1394-01-16 09:56
1276
0
12819
یادداشتی به قلم مسلم رستمانی:

هنوز جای نگرانی فزاینده در مذاکرات هسته ای وجود دارد

با این همه ابهامات گسترده که هریک از طرفین در نوع برداشت خود از بیانیه اظهار می دارند افق روشنی در آن متصور نیست گمان بر آن می رود که با سابقه سؤیی که طرف غربی در اخلال آفرینی و کارشکنی های آشکار و پنهانی در روند توافق نامه ها دارد! این نیز به همان سرنوشت های محتوم گرفتار آید.

به گزارش گلستان ما به نقل از رادکانا، تلاش بی وقفه تیم مذاکره کننده ایرانی که در طی 9 روز بحث و گفتگو در ایامی که مردم ایران در حال گذراندن تعطیلات نوروزی بودند و آنها شبانه روزی با دقت هرچه تمامتر بر روی حقوق ملت پافشاری می کردند، تحسین بر انگیز است.

ما ملتی قدرشناس هستیم و هر زحمتی را ارج می نهیم و اما در کنار آن هروقت تشخیص دادیم که علیرغم اصرار بر موضع حق، حقی از ما ضایع شد از اظهار انتقاد سازنده دریغ نداریم.

بالاخره پس از نه روز کار فشرده در لوزان بیانیه ای صادر شد که در آن ضمن قبول برخی خواسته های ایران، خواسته هایی را نیز بر ایران تحمیل کردند که جای نگرانی فزاینده دارد.

این که آقای ظریف قبل از قرائت بیانیه فرمودند که [بیانیه امروز مطبوعاتی است و برای طرفین الزام‌آور نخواهد بود. زمانی که توافق صورت بگیرد برای طرفین الزام‌آور است!] از موارد نگران کننده است.

در این بیانیه آمده است: فردو از یک سایت غنی‌سازی به یک مرکز هسته‌ای، فیزیک و فناوری تبدیل خواهد شد. در این مرکز همکاری بین‌المللی در حوزه‌های تحقیق و توسعه مورد توافق مورد تشویق قرار خواهد گرفت. مواد شکافت‌پذیر در فردو نخواهد بود. رآکتور تحقیقاتی پیشرفته آب سنگین در اراک با همکاری مشترک بین‌المللی بازطراحی و نوسازی خواهد شد به‌گونه‌ای که پلوتونیوم با قابلیت تسلیحاتی در آن تولید نشود. بازفرآوری صورت نخواهد گرفت و سوخت مصرف شده صادر خواهد شد. که در این مورد باید کارشناسان خبره فنی نظر دهند که تبدیل سایت غنی سازی به مرکز هسته ای فیزیک و فناوری و همچنین بازطراحی و نوسازی آب سنگین اراک،چه تمهیداتی دارد و نقش طرفهایی که در فرایند تغییرات همکاری دارند تا چه اندازه و میزانی است؟

با توجه به صراحت بیانیه و به تبع آن اظهار موفقیت دکتر روحانی و دکتر ظریف و باز مشاهده می گردد رئیس جمهور آمریکا تفسیری خاص خود از بیانیه لوزان دارد! در حالی که در بیانیه آمده است اتحادیه اروپایی، اعمال تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با هسته‌ای خود را خاتمه خواهد داد و ایالات متحده نیز اجرای تحریم‌های مالی و اقتصادی ثانویه مرتبط با هسته‌ای را همزمان با اجرای تعهدات عمده هسته‌ای ایران به نحوی که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راستی‌آزمایی شود، متوقف خواهد کرد.

باراک اوباما در بیانیه‌ای، تاکید کرد برخی تحریم‌ها علیه ایران مرحله به مرحله لغو خواهد شد البته بازگشت‌پذیر خواهد بود. تحریم‌های دیگر از جمله حمایت از تروریسم و موشک‌های بالستیک و حقوق بشر همچنان باقی خواهند ماند!

وزیر خارجه آمریکا نیز در تفسیر بیانیه گفت:  هیچ پایانی برای اعتبار توافقنامه‌ای که تلاش می‌کنیم تدوین و نهایی‌سازی کنیم وجود ندارد. هیچ پایانی برای این توافقنامه وجود ندارد. پارامترهای این توافقنامه در مراحل مختلف اعمال و اجرا خواهند شد. برخی از این پارامترها برای مدت 10 سال اعمال خواهند شد. برخی دیگر برای مدت 15 سال اعمال خواهند شد. این در حالی است که قرار بود احرای توافق نامه مشمول بازه زمانی طولانی مدت نباشد مضاف بر آن همین مدت مقرر از زبان ظریف و کری متفاوت بیان میگردد!
باز مشاهده می کنیم هنوز جوهر بیانیه خشک نشده جزئیات توافق هسته‌ای ظریف و 1+5 توسط وزارت خارجه آمریکا منتشر شد که تفاوت‌هایی شاخص در زمینه نوع و میزان و اختیارات در غنی سازی اورانیوم _ راکتورها و باز فراوری ها _ بازرسی و شفافیت ها _ بازه زمانی برداشتن تحریم ها با آنچه توسط تیم ایرانی مطرح می‌شود دارد.

علی ایحال با این همه ابهامات گسترده که هریک از طرفین در نوع برداشت خود از بیانیه اظهار می دارند افق روشنی در آن متصور نیست گمان بر آن می رود که با سابقه سؤیی که طرف غربی در اخلال آفرینی و کارشکنی های آشکار و پنهانی در روند توافق نامه ها دارد! این نیز به همان سرنوشت های محتوم گرفتار آید.

نویسنده رادکانا: مسلم رستمانی 

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.