1398-08-12 13:39
1046
0
66149
یادداشت؛

روحیه جوانی و احیای قرارگاه های مرکزی نماز جمعه / روحیه جوانی نیاز مبرم نمایندگان ولی فقیه در استان ها

جمع بندی نشست مشترک نمایندگان ولی فقیه استانها در تهران و انتصابات بعدی نمایندگان ولی فقیه در استان ها و همچنین بیانات تکمیلی رهبر معظم انقلاب در ارتباط با اصل جوانگرایی بالاخص در این حوزه ، بخوبی نشان می دهد که برخلاف تصورات مرسوم از جوان و جوانگرایی ، مراد اصلی روحیه جوانگرایی است

پیش از اسفند ماه سال ۹۷ هر چند بودند ائمه جمعه‌ای که با استعفا خود به دلایل مختلف(یک دلیل واحد نداشت )، عرصه را برای روی کارآمدن چهره های جدید فراهم ساختند اما با انتصاب حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری
بعنوان رئیس جدید شورای سیاستگذاری ائمه جمعه  _که عمدتا بجهت فعالیت در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزی و ارتباطات بسیار موثر با این قشر و مدیران جوان این اتحادیه دارای یک روحیه جوان می باشد _  تغییر و تحولات، یک علت و رویکرد واحدی گرفت.

آیت‌الله سلیمانی نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان در۳ اسفند ماه سال ۹۷ بود که علت استعفای خود را تفکر زیبای مقام معظم رهبری مبنی بر جوان‌گرایی عنوان کرد.

البته چنین تفکر و اصلی در انتصابات مدیریت های عالی کشوری از سوی رهبری شناخته شده و تبدیل به یک گفتمان عمومی شده بود اما در ارتباط با ائمه جمعه مراکز استان ها و نمایندگان ولی فقیه یک رویکرد و رویه جدیدی بود.کما اینکه در نشست مشترک نمایندگان ولی فقیه استانها در تهران این موضوع بعنوان یک رویکرد نوین در دستور کار یکی از نشست ها قرار گرفت و بعض نمایندگان ولی فقیه در خصوص آن اظهار نظر نمودند.

جمع بندی این نشست و انتصابات بعدی نمایندگان ولی فقیه در استان ها و همچنین بیانات تکمیلی رهبر معظم انقلاب در ارتباط با اصل جوانگرایی بالاخص در این حوزه ، بخوبی نشان می دهد که برخلاف تصورات مرسوم از جوان و جوانگرایی ، مراد اصلی روحیه جوانگرایی است .

روحیه جوانگرایی که با اقتضائات چنین منصب و مسولیتی در استان ها و در بین علمای استان ها مطابقت بیشتری دارد .اما روحیه جوانی و دمیدن آن به کالبد قرارگاه های مرکزی نماز جمعه در استان ها چه معنا و چه آثاری بدنبال دارد ؟

 روحیه اصلی ترین و مهمترین جز از اجزای وجودی یک انسان محسوب می گردد که وجود آن نقش اصلی و محوری در پیگیری امور فردی و اجتماعی یک فرد ایفا می نماید.

چه بسا افرادی جوان ولی فاقد روحیه جوانی هستند و عملا قادر نیستند امور فردی و اجتماعی خود را بصورت فعالانه پیگیری و با تداوم آن به سرانجام مورد نظر برسانند؛ اما هستند افرادی که علی رغم قرار گرفتن در دوره میانسالی (۴۰_۶۰) و حتی سالمندی بجهت برخورداری از روحیه جوانی بخوبی مسولیت و وظایف خود را ایفا نموده و منشا آثار و تحولات بزرگی شده اند.

البته نباید روحیه جوانی را  با احساس جوانی اشتباه گرفت چراکه این دو بطور اساسی با هم متفاوت هستند . احساس جوانی سطحی و تحت تاثیر عوامل مادی است مثلا ورزش های معمول جسمانی (فلان امام جمعه روزی نیم ساعت تا یک ساعت پیاده روی می کند و احساس جوانی می کند ) و یا داشتن رژیم غذایی خاص و دارویی تقویت کننده و یا اقدامات مفرح و... اما بهره مندی از روحیه جوانی و حفظ آن تنها از طریق عوامل غیرمادی و بعبارتی روحی و اعتقادی صورت می پذیرد .

در میان تمامی عوامل غیرمادی ،آرمانگرایی و داشتن روحیه انقلابی و انقلابی گری و نیز اهتمام ویژه به کار و مدیریت جهادی در ایجاد و حفظ و تقویت روحیه جوانی نقش محوری و بسزایی ایفا می نماید.بسیاری از ائمه جمعه میانسال دارای چنین روحیه انقلابی و جهادی دارای چنین روحیه جوانی هستند.

بنابراین حتی در یک امام جمعه جوان اگر فاقد روحیه انقلابی و جهادی باشد ؛نباید انتظار داشتن روحیه جوان بود ،چه برسد به امام جمعه سالمند که فاقد هرگونه روحیه انقلابی و کار جهادی باشد و فقط بخواهد با پرکاری کمی و مادی خود را جوان نشان دهد!

ازینرو مهمترین آفت روحیه جوانی در ائمه جمعه و نمایندگان ولی فقیه سالمند می تواند دوری از روحیه انقلابی و انقلابی گری و نیز کار جهادی و همچنین ابراز احساسات محافظه کارانه و محتاطانه ( پشیمانی از گذشته انقلابی خود) و نفی روحیه انقلابی گری باشد.

 نتیجه آنکه برای سنجش و میزان روحیه جوانی می بایست مولفه های ذیل مورد توجه قرار بگیرد ؛

الف – معنویت و اخلاق عملی و التزام به بسط و گسترش اجتماعی آن .همچنانکه تمامی اساتید این عرصه دارای روحیه جوانی هستند و پای منابر آن قشر جوان حضور پرشوری دارند.

ب – به آرمان ها و اصول انقلاب اسلامی معتقد و بطور مستمر به آن التزام عملی داشته باشند؛بنحوی که نیروهای جوان و انقلابی آنان را نیز دارای چنین روحیه ای بدانند .

ج – امید و دارای نگاه خوشبینانه نسبت به آینده باشند . امید و نگاهی مبتنی بر واقعیت های عینی و ملموس.

د –  فرای خود و خودی (خانواده ،دوستان، دفتر ،پایگاه رای،حزب و گروه ...) و تنها به مردم  و رضای خدا می اندیشند.

با وجود چنین مواردی در یک فرد می توان گفت که او دارای روحیه جوانی است.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.