مغایر منافع آنهاست ، از آشفته بازار فعلی ماهی گیری می کنند.

سیاسیون کشور عمدتا دو دسته اند : دسته ای که در جناح اصلاح طلبان قرار می گیرند تاکنون نشان داده اند که طرفدار غرب و مذاکره با آمریکا هستند ، آنها می گویند آمریکا حلال مشکلات است و بستن با آنها همه مشکلات حتی آب خوردن را حل می کند .

این گروه در دولت روحانی پای میز مذاکره هم رفت و دستش هم باز بود، اما آمدن ترامپ همه نقشه های این گروه را به باد داد و با پاره کردن برجام هیچ امیدی برای تعامل با غرب باقی نماند .

 البته با نگاهی به عملکرد شصت ساله امریکا در ایران از سرنگونی دولت قانونی و مردمی مصدق و کودتای ۲۸ مرداد گرفته تا ترور سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده رسمی کشور ( دو چهره مردمی تاریخ ایران) ، می توان براحتی بفهمید که تکیه ما به غرب اشتباه بزرگی است ، دول اروپایی هم توله های آمریکا هستند و تیکه هایی را مصرف می کنند که امریکا برایشان پرتاب می کند.

اما دسته دیگر سیاسیون در ایران که گرایشات اصولگرایی دارند و یا دل به حاکمیت داشته و انقلاب اسلامی را دوست دارند درونگرا بوده اما در مواقع بحرانی گرایش به شرق دارند خاصه برای حل بحران سوریه و نجات بشار اسد ، دیدار محرمانه سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران و ولادیمیر پوتین بود که باعث حضور روسیه در سوریه و نجات اسد شد.

در بحث اقتصادی هم گرایش ایران به چین به عنوان بزرگترین قدرت اقتصادی جهان در حالیکه آمریکا برجام را پاره کرده و به دنبال از فروپاشی جمهوری اسلامی ایران است ، در سپهر سیاست امری بدیهی است.

در واقع این آمریکاست که با بدعهدی و خیانت به مردم ایران باعث گرایش دولتمردان ایران به شرق شده است وگرنه ما نه مشتاق شرقیم نه غرب .

 حالا هم وقتی فهمیده اند ایران به شرق گرایش پیدا کرده تمام جیره خواران خود را بسیج کرده اند تا با راه انداختن فریاد وااسفا و وامصیبتا و اینکه کیش را فروختند ، این توافق را زیر سوال ببرند.

همین که مریم رجوی سرکرده منافقین مخالف این قرارداد است می توان فهمید که که این توافق نان چه کسانی را آجر کرده و اگر این اتفاق (اجرای توافق ایران و چین) و حذف دلار از مبادلات تجاری بیفتد کار امریکا برای همیشه با ایران تمام خواهد شد .

این توافق یکی از پیچ های تاریخی مهم جمهوری اسلامی است که اگر اتفاق بیفتد می تواند مفری برای دور زدن تحریم ها و رهایی از فشار سنگین اقتصادی و، تحولی در زندگی مردم باشد، نکته ای که خیلی ها نمیخواهند ، همانهایی که در سال ۸۸ به آمریکا نامه زدند که ایران را تحریم کند همانها مخالفین اصلی توافق ایران و چین هستند.

جواد عموزاد - کارشناس ارشد علوم سیاسی

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.