1394-01-16 14:55
1652
0
12825
تغییر نگرش ها گامی در جهت تحقق شعار سال؛

چشم ها را باید شست، جور دیگری باید دید / همدلی و هم زبانی دو رکن موفقیت و سرافزاری هر ملتی است

هر ساله مقام معظم رهبری بنا به اقتضائات داخلی و بین المللی سال جدید را مزین به شعاری می نمایند که چراغی باشد در دست ما که در مسیر توسعه کشور از آن بهره جوییم. ایشان همواره دغدغه دارند این شعارها در عمل تحقق یابند.

به گزارش گلستان ما به نقل از قابوس نامه، این عبارت ایشان گویای این واقعیت است(این البتّه توصیهی مخصوص سال ۹۳ نیست،عزم ملّی و هم مدیریّت جهادی برای امسالو برای همهی سالهای پیشرو برای ملّت ما مورد نیاز است).

امسال نیز که به نام “دولت و ملّت، همدلی و همزبانی” نام گذاری گردید ضرورت بیش از پیش حمایت و پشتیبانی ملت از دولت و خدمتگزاری بیشتر دولت برای ملت را در خود به همراه دارد، شعار سال ۹۴ شده است.

دولت و ملت دو عنصر جدایی ناپذیر یک جامعه است، همدلی و هم زبانی دو رکن موفقیت و سرافزاری هر ملتی است.

بی شک پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به  فرموده حضرت امام (ره) مرهون وحدت کلمه بوده است.

اینک و هر زمان دیگری هر نظام مردم سالار دینی برای کسب مشروعیت خود به حمایت توده ها دارد.الحمدالله در مشارکت سیاسی ملت حضور با شکوهی از خود به نمایش گذاشته (آخرین آن راهپیمایی ۲۲ بهمن ۹۳) البته می طلبد در سایر ابعاد مشارکت یعنی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیز این حضور با شکوه جلوه گر شود تا آرزوهایی که حضرت آقا در پیام نوروزی به آن اشاره داشتند تحقق یابد.

“مقام معظم رهبری فرمودند: سال ۹۴ آرزوهای بزرگی برای ملّت عزیزمان داریم که همهی این آرزوها هم دستیافتنی است. آرزوهای بزرگ ما برای ملّت در این سال، پیشرفت اقتصادی است؛ اقتدار و عزّت منطقهای و بینالمللی است؛ جهش های علمی به معنای واقعی است؛ عدالت قضائی و اقتصادی است؛ و ایمان و معنویّت است که از همه مهمتر و پشتوانهی همهی آن سرفصلهای دیگر است.

به نظر ما همهی این خواستهها و آرزوها دستیافتنی است؛ هیچکدام از اینها چیزهایی نیست که از ظرفیّت ملّت ایران و ظرفیّت سیاستهای نظام بیرون باشد. ظرفیّتهای ما بسیار زیاد است؛ در این زمینه حرفهای گفتنیای وجود دارد.”

در قرآن مجید آمده است : دست خدا با جماعت است. ضرورت هم فکری و همراهی مسلمانان با هم در سوره شوری به طور خاص و سایر آیات به طور عام ذکر شده در رفتار حضرت رسول(ص)، ائمه معصوم(ع) و بزرگان دینی نیز این بعد(همدلی و همراهی مسلمانان با یکدیگر) بسیار برجسته قابل مشاهده است. امید است روزی جهان اسلام به این همدلی و هم زبانی برسد تا از ظرفیت های خود در نشر این دین الهی و جهانی بهره گیرد.

اینک وظیفه آحاد ملت و دولت است در تحقق شعار امسال قدم های عملی بر دارند. همه ما مسئول ساختن کشورمان هستیم و البته مسئولیت شیفتگان و دلدادگان به امام، رهبری و شهدا در این خصوص سنگین تر است.

برای ساختن کشورمان، ابتدا می بایستی نگرش هایمان را تغییر دهیم،در سال نو علاوه بر خانه تکانی منازل ضرورت خانه تکانی فکر و اندیشه و باورها نیز اجتناب ناپذبر است( سری که درد نمی کند دستمال نمی بندند، عیسی به دین خود موسی به دین خود، هر کسی را در قبر خود می گذارند، دیگی که برای من نمی جوشد کله ….. درش بجوشد) این ضرب المثل ها بخشی از باورهای ماست که رفتارهای ما از آن نشات می گیرند.باورهایی که در تقابل با اندیشه های اسلام ناب محمدی(ص)، آرمان های امام و رهبری و شهدای ماست.

ما به احساس مسئولیت در قبال دیگران دعوت شده ایم. دین ما دین بی تفاوتی نسبت به هم نوعان نیست، ما به وحدت دعوت شده ایم و هزاران واژه هایی که بوی برادری، همراهی از آن متصاعد می شود.  پس چشم ها را باید شست، جور دیگری باید دید. به امید تحقق آن چه آرزوی رهبری است” اقتدار و عزت منطقه ای و بین المللی”.

نویسنده علیرضا قربانی، دکتری تخصصی در علوم اجتماعی و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور گنبدکاووس

انتهای پیام/

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.