1394-01-08 12:03
1433
0
12521
یادداشتی به قلم محمد دیلم کتولی؛

نگاهی اجمالی به ابعاد مختلف حمله عربستان به یمن

آغازحمله هوائی عربستان سعودی به یمن، غرب آسیا و منطقه استراتژیک خلیج فارس و دریای سرخ وارد مرحله تازه ای از منازعات و درگیری ها گردید.

به گزارش گلستان ما به نقل از زرین نامه، ورودعربستان به این معرکه مسئله تازه ای نیست ودر سالهای 2005 و2006 نیزهمین درگیری هاآزمایش شدوبدنبال آن عربستان درحمایت از حکومت وقت یمن به شیعیان حوثی حمله نمودکه سودی جز رفتن آبروی او بدنبال نداشت.

درباب این درگیری های جدید چند نکته در خور توجه است.

1-فقط عربستان سعودی در این حمله شرکت دارد و باقی کشورها سیاهی لشکر هستند.

مصر و سودان و پاکستان و ... در کش مکش های داخلی خود گرفتارند و اسم ایشان برای خالی نماندن عریضه است.

2- عربستان چندین بار در رویایی مستقیم با الحوثی های یمن شکست خورده است و از طرفی شرق عربستان ملتهب است و این می تواند جرقه ای باشد برای چالشی جدید که آل سعود در عربستان را  با پدیده تازه ای مثل دست به اسلحه بردن شیعیان این کشور که در فشار شدید هستند؛ روبرو خواهد کرد پس خود خاندان حاکم بر عربستان می داند که نمی تواند فراتر از حملات هوایی اقدامی عجولانه و زمینی داشته باشد. 

عربستان به گمان اینکه تهدید هایش باعث می شود انصارالله به سمت عدن حرکت نکند دچار اشتباه برداشت شد وزمانی به خود آمد که انقلابیون و ارتش یمن عدن را تحت اختیار گرفته بودند،پس حمله هوایی از روی برنامه ریزی و نقشه ای دقیق نیست و صرفا اخطاری بود به انقلابیون منطقه که عربستان هنوز بر اوضاع مسلط است! 

مورد مهمتر اینکه مردم یمن بصورت تاریخی از آل سعود متنفر هستند و اشتباه این روزهای عربستان آن ها را چه شیعه و چه سنی متحدتر کرد.

3- مذاکرات هسته ای ایران پیوندی سخت با اوضاع منطقه خورده است و با این شرایط بعید است طرف غربی با کشور توافقی پایدار کند مگر اینکه دچار اشتباه شوند و برای اینکه بخواهند ایران را از محور مقاومت جدا کنند یا از طرف ایران خیالشان راحت شود توافقی صورت دهند که تحریم ها تا حدودی برداشته شود ولیکن با عنایت به پیوند عمیق نهضت های مقاومت در منطقه با ایران به لحاظ عقبه های مذهبی و تئوریک بعید است طرف غربی زیاد بتواند نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه را تحمل کند و بازیگرانی چون ترکیه و عربستان نیز هر روز بر آتش این اختلاف می دمند تا جایگاه خود در منطقه را حفظ کنند؛ هرچند با تحولات اخیر عراق و سوریه و یمن به شدت به چالش کشیده شده اند.

4- یک برآیندی می گوید جمهوری اسلامی ایران اگر در سال 2005 فقط چند گروه کوچک منطقه ای مانند حزب الله لبنان و جهاد اسلامی و حماس را تحت نفوذ و همپیمان خود داشت و سوریه نیز در این محور معمولا نقش خنثی و گاهی حمایت کننده ایفا می کرد،امروز ایران دو ارتش مهم عربی یعنی سوریه و عراق را که زبانزد هستند در نفوذ خود دارد و با حمایت و راهبری ایران حرکت می کنند،از طرفی در شبه جزیره،یمنی ها به سلحشوری و سخت کوشی معروفند و با پیوستن مجاهدین این حوزه مهم و سوق الجیشی به جمهوری اسلامی ، ایدئولوژی ولایت فقیه قدرتمندتر از هر زمانی منطقه را در برگرفته است و از مرزهای جغرافیایی ایران فراتر رفته و بخش زیادی از منطقه جنوب ، غرب و جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا را تحت تاثیر مستقیم خود قرارداده است و رژیم صهیونیستی به شدت ازاین قدرت روزافزون نگران است.

بی جهت نیست که رسانه های غربی رهبری معظم انقلاب را باهوش ترین بازیگر منطقه ای می دانند که منافع دشمنانش را با اقتدار و هوشمدانه به چالش می کشد.

در همین زمینه فرید زکریا کارشناس ارشد خاورمیانه و مشاور کاخ سفید می گوید:

"این مرد , باهوش، پیچیده و تحصیلکرده، اهل تصمیم‌های عجولانه و اقدامات بدون تعقل نیست.

در هرحال نظام روابط بین المللی منطبق برموازینی است که اگر رعایت شود اجازه دخالت خارجی را درکشوری دیگر نمی دهد واز سوی دیگر تصمیم گیری نهائی در این گونه موارد ملت ها هستند .این مردم غیور وبا تعصب یمن هستند که آینده یمن راترسیم خواهند کرد نه هواپیماهای جنگنده ونظامیان اجاره ای شورای همکاری خلیج فارس وسربازان روزمزد ترکیه وپاکستان.

محمد دیلم کتولی کارشناس مسائل سیاس

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.