1393-06-05 15:23
2610
4
1773

"وزیر بی‌حاشیه" دولت تدبیر و امید کیست ؟ + عکس

یک‌سال پیش که لیست اعضای کابینه دولت حسن روحانی اعلام شد، بین آن همه وزیر نام آشنای بازنشسته و مسن، یک اسم کمتر معروف از نظر اجرایی هم وجود داشت...

به گزارش گلستان ما ، یک سال پیش که لیست اعضای کابینه دولت حسن روحانی اعلام شد، بین آن همه وزیر نام آشنای مسن، یک اسم کمتر معروف از نظر اجرایی هم وجود داشت: دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی که برای وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی معرفی شده بود.

آن موقع هرچقدر هم به موتورهای جستجوگر اینترنتی فشار می‌آوردیم نمی توانستیم سابقه اجرایی مهم‌تر از موسس مجموعه چشم پزشکی نور و یا رئیس دانشکده دانشگاه علوم پزشکی ایران پیدا کنیم!... برای ما شاید حضور شخصیتی کم سابقه، در آن جمع خیلی خیلی پرسابقه و بازنشسته، عجیب و غریب می آمد!.... آن هم برای وزارتخانه مهم و تاثیرگذاری چون وزارت بهداشت و درمان.

امروز اما بررسی نقاط قوت و ضعف دولت ما را به نتایج جدیدی می‌رساند. بی شک اگر بخواهیم کارنامه دولت یازدهم را منصفانه تجزیه و تحلیل کنیم، اقدامات وزارت بهداشت جزو روشن‌ترین نقاط این کارنامه خواهد بود.

قاضی زاده هاشمی در این یکسال نشان داد که اهل حاشیه سازی نیست. مصاحبه‌های جنجالی نمی کند. وزارتخانه متبوعش نیز حاشیه را به جای متن ننشاند و دچار سیاست زدگی نشد.

عامه مردم امروز تصویر خوبی از عملکرد وزارت بهداشت در ذهن دارند. لذا مشی مدیریتی این وزارتخانه می‌تواند الگوی مناسبی باشد برای سایر دستگاه‌های دولتی تا به جای جار و جنجال های بیهوده و پرداختن به حواشی نامربوط، به فکر خدمت رسانی و راضی نگه داشتن خلق باشند.

اما با کدام مستندات وزارت بهداشت را وزارتخانه موفق دولت یازدهم می دانیم؟

اقدامات و عملکرد یک ساله ی وزیر بهداشت

بازگرداندن آرامش به بازار دارو

وزیر بهداشت معتقد است که مهمترین اقدام دولت در این یک سال، بازگرداندن آرامش به بازار دارویی کشور است؛ چیزی که شواهد هم به آن اذعان دارند.

کاهش هزینه های بستری

یکی از بندهای طرح تحول سلامت، کاهش دادن هزینه های بستری در راستای برقراری عدالت بود. طبق اعلام معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با اجرای طرح تحول سلامت در حوزه درمان، هزینه های پرداختی مردم در بخش بستری بیمارستان های دولتی از ۳۷ درصد به ۷ درصد کاهش پیدا کرده است.

نوسازی هتلینگ بیمارستان‌ها

یکی از برنامه های وزارت بهداشت، نوسازی بیمارستان ها بود که این اتفاق تا حدی افتاده و قرار است تمامی بیمارستان ها تا پایان سال نوسازی شوند.

ورود ۳۰۰۰ متخصص به طرح ماندگاری مناطق محروم

به گفته معاون وزیر بهداشت، در طرح ماندگاری پزشکان در مناطق محروم تا کنون سه هزار پزشک متخصص وارد این طرح شده‌اند و به دنبال حمایت‌هایی که از آنها صورت می‌گیرد، زمان اقامت‌شان در شهرهای محروم افزایش خواهد یافت. بیش از ۷۰۰ متخصص در بیمارستان‌های ۶۴ تخته و بالاتر مقیم شدند. 

افزایش پنج درصدی زایمان طبیعی

در برنامه ترویج زایمان طبیعی نیز توفیقی که در سه ماهه اول استقرار طرح حاصل شده آن است که زایمان طبیعی در مقابل زایمان سزارین به میزان پنج درصد افزایش یافته است و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم به هدف برنامه یعنی افزایش ۱۰ درصدی زایمان طبیعی دست یابیم.

افزایش بالای تعداد سزارین در کشور باعث شد وزارت بهداشت گامی در جهت تسهیل زایمان طبیعی بردارد. وزارت بهداشت از ۱۵ زایمان طبیعی در کشور را رایگان اعلام کرد.

تقويت و توسعه آموزش پزشكي

این بخش که یکی از وسیع ترین فعالیت های وزارت بهداشت در حوزه آموزش پزشکی است شامل بندهای زیر می شود:

نظام‌مند كردن فعاليت‌هاي ارزشيابي آموزش علوم پزشكي در راستاي ارتقاي كيفي نظام‌ آموزشي كشور و تعيين و تبيين رشته/ مقاطع مورد نياز نظام آموزش عالي سلامت تا ۱۴۰۴

ابلاغ اجراي سند گسترش جغرافيايي آموزش عالي سلامت و همچنين ارزيابي شرايط مناطق مختلف به منظور بومي­سازي براي دانشكده­هاي داروسازي با توجه به منطقه جغرافيايي تحت پوشش

 

تدوين فرايند و تصويب اساسنامه به منظور ساماندهي مراكز آموزش هاي آزاد گروه پزشكي و برنامه­ريزي اجرايي براي ايجاد كارپوشه الكترونيك براي تمام دستياران تخصصي و فوق تخصصي

تدوين سیاست­های كلي آموزش پزشكي كشور كه در خصوص برخي از اين سياست­ها، همچون؛ نظام آموزش پزشکی­ پاسخگو، ارتقای کیفی نظام آموزشی و جلوگیری از توسعه بی­قواره و کمّی آموزش­پزشكي و جلوگیری از ریزکردن بیش از حد تخصص­ها و اصلاح روند تربيت نيروي متخصص، اقدامات عملي نيز صورت گرفته است.

به گزارش گلستان ما ، انعقاد تفاهم­نامه همكاري در آموزش­هاي علوم پزشكي مابين وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و حوزه پزشكي دانشگاه آزاد اسلامي

تشكيل مجمع دانشكده‌­هاي پزشكي به عنوان مجمع مشورتي و تدوين نسخه نهايي سند «راهبرد گسترش جغرافیایی آموزش عالی سلامت» و سند «رشته و مقاطع اولويت­‌دار مورد نياز نظام سلامت»

برگزاری ۱۲ آزمون مختلف گروه علوم پزشکی، برگزاري آزمون ملي دانش آموختگان خارج از كشور در رشته دندانپزشكي، اصلاح نحوة برگزاري پذيرش دستيار فوق­تخصصي و ايجاد و راه­اندازي چندین دوره­ ميان­‌رشته­‌اي و تهيه و تنظيم دروس و ضرايب درسی هر رشته و ارزشیابی و اعمال مصوبات جديد در مورد تمام رشته­ ها با این که هنوز بندهایی از طرح تحول سلامت به طور کامل اجرا نشده و برنامه هایی مثل اجرای برنامه پزشک خانواده، پدیده زیرمیزی، مشکلات پرستاران و بهورزان و ... در دستور کار است و به جایی نرسیده، اما در کل می توان به عملکرد وزیر بهداشت نمره ای بالا داد طوری که شاید بشود لقب بهترین وزیر دولت روحانی در یک سال گذشته را به قاضی زاده هاشمی اعطا کرد. / دانشجو

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

مرگ بر فتنه گر

آقایان مدعی ولایت واصولگرایی ، کجای کارید ؟در خیلی از زیر مجموعه های این آقا از جمله دانشگاه علوم پزشکی گلستان از نظر تصفیه جناحی و انتصاب افراد معلوم الحال و... پیشرو بوده و اندک نیروهای ولایی توسط این ... ها ، بی سر و صدا تار و مار شدند .

0
0
پاسخ
1393-06-06 04:24
دانا

واقعا درست نوشتید...کمی هم وزیر آموزش پرورش ومدیران استانی اش یاد بگیرند..اینها در وزارت بهداشت چسبیدند به کار وطرح وبرنامه ... اینها طرح ها رو تعطیل وچسبیدن به تار ومار کردن وحاشیه سازی و وقت گذرانی!کاش دستگاه بزرگ ومهم آموزش وپرورش هم شانس میداشت و وزیر خوب گیرش میامد

0
0
پاسخ
1393-06-09 13:36

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.